| کد خبر: 71104 |

در گفتگو با تین نیوز مطرح شد:

◄ دلایل انباشت بدهی ایرلاین ها؛ رئیس جمهوری برای حل مشکلات صنعت هوانوردی ورود کند

تین نیوز | یک کارشناس صنعت هوانوردی در خصوص دلایل انباشت بدهی ایرلاین ها گفت: تحریم، تورم نیروی انسانی، ساختار بیمار سازمانی، سوء مدیریت و فساد اداری و مالی، وجود صندوق های بازنشستگی ورشكسته بخشی از دلایل انباشت بدهی ایرلاین ها است و لازم است شخص رئیس جمهوری برای حل مشکلات این صنعت ورود پیدا کند.
 
حمید نجف در گفتگو با خبرنگار تین نیوز در خصوص توانایی ایرلاین ها برای پرداخت بدهی های شان، اظهار داشت: بعضی از ایرلاین ها توانایی پرداخت بدهی های خود را ندارند اما در مقابل بعضی دیگر می توانند بدهی های خود را پرداخت کنند اما از شرایط موجود سوء استفاده می کنند.
 
وی با بیان اینکه عدم پرداخت بدهی به موارد متعددی بازمی گردد، گفت: متاسفانه ایرلاین های دولتی و نیمه خصوصی به دلیل ضعف های عدیده و سو مدیریت های پی در پی و عدم توجه دقیق به موضوع بهداشت مالی و مدیریت هزینه ها قادر به پرداخت بدهی خود نیستند.
 
این کارشناس صنعت هوانوردی، تحریم، تورم نیروی انسانی، ساختار بیمار سازمانی را از دلایل افزایش بدهی های ایرلاین ها برشمرد و گفت: سو مدیریت و فساد اداری و مالی، وجود صندوق های بازنشستگی ورشكسته، انجام پروژه های زائد و غیر ضروری از مواردی هستند که باعث می شود تراز درآمد و هزینه از تعادل خارج و در نتیجه زیان و بدهی انباشت شود.
 
وی با اشاره به اینکه موارد مذکور در مورد شركت های دولتی و نیمه خصوصی صادق است و در شركت های خصوصی شرایط كمی متفاوت است، گفت: بدهی بعضی از آنها ناشی از كمبود درآمد نیست این شركت ها نه بار ناشی از صندوق های بازنشستگی خود را تحمل می كنند و نه از تورم نیروی انسانی در رنج هستند، اینكه چرا بدهكار هستند و بدهی خود را نمی پردازند واقعا جای سئوال دارد.
 
این کارشناس صنعت هوانوردی افزود: این شركت ها مدام هم در حال توسعه ناوگان هستند، اینكه چرا به جای پرداخت بدهی به این سمت حركت می كنند هم جای تردید دارد.
 
وی اظهار داشت: شاید سیاست كلی وزارت راه و شهر سازی این باشد كه اجازه دهیم صنعت در همین مسیر و با سلام و صلوات پیش رود، همچنان كه تا حالا پیش رفته است، اما این راه درستی نیست.
 
نجف در پاسخ به این سوال که اگر ایرلاین ها سود ده نیستند پس علت افزایش درخواست تاسیس ایرلاین ها چیست، گفت: فضای آشفته نظارتی و هرج و مرج این امید را به سرمایه گذار می دهد که می تواند بدون زحمت یک شبه ره صد ساله را طی کند.
 
وی ادامه داد: ممكن است حتی بخشی از این سرمایه ها ناشی از پول كثیفی باشد كه از همین حوزه به دست آمده باشد، پس مناسب است در این حوزه و در راه قمار خرج شود.
 
عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار تصریح کرد: علت استفاده از واژه قمار این است که سود و زیان مشخص نیست و امکان برد و باخت وجود دارد، بسیاری از شركت هایی كه امروز می بینیم یا برده اند و یا باخته که این ناشی از عدم ایجاد شرایط برابر كاری برای شركت ها است. 
 
وی با تاکید بر اینکه مشکلات مذکور ناشی از بی قانونی نیست بلکه ناشی از عدم اجرای قانون و عدم نظارت است، گفت: به نظرم شخص وزیر محترم باید در این حوزه، وقت بیشتری صرف كند، در گذشته بعضی از شركت های حاضر در این صنعت در چارت اصلی كشور از شرایط بالاتری برخوردار بودند.
 
نجف اظهار داشت: در تمام كشور های پیشرفته دنیا هم یك ایرلاین به عنوان نماد قرار دارد كه حمایت می شود  و دلیل اصلی موفقیت این شركت ها نسبت به سایر رقبا هم همین حمایت های دولتی است، البته منظور از حمایت تنها كمك مالی نیست، حمایت یعنی توجه و جلوگیری از انحراف، حمایت یعنی نظارت، حمایت یعنی كمك در جهت طراحی ساختار صحیح و نظایر آن.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • آشنا 0 0

    صحیح است. بنده معتقدم که در این صنعت با توجه افزایش مبالغ بلیط طی دو سال گذشته با مدیریت صحیح امکان سوددهی بالاست و همین دلیل موجب افزایش شرکتهای جدید میباشد. ولی در شرکتهای دولتی بدلیل عدم مدیریت صحیح و افزودن مانده بدهی، روزمرگی، عدم اعتقاد به کار کارشناسی، پنهان نمودن واقعیتها درون شرکت از دولت و مقصر قرار دادن کامل و بدون چون و چرای تحریم برای توجیه عملکرد نامناسب خودشان رو به زوال میرود. دولت هم هیچ نگاهی به این شرکتها ندارد و هیچ بررسی و سوالی از این مدیران نمینماید.

    • فرامرز 0 0

      متاسفانه نمیدانم شاید مشکلات دولت خیلی بیشتر از توجه به بزرگترین ایرلاین ایران که بیش از ۵۰ سال قدمت دارد باشد، خط هوایی که با زحمت خیلی از انسانهای شریف در طول سالها بوجود آمد. طوریکه که هنوز برندش در دنیا و ایران اعتبار دارد. ولی گاهی زحمات خیلی انسانها با عملکرد نامناسب یک نفر پایمال میگردد. دولت باید از مدیری که ۶ سال مدیریت این خط هوایی را داشته بپرسد که چه به روز این شرکت آورده، چه به روز انسجام نیروی انسانی این شرکت آورده، چرا موج افسردگی در شرکت بیداد میکند حتما طبق معمول تحریم پاسخ است ولی با بررسی کارشناسی قطعا اینطور نتیجه گرفته نخواهد شد. شاید هدف زمینگیر کردن شرکت باشد که به نظرم در حال موفقیت است.

  • ali 0 0

    فوق العاده بود. ایرلاین ها پتانسیلهای فراوانی دارند اما تسلط مدیران نادان، فاسد و باند باز نفس آنان را بریده.

  • بابک 0 0

    متاسفانه نه تنها هیچ نظارتی وجود ندارد بلکه این فساد ها جز روزمرگی شده. اگر روزی خبریرازشنویم جای تعجب داره. با شنید خبر فساد فقط همو نگاه میکنیم. هیچ جای تعجبی وجود نداره. وقتی کسی از جیب کارکنانش میزنه میشه مدیر اقتصادی چه انتظاری دارین از بقیه؟؟