| کد خبر: 261946 |

نوسازی تانکرهای سوخت با ورود ۲۰۰۰ کشنده جدید

سال گذشته یک هزار دستگاه کشنده را وارد ناوگان حمل فرآورده های نفتی کردیم.

تین نیوز

اگر فقط روزی ۲ میلیون لیتر مصرف بنزین تهران کاهش یابد، با احتساب قیمت فوب خلیج فارس بنزین (۴۰ هزار تومان) ۸۰ میلیارد تومان در روز صرفه جویی محقق خواهد شد که می توان آن را صرف توسعه زیرساخت های حمل ونقل عمومی کرد و لازم است مردم نتیجه عینی این سیاست گذاری ها را به طور ملموس ببینند.

به گزارش تین نیوز از ایسنا، مرتضی عابدینی مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان این مطلب اظهار کرد: هم اکنون بیش از ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت در نیروگاه ها ذخیره شده که این عدد یک میلیارد و ۴۱ میلیون لیتر بیش از ذخیره سازی نیروگاهی در سال گذشته و معادل ۹۰ درصد ظرفیت مخازن نیروگاهی کشور است.

وی با اشاره به اینکه حمل روزانه سوخت به باقی نیروگاه ها نیز در حال انجام است، افزود: برخی مخازن ذخیره سازی نیروگاه ها در شرایط تعمیر و نگهداری به سر می برند که از وزارت نیرو خواستیم هرچه زودتر این تعمیرات را انجام دهند تا بتوانیم در فرصت باقیمانده، این مخازن را نیز تکمیل کنیم.

مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران تأکید کرد: از ابتدای سال تا پایان مرداد ماه یک میلیارد و ۲۵۸ میلیون لیتر نفت گاز بیشتر در مخازن نیروگاهی ذخیره شده که حاکی از رشد ۵۰ درصدی ذخایر نفت گاز نیروگاهی در سال جدید است. امیدواریم با ذخیره سازی مناسب انجام شده، کمبودی نداشته باشیم و آماده هستیم در سخت ترین شرایط نیاز نیروگاه ها را تأمین کنیم.

عابدینی افزود: با تلاش همکاران شرکت گاز و افزایش تولید در پالایشگاه های گازی و برنامه ریزی منسجمی که در اورهال پالایشگاه های گازی بود، ذخیره سازی مناسبی انجام شده است. آمارها نشان می دهد مصرف نفت گاز در پنج ماه سال، در نیروگاه ها ۷۰ درصد و مصرف نفت کوره ۳۶ درصد کاهش یافته و معادل کاهش ۵۷ درصدی مصرف سوخت مایع در کشور است که ذخیره سازی شده است.

مردادماه از مرز مصرف ۱۴۰ میلیون لیتر بنزین در روز عبور کردیم

مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با اشاره به ثبت رقم مصرف ۱۴۱ میلیون لیتری بنزین در برخی روزهای مرداد ماه گفت: خوشبختانه با انسجامی که بین دو مجموعه تامین و توزیع و عملیات وجود داشت، نگذاشتیم کمبودی احساس شود. میانگین روزانه مصرف بنزین مردادماه تابستان امسال به ۱۱۷ میلیون و ۴۴۰ هزار لیتر رسید.

عابدینی مقدار افزایش مصرف بنزین در کشور از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون را حدود ۱۲.۹ درصد اعلام کرد و افزود: این در حالی است که تولید بنزین در پالایشگاه های کشور ۱۰.۲ درصد افزایش یافته بود.

رشد ۹.۶ درصدی مصرف نفت گاز غیر نیروگاهی

مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی همچنین از رشد ۹.۶ درصدی مصرف نفت گاز غیرنیروگاهی در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: مصرف نفت گاز نیروگاهی و غیرنیروگاهی در مجموع از ابتدای امسال ۲.۴ درصد کاهش یافته، در حالی که تولید آن در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱.۲ درصد رشد یافته است.

فعالیت ۱۵ هزار نفتکش در ناوگان حمل ونقل فرآورده کشور

عابدینی با اشاره به اینکه مدیریت تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی سه بخش کلی حوزه تأمین که مسئولیت هماهنگی با پالایشگاه ها را دارد، همچنین برنامه ریزی درباره نحوه توزیع در سراسر کشور و حوزه حمل ونقل را برعهده دارد، گفت: مدیریت تأمین و توزیع، مسئولیت حمل فرآورده از مبادی تأمین، انبارهای نفت و انتقال به انبارهای استراتژیک، مجاری عرضه، نیروگاه ها و مصرف کنندگان را عهده دار است که در این بخش، ۱۵ هزار نفتکش جاده پیما و ۳ هزار و ۵۰۰ مخزن دار ریلی و سه فروند کشتی حمل فرآورده (در خلیج فارس و دریای عمان) فعال هستند.

وی مهندسی فرآورده را از دیگر ابعاد مسئولیتی مدیریت تأمین و توزیع اعلام کرد و افزود: مهندسی فرآورده های نفتی، بررسی درخواست های مصرف کنندگان (عمده و جزء) و بحث کنترل کیفی توزیع فرآورده و ذخیره سازی فرآورده در مجاری عرضه و انبارهای نفت از دیگر مسئولیت های این حوزه است.

مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران تأکید کرد: با تلاش همکارانم پارسال ۱۶ میلیارد لیتر ذخیره سازی فرآورده در نیروگاه های کشور انجام شد و با تلاش همکاران اجازه ندادیم نیروگاه ها با کمبود روبه رو شوند، در حوزه حمل ونقل نیز اگرچه در سال های قبل به دلیل چالش های مختلف، بخشی از ناوگان از سیستم سوخت بری خارج شده بود، اما با تلاشی که انجام شد، هم اکنون حدود ۱۵ هزار نفتکش فعال است.

جوان سازی ناوگان فرآورده کشور با ورود ۲۰۰۰ کشنده جدید

عابدینی افزود: سال گذشته یک هزار دستگاه کشنده را وارد ناوگان حمل فرآورده های نفتی کردیم، همچنین با توافقی که با بانک ملت انجام شد، توانستیم برای ۵۰۰ دستگاه نفتکش تسهیلات فراهم کنیم. طی توافق نامه ای نیز که با شرکت ایران خودرو دیزل انجام شد، ۵۰۰ دستگاه کشنده از ایران خودرو دیزل تحویل گرفتیم و تحویل شرکت های حمل ونقل شد که با سیاست جوان سازی ناوگان همه این اقدام ها انجام شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محسن متقین 0 0

    باسلام
    انتخاب این تیتر (نوسازی تانکرهای سوخت) این شبهه را در ذهن تداعی میکند که با ورود کشنده های جدید قرار است تانکر های کهنه موجود را (بازسازی) کنند .
    کلمه تانکر در اصطلاح به نیمه یدک های حمل فرآورده های نفتی اطلاق میشود و با ورود کشنده های جدید ناوگان قدیم (کشنده ) های فرسوده نوسازی میشود و نه تانکرها


  • نوید خیرمند 1 0

    نوسازی یعنی خروج ناوگان قدیمی و جایگزینی آن با ناوگان فرسوده !!

    این کاری که شرکت نفت انجام داده مثل طرح نوسازی ناوگان سازمان راهداری؛ صرفاً افزایش ناوگان است نه نوسازی !!

    در کشوری که مسئولینش تفاوت این ۲ را نمی‌فهمند انتظار پیشرفت نباید داشت...