| کد خبر: 188870 |

وزیر امور خارجه کشورمان:

تمایل ایران به نقش آفرینی چین و پاکستان در بندر چابهار

چابهار تنها مسیر توسعه افغانستان است.

تین نیوز

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: چابهار می‌تواند حلقه وصل بسیاری از کشورها همچون چین، هند، پاکستان و افغانستان باشد به همین دلیل چابهار باید به شهر صلح منطقه تبدیل شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد جواد ظریف در سفر یک روزه خود به چابهار در نشست بررسی راهبردهای منطقه‌ای، معرفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بنادر شهید بهشتی و کلانتری، با بیان اینکه بنادر چابهار و گوادر مکمل یکدیگر هستند، گفت: ایران مایل است چین و پاکستان نیز در بندر چابهار نقش آفرینی کنند.

وی خاطرنشان کرد: اعتقاد دارم که چابهار یک نقطه راهبردی برای کشور است. بندر چابهار از جهات مختلف می تواند برای ایران، منطقه و کشورهای همسایه باعث ثبات، توسعه و آرامش باشد.

ظریف ادامه داد: امکانات فراوانی که بندر چابهار دارد، برای آینده کشور ما به خصوص برای امنیت دسترسی جهانی بسیار راهبردی و با اهمیت است. می‌توان گفت یکی از آموزه های مهم جنگ تحمیلی ضرورت توجه به سواحل مکران است.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اهمیت بندر چابهار برای توسعه کشور افغانستان گفت: توسعه کشور همسایه  توسعه ما است و امنیت در افغانستان امنیت در ایران را باعث می‌شود. در سال‌های اخیر مردم ایران نیز در فشارهایی که بر مردم خوب افغانستان وارد شده سهیم بوده اند.

وی افزود: ایران بیش از ۴ دهه است که میزبان مردم افغانستان بوده است. توسعه در افغانستان و جایگزینی اقتصاد غیر رسمی با اقتصاد رسمی از طریق انتقال منابع و دارایی ها و ثروت های معدنی افغانستان و فعال شدن بخش تجارت این کشور میسر خواهد بود و چابهار تنها مسیری است که می تواند چنین امکانی را برای افغانستان تضمین کند.

ظریف در ادامه با تاکید بر لزوم همکاری با سایر بنادر منطقه برای توسعه و پیشرفت، گفت: خوشحال شدم که در دیدگاه مدیران منطقه چابهار نگاه رقابتی ندیدم  و متوجه شدم که نگاه غالب نه رقابت بلکه هم افزایی و مکمل  است.

وی تاکید کرد: چابهار و گوادر دو بندر رقیب نیستند، بلکه شرکای راهبردی هستند.اینکه به رابطه بین این دو در قالب بازی با حاصل جمع سفر نگریسته شود، غلط است.

وی ادامه داد: مسئولان بندر چابهار بر لزوم همراهی و هم افزایی سواحل مکران در ایران و پاکستان اتفاق نظر دارند و این دیدگاه دولت نیز هست.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره بر لزوم گسترش همکاری‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای در بندر چابهار گفت: مایل هستیم که چابهار به عنوان مکملی برای همکاری اقتصادی پاکستان-چین یا سیپک ( پروژه کریدور اقتصادی چین – پاکستان) عمل کند و این علاقه‌مندی را به مسئولان آن دو کشور نیز منتقل کردیم.

وی افزود: این علاقه در ایران وجود دارد که چابهار از مسیرهای زمینی، دریایی و هوایی به  بندر گوادر پاکستان متصل شود. همچنین اتصال خط لوله انرژی ایران به گوادر، ایجاد یک منطقه مشترک صنعتی در مرز مشترک ایران و پاکستان و ایجاد منطقه آزاد در این مرز نیز پیگیری می‌شود.

ظریف اذعان داشت: موارد یاد شده اقداماتی هستند که می توانند زمینه خوبی برای استفاده از مزایای هر دو طرف برای رونق تولید و تجارت آزاد باشند.

ظریف گفت: در سفر به پاکستان پیام دوستی و محبت مسئولین استان را به مسئولان پاکستانی منتقل می کنم. چابهار می تواند حلقه وصل بسیاری از کشورها همچون چین، هند، پاکستان و افغانستان باشد از اینرو چابهار باید به  شهر صلح منطقه تبدیل شود.

وی تاکید کرد: امکانات کشور باید در خدمت توسعه استان سیستان و بلوچستان و منطقه چابهار باشد.

وی تصریح کرد: در سفر به چابهار فرصتی پیدا شد تا از برخی اقدامات خوبی که در این استان و چابهار شکل گرفته دیدن کنم و با افتخار پیشرفت و کارهای بزرگ را مشاهده کنم، این مساله  دلگرمی خاصی برای من و هیات همراه بود.

روز گذشته محمد جواد ظریف؛ وزیر امور خارجه کشورمان به شهر چابهار رفت و  از بنادر شهید بهشتی و کلانتری بازدید کرد و از نزدیک با پتانسیل های این بندر آشنا شد.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.