| کد خبر: 170560 |

چابهار دروازه طلایی هند

موقعیت منحصر بفرد بندر چابهار در یک گلوگاه راهبردی آبی وسوسه‌ای برای تجار هندی است که در سودای تسهیل کسب و کار خود و دسترسی به سرزمین‌هایی فراتر هستند.

تین نیوز

موقعیت منحصر بفرد بندر چابهار در یک گلوگاه راهبردی آبی وسوسه‌ای برای تجار هندی است که در سودای تسهیل کسب و کار خود و دسترسی به سرزمین‌هایی فراتر هستند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، هند جز نخستین کشورها در قاره آسیا بود که اهمیت ایجاد مناطق ویژه اقتصادی را تشخیص داده و بر تاثیر بر روند صادرات کشور واقف شد. اولین منطقه ویژه اقتصادی در هند در سال ۱۹۶۵ در بندر کاندلا ایجاد شد یعنی همان نقطه‌ای که هم اکنون برای صادرات گندم از هند به چابهار به مقصد افغانستان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کم کم با مشاهده تاثیرات مثبت این مناطق بر رشد اقتصادی هند، در سال ۲۰۰۰ قانون مناطق ویژه اقتصادی در هند به تصویب رسید که بر روند کنترل، ایجاد زیرساختارها در حد استانداردهای جهانی و یک رژیم مالی باثبات نظارت می کرد.

تعدادی از مناطق ویژه اقتصادی که تاکنون در هند ایجاد شده اند در ایجاد اشتغال و جذب سرمایه گذاری خارجی نقش بزرگی بازی کرده اند به عنوان نوکیا کارخانه خود را در یک منطقه ویژه اقتصادی احداث کرد و در آخرین مورد که همین دو هفته پیش انجام شد رییس جمهوری کره جنوبی بزرگترین کارخانه تولید گوشی سامسونگ در جهان را در 'نویدا' که در نزدیکی دهلی نو قرار دارد افتتاح کرد.

با توجه به شرایط خاص جغرافیایی، چابهار به عنوان یک منطقه اقتصادی که تسهیلات و دسترسی های ویژه و منحصر بفردی می تواند به مشتریان خود ارائه کند برای تجار هندی بسیار فریبنده است و آنها به هیچ عنوان نمی توانند از آن چشم بپوشند.

تجار هندی قبلا در سایر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران مانند سرخس و بندر امام خمینی (ره) هم سرمایه گذاری هایی انجام داده و فعالیت کرده اند اما اهمیت و وسعت تجارت در چابهار برای آنها جذابیت دیگری دارد. این بندر اقیانوسی ایران برای هند دری را می گشاید که باعث می شود تجار و فعالان اقتصادی آن راه یک ماهه را تنها در ۱۴ روز بپیمایند و بیش از ۳۰ درصد از هزینه ها را به پس انداز خود بیافزایند.

اتحادیه های اتاق های بازرگانی هند هفته جاری سمیناری بین المللی برگزار کرد تا توانایی های این مناطق را یکبار دیگر به سرمایه گذاران جهانی یادآوری کند. در این نشست مقامات دولتی و بخش خصوصی هند حضور داشتند تا در مشاوره با همتایان خود از کشورهای دیگر بخصوص منطقه آسیا چشم اندازهای فعالیت های آینده را ترسیم کنند. بندر چابهار ایران و تسهیلات منحصر بفردی که به تجار ارائه می کند در مرکز توجه این نشست قرار داشت.

عبدالرحیم کردی رییس منطقه آزاد چابهار و رییس هیات مدیره این شرکت سخنران ویژه این نشست بود.

وی مهمترین مزیت بندر چابهاربرای تجار بخصوص از نوع هندی آنها را کاهش هزینه های تجارت با آسیای میانه دانست.

وی در سخنرانی خود در دوازدهمین نشست بین المللی مناطق ویژه اقتصادی که به میزبانی آسوچم یا اتحادیه اتاق های بازرگانی هند در دهلی نو برگزار شد ، گفت: درباره اهمیت بندر چابهار برای اقتصاد های منطقه ای و جهانی به خصوص ارتباطات منطقه ای همین بس که بسیاری از کشور های منطقه ای و جهانی علاقه مند به شرکت در منافع اقتصادی این بندر هستند. نه تنها افغانستان بلکه سایر کشورهای منطقه علاقه مند به دستیابی به یک بازار ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون نفری هستند که دروازه آن از چابهار باز می شود.

کردی گفت: چابهار می تواند یک نقش مهم در اقتصاد هند و گسترش ارتباطات منطقه ای و جهانی این کشور ایفا کند. اهمیت این پروژه سبب شد که رهبران سه کشور تاریخی برای همکاری های بیشتر در کنار یکدیگر حضور یابند و در ماه مه ۲۰۱۶ یکی از مهترین توافق نامه ها در تاریخچه ارتباطات جهانی به نام چابهار را امضا کنند. این توافق نامه در آینده ای نزدیک چابهار را به یک بندر بسیار بزرگ و همچنین تغییر دهنده معادلات منطقه ای تبدیل خواهد کرد.

کردی در خصوص فرصت های اقتصادی بندر چابهار نیز به شرکت کنندگان آماری ارائه کرد و گفت: بیش از ۲.۵ میلیارد نفر در منافع بندر چابهار سهیم هستند یعنی ۷۰۰ میلیون نفر در منطقه آسیای مرکزی، بیش از ۵۰۰ میلیون نفر در خاورمیانه و ۱.۵ میلیارد نفر در آسیای شرقی که روی هم ارزش اقتصادی ۷.۵ تریلیون دلاری دارند.

وی با تشریح فعالیت های ایران در این پروژه در چند سال گذشته گفت: ما بر خدمات تجاری و جهانگردی متمرکز شده ایم. از سال ۲۰۱۴ تاکنون چابهار با استقبال بیشتری روبرو شده است و تعداد کل شرکت های خارجی در ایران به سرعت در حال افزایش است. پیش از ۲۰۱۶ ما تنها ۱۳ یادداشت تفاهم با همکاران بین المللی داشتیم اما پس از این سال ۱۷ تفاهم نامه با شرکت های خارجی برای همکاری در چابهار امضا شده است که اکثر آنها هم اکنون اجرایی شده اند.

به گفته کردی، چابهار تنها نقطه حمل‌ونقل نیست و بر سایر عرصه های اقتصاد نیز نظر دارد بطوریکه از سال ۲۰۱۴ تاکنون یعنی در یک بازه زمانی بسیار کوتاه ۴ ساله، میزان تولید به دلیل تلاش های ایران برای ایجاد زیرساخت های موردنیاز سرمایه گذاران مانند ساخت انبارهای خوب افزایش یافته است. وی گفت بندر چابهار می تواند هزینه و زمان تجارت را کاهش دهد که این امر یک فرصت خوب را برای سرمایه گذاران فراهم می کند.

وی همچنین تاکید کرد که امتیاز اصلی که ایران می تواند به سرمایه گذاران در منطقه آزاد چابهار اعطا کند روند کوتاه اداری برای ثبت شرکت، مالکیت کامل زمین، عدم پرداخت مالیات برای ۲۰ سال ، نبود مالیات ارزش افزوده، نبود گمرک برای شرکت ها و صنایع، معافیت از تعرفه های صادراتی و امکان استخدام کارمندان خارجی تا سقف ۱۰ درصد از نیروی کار می باشد.

یک مقام وزارت بازرگانی هند نیز با تاکید بر اهمیت بندر چابهار ایران در ارتقا اقتصاد منطقه اعلام کرد: تصمیمات سیاسی برخی کشورها تاثیری بر فعالیت های بازرگانان هندی از طریق این بندر راهبردی نخواهد داشت.

مقام اقتصادی هند: تحریم های آمریکا بر چابهار تاثیر ندارد.

«وینای شرما» رییس شورای توسعه صادرات در وزارت تجارت و اقتصاد هند در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: تهدید های آمریکا علیه ایران مبنی احیای دور جدید تحریم ها حتی علیه کشورهایی که با ایران مراودات بازرگانی و اقتصادی دارند، تجارت و همچنین بخش خدمات و کالای ایران را در بر می گیرد در حالیکه چابهار یک نقطه ارتباطات برای 'حمل‌ونقل' است.

وی گفت: هیچ تحریمی علیه بخش حمل‌ونقل به مقصد مناطق آسیای مرکزی از سوی آمریکا متصور نیست بنابراین پروژه چابهار از این تهدیدات متاثر نخواهد شد.

این مقام هندی در خصوص تصمیم آینده هند برای ادامه سرمایه گذاری در بندر چابهار برغم فشارهای آمریکا گفت: هند از همه فرصت های موجود برای حفظ منافع خود استفاده خواهد کرد.

اولین فاز توسعه بندر چابهار با کمک هند در آذرماه سال گذشته توسط حسن روحانی رییس جمهوری ایران با حضور نمایندگانی از هند و سایر کشور های منطقه به بهره برداری رسید.

'نیتین گادکاری' وزیر حمل‌ونقل جاده ای و راه آهن هند اخیرا ابراز امیدواری کرد علیرغم فشارهای آمریکا دولت دهلی نو بتواند تا سال ۲۰۱۹ بندر چابهار را عملیاتی کند.

وی گفت افتتاح رسمی و عملیاتی شدن این بندر دسترسی به کشورهای مشترک المنافع آسیای مرکزی را تسهیل خواهد کرد.

وی ادامه داد: چابهار بهترین، نزدیکترین و کم هزینه ترین مسیر دسترسی کشورهای حاشیه اقیانوس هند به بازارهای جهانی است و می تواند موجب توسعه کشورهای همجوار شود.

این در حالیست که خط مستقیم کشتیرانی دریایی از کاندلای هند به چابهار سبب رشد تخلیه و بارگیری در بندر چابهار شده است.

چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.

این بندر موقعیت مناسبی برای استقرار انواع صنایع سبک و سنگین دارد و بهترین مکان برای ترانزیت کالا و گردشگری است.

نارندرا مودی' نخست وزیر هند نیز چندی پیش هنگام شرکت در نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای تاکید کرد که کشورش در توسعه طرح های منطقه ای از جمله بندر چابهار همکاری جدی خواهد داشت.

لازم به ذکر است که هند برای توسعه بندر چابهار ایران متعهد به سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری شده است. از طرف دیگر ایران و افغانستان در حال تایید ایجاد یک کریدور حمل‌ونقل بین المللی از طریق این بندر هستند و چند محموله گندم هند از طریق بندر چابهار به افغانستان ارسال شده است.

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.