| کد خبر: 236760 |

استان سمنان پنج محور پرتصادف دارد

رئیس پلیس راه استان سمنان گفت: پنج محور ارتباطی در نقاط مختلف استان پرتصادف و حادثه‌خیز محسوب می‌شود که باید تکمیل و یا ایمن‌سازی شود.

تین نیوز

جاده‌های استان سمنان با میزبانی از ۲۰ میلیون مسافر عبوری در سال و قرارگیری در مسیر زائران امام رضا(ع) سالانه شاهد تصادف های دلخراش است که توجه رئیس جمهوری در سفر به استان برای رفع نقاط حادثه‌خیز و تخصیص اعتبار برای تکمیل آزاد راه حرم تا حرم در محدوده استان سمنان گره‌گشا خواهد بود.

به گزارش تین نیوز به نقل از  ایرنا، از سال ۱۳۰۵ خورشیدی که «غلامحسین درویش» معروف به «درویش خان» در اثر برخورد درشکه اش با اتومبیل وارداتی خیابان های تهران جان خود را از دست داد، فاجعه ای به نام «تصادفات جاده‌ای» در ایران کلید خورد که سالیانه هزاران نفر از مردم کشور را به کام مرگ می فرستد و ده‌ها هزار نفر را معلول و مجروح می کند، انسان‌هایی که سرمایه‌های کشور هستند و  فوت هر کدام خسارتی بزرگ برای کشور محسوب می‌شود و گفتن همین واژه‌ها ضرورت توجه برای رفع نقص جاده‌های استان سمنان به ویژه محور ترانزیت در مسیر تهران به مشهد که سالانه پذیرای دستکم ۲۰ میلیون مسافر عبوری است را دوچندان می‌کند.

براساس گزارش‌ها، بیشترین فراوانی از نظر نوع تصادفات فوتی در جاده‌های استان سمنان مربوط به واژگونی و خروج از جاده با سهم ۴۸ درصدی است و با اقدامات انجام شده، تصادف‌های منجر به فوت در جاده‌های استان سمنان نیمه نخست امسال ۱۱ درصد کاهش یافت، اما همچنان جاده‌های استان بوی مرگ می‌دهد و ضرورت دارد به منظور کاهش تصادف جرحی و فوتی در محورهای مواصلاتی استان سمنان رفع نقص نقاط حادثه خیز و تکمیل راه‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

به اعتقاد کارشناسان،  راکب، وسیله‌نقلیه و معبر سه مولفه اصلی در تصادفات است و باید به منظور کاهش تصادفات هر سه مولفه مورد توجه باشد و نیاز است برای کاهش سوانح در راه های استان سمنان در کنار ترویج فرهنگ رانندگی صحیح، رفع نقص نقاط حادثه‌خیز و توجه به ایمنی خودروها در مرکز توجه و رسیدگی باشد.

حوادث جاده ای و خسارت های ناشی از آن موضوعی ملی است که باید با نگاهی خاص به آن توجه شود زیرا ادامه این روند افزون بر اینکه موجب مرگ یا معلولیت افراد زیادی در جامعه می شود، هزینه های اجتماعی و اقتصادی فراوانی برای کشور دارد.

براساس گزارش‌ها، ۳۰ کیلومتر آزادراه، ۶۶۰ کیلومتر بزرگراه، ۳۴۶ راه اصلی، ۵۶۴ کیلومتر راه فرعی و ۲ هزار و ۱۳۷ راه روستایی در استان سمنان وجود دارد و به واسطه همجواری استان با هشت استان کشور و قرارگیری در مسیر زائران علی ابن موسی الرضا(ع) و حجم  ترددها توجه به ایمنی راه‌های استان و تکمیل طرح ملی آزادراه حرم تا حرم ضرورت و مطالبه ای ملی است.

احداث آزادراه حرم تا حرم در دولت‌های قبل کلید خورد تا خدمتی باشد به زائران حرمین کریمه اهلبیت(س) در قم و امام هشتم در مشهد. قطعه اول آزاد راه در سال ۹۴ بین قم و گرمسار افتتاح شد و هنوز بعد از گذشت بیش از ۶ سال بهره برداری از قطعه دوم یعنی از گرمسار تا سمنان به سرانجام نرسیده است.

دولت قبل در ۲ سال آخر فعالیتش وعده های متفاوتی در مورد افتتاح بخش هایی از قطعه دوم آزاد راه داد و حتی عنوان شد قسمتی از آن در خرداد ۱۴۰۰ بهره برداری می شود اما هیچ کدام از وعده ها عملی نشد.

مسافرانی که مسیر گرمسار به سمنان و برعکس را می پیمایند در قسمت هایی از جاده کارکرد ماشین های راهسازی را مشاهده می کنند اما عملیات عمرانی بسیار کند در ذهن ها متصور می شود و اگر این کندی همچنان ادامه یابد تنها باید امیدوار به تدبیری فوری از سوی دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهوری باشیم.

پنج محور پرتصادف استان سمنان نیازمند ایمن‌سازی

رئیس پلیس راه استان سمنان گفت: پنج محور ارتباطی در نقاط مختلف استان پرتصادف و حادثه‌خیز محسوب می‌شود که باید تکمیل و یا ایمن‌سازی شود.

سرهنگ تقی کبیری ابراز داشت: تکمیل جاده نظامی سمنان، محور سمنان-فیروزکوه، سمنان به سرخه، ۳۰ کیلومتر انتهای شرقی استان از عباس آباد تا کاهک، و تکمیل و راه اندازی ۱۰ کیلومتر در دست احداث محور دامغان- جندق از جمله انتظارات پلیس راه استان برای کاهش تصادفات است.

رئیس پلیس راه استان سمنان بیان کرد: ۱۹ نقظه حادثه خیز، ۲۴ نقطه پر تصادف در محورهای مواصلاتی استان سمنان وجود دارد.

وی بیان کرد: نیمه نخست امسال ۱۰۸ مورد تصادف فوتی در راه های برون شهری استان سمنان رخ داد.

کبیری اضافه کرد: با توجه به اقدامات مطلوب صورت گرفته، در ۶ ماه نخست امسال، تصادفات منجر به فوت در جاده‌های استان سمنان ۱۱ درصد کاهش یافت.

وی ادامه داد: ۶ ماهه نخست سالجاری، نسبت به مدت مشابه سال گذشته تردد در جاده‌های استان سمنان ۲.۴ درصد افزایش داشت.

رئیس پلیس راه استان سمنان تصریح کرد: ۱۱ پاسگاه پلیس راه در جاده‌های استان مستقر است و ۳۰ کیلومتر آزادراه، ۶۶۰ کیلومتر بزرگراه، ۳۴۶ راه اصلی، ۵۶۴ کیلومتر راه فرعی و ۲۱۳۷ راه روستای در استان وجود دارد.

کبیری یادآور شد: تعداد کل تصادفات در راه های استان سمنان شامل فوتی، جرحی و خسارتی در ۶ ماه نخست امسال ، نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک درصد کاهش داشت.

کبیری خاطرنشان کرد: تعداد تصادفات فوتی سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸، تعداد ۷۸ مورد برابر با ۲۸ درصد کاهش داشت.

رئیس پلیس راه استان سمنان گفت: واژگونی و خروج از جاده با ۴۸ درصد، بیشترین فراوانی را از نظر نوع تصادفات فوتی در راه های استان در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ به خود اختصاص داده است.

تامین اعتبار ۷۰ میلیارد ریالی برای رفع خطر جاده‌های غرب استان سمنان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سمنان گفت: ۷۰ میلیارد ریال بودجه از محل اعتبارات ملی برای رفع خطر نقاط حادثه‌خیز جاده‌های غرب استان تامین شد.

احسان منصورکیایی ابراز داشت: ۳۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تا کنون برای ایمن سازی نقاط حادثه خیز هزینه شده است.

وی ادامه داد: ۱۹ نقطه حادثه‌خیز سال ۹۵ در استان سمنان شناسایی شد که ۱۴ نقطه مربوط به غرب استان بود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سمنان تصریح کرد: سه نقطه حادثه خیز در زمان حاضر رفع خطر شد.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود با تخصیص اعتبارات تا پایان امسال پنج نقطه حادثه خیز غرب استان سمنان رفع خطر شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سمنان خاطرنشان کرد: برای حذف اساسی خطر در هر نقطه حادثه خیز، ۴۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

رفع نقص سه نقطه‌ حادثه‌خیز شرق استان سمنان در دستور کار مسئولان

 مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان گفت: سه نقطه از پنج نقطه حادثه خیز شرق استان با تکمیل محورهای جدید درحال ساخت، ایمن سازی و رفع خطر می شود.

امیر عمیدی اضافه کرد: پنج نقطه حادثه‌خیر استان سمنان مربوط به شرق این استان است و برای تمام نقاط پرتصادف شرق استان به وسیله مشاور مطالعات انجام و آشکارسازی شد.

وی ادامه داد: با تکمیل باند جدید محور شاهرود-آزادشهر، نقطه حادثه خیز این محور به صورت کامل ایمن سازی می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان(شاهرود) تصریح کرد: با اقدامات انجام‌شده، تصادفات در حوزه پاسگاه شاهرود-میامی ۵۴ درصد، در حوزه پاسگاه شاهرود-آزادشهر ۱۸ درصد و در حوزه پاسگاه میامی -سبزوار نیز ۳۳ درصد کاهش یافت.

یکهزار و ۹۰۵ کیلومتر راه های مواصلاتی زیرمجموعه راه و شهرسازی شرق استان است که ۲۹۹ کیلومتر آن بزرگراه است.

به گزارش ایرنا، پایین بودن سطح استاندارد فنی جاده‌ها یکی از عوامل اصلی وقوع حوادث جاده‌ای است و توجه به رفع نقص جاده‌ها در واقع پیشگیری از حوادث، حفظ سرمایه و توجه به ارزش والای انسانی است و امید است با توجه ویژه آیت‌الله سید ابراهیم ارئیسی در سفر به استان سمنان تکمیل طرح ملی حرم تا حرم و رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌های استان سمنان کلید بخورد.

رئیس جمهوری فردا پنجشنبه ۱۳ آبان به استان سمنان سفر می کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.