| کد خبر: 32930 |

در گفتگو با تین نیوز عنوان شد:

◄ نقاط قوت و ضعف حمل و نقل هوایی در روز جهانی هواپیمایی

تین نیوز | عضو پژوهشکده سامانه های فضانوردی سازمان فضایی ایران، همزمان با روز جهانی هواپیمایی کشوری، نقاط ضعف و قوت صنعت هوانوردی ایران را تشریح کرد.
 
شاهرخ ظهرابزاده در گفتگو با خبرنگار تین نیوز با تاکید بر اینکه صنعت هوانوردی علاوه بر اهمیت تجاری و اقتصادی، از اهمیت ژئوپولتیک در ایران برخوردار است، اظهار کرد: تامین امنیت کشور، وابسته به صنعت هوافضا و صنایع موشکی است. 
 
وی افزود: شاید یکی از دلایلی که کشورهای قدرتمند در بحث هسته ای با ایران وارد مذاکره می شوند، به خاطر توان بازدارندگی موشک های ایران باشد.  
 
عضو پژوهشکده سامانه های فضانوردی سازمان فضایی ایران، تصریح کرد: اگرچه هوافضا از حمل و نقل هوایی جداست، اما به لحاظ تکنولوژیکی می توان هر دو را در یک دسته گنجاند.
 
وی با اشاره به اینکه در حمل و نقل هوایی مثل بسیاری از بخش های دیگر، بهره وری کم و بوروکراسی زیاد است گفت: در کشور اگرچه تخصص گرایی وجود دارد، اما باید هم در سطح کارشناسان و هم در سطح مدیران، افزایش یابد.
 
ظهرابزاده، با تاکید بر اینکه باید فرصت های از دست رفته را دوباره احیا کرد گفت: بخش قابل توجهی از اقدامات لازم برای پیشرفت صنعت هوانوردی، منوط به رفع تحریم ها است، اما بخشی از اقدامات را هم می توان در شرایط تحریم انجام داد و به پیشرفت این صنعت امیدوار بود.
 
وی ادامه داد: برای مثال کشورهای جنوب خلیج فارس، توانسته اند جایگاه خوبی در ترانزیت منطقه کسب کنند، که ما می توانیم بخش قابل توجهی از آن را به خود اختصاص دهیم. البته این موضوع به معنی آن نیست که بازار این کشورها را به طرف خود بیاوریم، بلکه بازار ما به سمت آنها رفته است.
 
نقاط قوت صنعت هوانوردی ایران
عضو پژوهشکده سامانه های فضانوردی سازمان فضایی ایران، با اشاره به اینکه نیاز داخلی یکی از نقاط قوت صنعت هوانوردی کشور محسوب می شود، تصریح کرد: ایران، کشوری وسیع است و در بخشی از سفرهای هوایی داخلی، دو ساعت زمان صرف می شود، لذا مسافر داخلی همیشه وجود دارد و تنها با سرمایه گذاری در صنعت هوانوردی صد در صد، به بازدهی مطلوب خواهیم رسید. 
 
این کارشناس هوافضا، پشتوانه دانشگاهی را از دیگر نقاط قوت ایران در مقایسه با بعضی کشورهای منطقه دانست و گفت: اگرچه وضعیت ایران به لحاظ آکادمیک، در مقایسه با کشورهای توسعه یافته در سطح پایین تری است، اما در مقایسه با کشورهای منطقه و کشورهای جنوب خلیج فارس، از وضعیت مطلوبی برخوردار است.
 
ظهرابزاده، با تاکید بر اینکه در داخل کشور صنعت ساخت قطعات و تعمیر و نگهداری وجود دارد گفت: نیروی متخصص بومی، یکی دیگر از نقاط قوت ایران در صنعت هوانوردی است.
 
وی افزود: در بحث ساخت هواپیماهای 2 و 4 نفره خودکفا شده ایم، ضمن اینکه در بخش مونتاژ هواپیماهای سنگین هم تجربه کسب کردیم.
 
نقاط ضعف صنعت هوانوردی ایران
ظهرابزاده، به نقاط ضعف صنعت هوانوردی ایران اشاره کرد و گفت: بخشی از نقاط ضعف کشور، عمومی است و تنها مختص صنعت هوانوردی نیست. مثلا به طور کلی، میزان بهره وری نه تنها در صنعت هوانوردی، بلکه در همه صنایع پایین است. 
 
عضو پژوهشکده سامانه های فضانوردی سازمان فضایی ایران، در خصوص وضعیت کنونی ایرلاین ها گفت: اگرچه ایرلاین های ایرانی در مقایسه با رقبای خارجی خود، در وضعیت رقابتی نامناسبی قرار داشته و در این زمینه با مشکلات فراوانی روبه رو هستند، اما با این وجود به فعالیت خود ادامه می دهند، و همین تلاش و سرسختی ایرلاین ها، یکی از نقاط قوت کشور محسوب می شود.
 
وی افزود: برای رشد و پیشرفت هوافضا و صنعت هوانوردی، باید این موضوعات، به دغدغه اصلی مردم و مسئولین تبدیل شود. 
 
این کارشناس هوافضا، به تجربه مونتاژ هواپیما در ایران اشاره کرد و گفت: شاید در بعضی موارد لازم باشد که ما "چرخ را دوباره اختراع کنیم" زیرا هیچ کشوری آن را به ما نمی دهد و اگر هم بدهد دانش مورد نیاز آن را در اختیار ما نمی گذارد. 
 
وی با تاکید بر اینکه در بحث هوافضا، هیچ کشوری دانش را نمی خرد، گفت: دانش هوافضا یا محصول کشورهاست یا از طریق کپی برداری استفاده می شود. 
 
ظهرابزاده درپایان گفت: توسعه، در حمل و نقل هوایی زمانبر است و در مسیر رسیدن به آن احتمال شکست هم وجود دارد لذا نباید با هر شکست نا امید شد و اقدامات انجام شده را از اساس اشتباه دانست.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • آسمانی 0 0

    جناب خبرنگار تین نیز، من نمیدونم چرا در روز سازمان هواپیمایی کشوری رفته اید به سراغ کسی که بیشتر با مسائل هواپیمایی نظامی سر و کار دارد تا مسائل هواپیمایی کشوری؟؟؟!!!

  • رهگذر 0 0

    من متوجه نشدم نقاط ضعف چی بود؟ أصلا روز هواپیمایی بود یا تبلیغ جناب کارشناس هوا فضا؟ فقط ۶ بار عنوان این بنده خدا تکرار شد و چندین بار اسمه به طوری که این اسم و عنوان ملکه ذهن خواننده شود مطالب هم کاملا بی سر و ته بود

  • خرس مهربون 0 0

    ای کاش با یکی از خبرگان واقعی این صنعت مصاحبه می کردید هر چند که متاسفانه ارتباط و رفاقتها گاهی ممکن است همه ما را درگیر خود نماید. بنده از مصاحبه بالا چیز زیادی فرا نگرفتم از این رو می خواستم به عنوان یک کارشناس صنعت حمل و نقل هوایی نقاط قوت و ضعف آنرا به نظر علاقمندان شما برسان نقاط قوت تنها نقطعه قوت این صنعت فلج این است که با توجه به تمامی مشکلات داخلی و خارجی هنوز به هر جان کندنی که هست مشغول حرکت است و از نفس نیفتاده اما نقاط ضعف ۱ - سو مدیریت گسترده ۲ - وجود ساختار های سازمانی معیوب و غیر فعال ۳ - فساد سیستماتیک و سازمان یافته در ساختار پنهان اکثر شرکتهای فعال ۴ - عدم وجود اطلاع رسانی قوی، درست و منصف ۵ - توجه بیش از حد به صنعت منتاژ ۶ - گشترش دروغ و فضای بی اعتمادی شدید در بین دست اندرکاران این صنعت ۷ - عدم توجه لازم و کافی به مقوله ایمنی ۸ - عدم توجه مقامات ارشد دولت و مجلس به مشکلات موجود در این صنعت غیر نظامی ۹ - عدم تعامل سازنده سایت تین نیوز با اصحاب و کارشناسان واقعی موجود دراین صنعت ۱۰ - عدم برنامه ریزی و آینده نگری لازم در چشم انداز آتی این صنعت

  • میراسماعیلی 0 0

    نقطه ضعف اصلی ما در همه زمینه‌های علمی و صنعتی در کشور فقدان خودباوری است. باور کردن خود یکی از اولین قدم ها به سمت موفقیت است. اگر به خودمان اعتماد نداشته باشیم، موفق شدن در کارها خیلی سخت می شود. اینقدر بی‌اعتمادی و عدم اعتماد به نفس در جامعه به شیوه‌های مختلف تزریق می‌شود که نقاط قوت خودمان را نمی‌بینیم و تلاشی هم برای شناسایی و از بین بردن ضعف‌ها نمی کنیم.

  • مفاخری 0 0

    جناب خرس مهربون گر مرد رهی میان خون باید رفت. شما اگر خودتان باور به کارشناس بودن خودتان داشتید و به صحت و بی‌غرض بودن نظرات خودتان ایمان داشتید، با نام خودتان اظهارنظر می‌فرمودید وگرنه بدون نام و بدون قبول مسئولیت اظهارنظر، شهر پر از واعظ و منبر است.

  • خانم کوچولو 0 0

    جناب مفاخری طعم نقدهای منصفانه خرس مهربون برای بعضی. از مدیران بی لیاقت تلخ و بسیار گزنده است منطق کلام او به مزاق خیلی ها خوش نمی آید

  • رهگذر 0 0

    مفاخری مدافع دوباره[…] آوردی و شروع به[…] کردی؟ اگر راست میگی توضیح بده بینیم رفیق شفیقت چی گفته ما نفهمیدیم شما که غیر پوپولیستید

  • منصف 0 0

    جناب مفاخری البته درست است شهر پر از واعظ و منبر است اما منبر داریم تا منبر و واعظ داریم واعظ اگر وعظ و خطابه از روی صداقت و برای ارشاد مردم و تنبه ملوک باشد بسیار مفید است و چراغ خاموش عمل کردن دلیل بر کارشناس بودن و یا نبودن نیست اما وای بحال افرادی که برای تماشای دیگران خلاف جریان آب شنا کنند من نمی دانم این کامنت خرس مهربون از کیست اما می دانم شنا کننده خلاف جریان آب اگر قصدش نمایش باشد زود خسته و فرتوک می شود و با رسیدن به هر ملجا ی از آب بیرون می آید اما مگر تاریخ را ندیدی که برخی وعاظ ما جانشان را برای همین خطبه هایشان داده اند اما با توجه به دیدگاه … حاکم بر صنعت درست نیست افرادی که ارتزاقشان از این صنعت است با نام خود بیایند اگر تامل بفرمائید حتما تائید می فرمائید هنوز به آن ظرفیت نرسیده ایم و نرسیده اند که بتوانند نصیحت و نظریه کارشناسی را تحمل کنند اسناد نشان می دهد تو داستان ایران ۱۴۰ با کارشناسان چه کردند پس حرکت با جراغ خاموش با صفا تر است

  • پسر شجاع 0 0

    درود بر خرس مهربون که همیشه با قلم تند و گزنده خود اعصاب خیلی ها را خورد میکند

  • بابا لنگ دراز 0 0

    خرس مهربون و پسرشجاع، خانم کوچولو راستی شماها خیلی کارjون می بینید یا می دیدید؟ من کارتون بابا لنگ دراز رو بیشتر دوست دارم میشه از اسامی اون کارتون استفاده کنید؟