الحاق 8 فروند هواپیمای جدید به ناوگان هوایی کشور
سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری در نشست خبری گفت: رسالت اصلی این سازمان؛ تضمین ایمنی و امنیت پروازهاست و تلاش می کنیم ایمنی را فدای مصلحت نکنیم.
سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری در نشست خبری گفت: رسالت اصلی این سازمان؛ تضمین ایمنی و امنیت پروازهاست و تلاش می کنیم ایمنی را فدای مصلحت نکنیم.
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، کاپیتان ابوذر شیرودی در حاشیه نهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل و لجستیک به دستاوردهای اخیر صنعت حمل ونقل هوایی کشور اشاره کرد: در سال های اخیر با تمرکز بر استفاده از ظرفیت های داخلی، توانمندی های بسیار خوبی در کشور ایجاد شده است؛ به گونه ای که امروز علاوه بر خودکفایی در بخش های مختلف، زیرساخت های لازم برای نگهداری و پشتیبانی فنی هواپیماها نیز فراهم شده است.
وی اظهارکرد: امروز و در شرایط تداوم تحریم ها به توانمندی های خوبی دست یافته ایم، به گونه ای که در بخش تعمیر و نگهداری قادر به حفظ هواپیمای موجود بوده و به دلیل بالا بودن ظرفیت و توانمندی کشور در این بخش هیچ یک از هواپیماهایی که در داخل پرواز می کنند برای تعمیرات به خارج اعزام نمی شوند و حتی کشوری نظیر روسیه و ونزوئلا هواپیماهای خود را برای تعمیر به ایران می فرستند.
کاپیتان شیرودی خاطرنشان کرد: این موضوع نشان دهنده ظرفیت بالای فنی و تخصصی صنعت هوانوردی ایران است و تمام تلاش ما بر این است که با تقویت این ظرفیت ها، از توان داخلی برای تولید پرنده های هوایی نیز بهره برداری کنیم.
کاپیتان شیرودی درباره تولید هواپیماهای داخلی گفت: هواپیمای تولید داخل مراحل تست را طی کرده و پروازهایی انجام داده، اما هنوز مجوز ورود به چرخه عملیاتی و جابه جایی بار و مسافر را دریافت نکرده است.
سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری تأکید کرد: خط قرمز ما ایمنی و امنیت پرواز است و در صورت پاس شدن همه شاخص ها، مجوز صادر خواهد شد.
الحاق 8 فروند هواپیمای جدید به ناوگان هوایی کشور
سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری در بخش دیگری از سخنان خود، از الحاق ۸ فروند هواپیمای جدید به ناوگان هوایی کشور خبرداد و گفت: حدود ۲ هزار صندلی جدید به ظرفیت حمل ونقل هوایی افزوده شده و این افزایش ظرفیت از محل ورود هواپیماهای جدید و بازگشت برخی هواپیماهای زمین گیر به چرخه پروازی حاصل شده است.
وی این اقدام را اتفاقی بزرگ و بی نظیر در حوزه حمل ونقل هوایی دانست و افزود: این افزایش ظرفیت نقش مهمی در بهبود خدمات رسانی به مسافران دارد و تمام تلاش ما بر این است که این روند با قدرت ادامه پیدا کند و ظرفیت ناوگان هوایی کشور بیش از پیش افزایش یابد.
کاپیتان شیرودی بیان کرد: این موفقیت با همراهی و حمایت وزارتخانه ها و نهادهای ذی ربط در حوزه واردات، خرید، انتقال هواپیماها و صدور مجوزهای لازم حاصل شد؛ به طوری که نخستین پرواز این ناوگان نیز روز گذشته با موفقیت انجام شد، علاوه بر این، بخشی از ناوگانی که از چرخه عملیاتی خارج شده بود، بار دیگر به مدار بهره برداری بازگشت.
وی با بیان اینکه در بخش حمایتی، سازمان هواپیمایی کشوری موظف است شرایطی فراهم کند که صنعت هوانوردی پویا باقی بماند، بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای نوسازی ناوگان هوایی کشور تاکید کرد و گفت: از توان شرکت های خصوصی برای ورود هواپیماهای جدید استفاده می کنیم و در نظر داریم با بهره گیری از ظرفیت صندوق حمل ونقل، تسهیلات و وام هایی را در اختیار فعالان دولتی و خصوصی این صنعت قرار دهیم.
کاپیتان شیرودی با اعلام این مطلب که در هفته های آینده از بسته ای از مشوق ها در حوزه صنعت هوایی و صندوق حمل ونقل رونمایی خواهد شد، افزود: در حال حاضر حدود ۱۵۰ فروند هواپیمای عملیاتی در کشور فعال است که به صورت مستمر وارد چرخه پرواز و تعمیر می شوند.
۹۰ درصد هزینه های شرکت های هواپیمایی ارزی است
وی در ادامه پیرامون افزایش قیمت بلیت هواپیما، گفت: قانون برنامه پنجم توسعه صراحتاً به آزادسازی نرخ بلیت اشاره دارد، بنابراین آزادسازی نرخ بلیت هواپیما مورد تایید است، اما رهاسازی نه.
کاپیتان شیرودی تصریح کرد: حدود ۹۰ درصد هزینه های شرکت های هواپیمایی ارزی است و تغییرات نرخ ارز تأثیر مستقیمی بر قیمت بلیت دارد. همچنین متغیرهایی بر قیمت بلیت هواپیما از جمله قیمت سوخت و نرخ ارز تاثیر می گذارد و فقط حقوق و دستمزد ریالی است که آنهم افزایش سالیانه دارد.
سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: تعیین نرخ بلیت باید در چارچوب خط تعادل رعایت شود بنابراین پیشنهادهای خود را در این زمینه به وزارت راه و شهرسازی ارائه کرده ایم و رنجی برای نرخ تعیین کرده ایم و قرار است در وزارت راه این موضوع جمع بندی شود.
تاکید بر ضرورت توسعه هواپیماهای کوتاه برد
وی با اشاره به افزایش ظرفیت صندلی های پرواز گفت: با افزایش تعداد صندلی ها، در صورت رفع تحریم های اروپایی، در پروازهای بین المللی با مشکل جابه جایی مسافر مواجه نخواهیم بود.
سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری افزود: چالش ما پروازهای داخلی است و ضروری است هواپیماهای با برد متوسط و کوتاه وارد شبکه شوند. همچنین استفاده از ایرتاکسی ها و انتقال مسافران از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ (هاب انداسپوک) را در دستور کار داریم.
بازنگری در شرایط تاسیس ایرلاین های جدید
کاپیتان شیرودی درباره تأسیس ایرلاین های جدید اظهار کرد: طبق قانون، حداقل تعداد هواپیما برای تأسیس یک شرکت هواپیمایی سه فروند است که احتمال دارد این عدد به پنج فروند افزایش یابد.
سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری تأکید کرد: هر چند این موضوع نباید مانع فعالیت شرکت هایی با ناوگان کمتر شود اما با مشارکت و جوینت شدن با سایر شرکت ها، امکان تأسیس ایرلاین وجود دارد.
وی با اشاره به تأثیر شرایط سیاسی بر صنعت هوانوردی گفت: لغو پروازهای اروپایی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و تحریم ها حتما تحت تاثیر شرایط سیاسی بود که تحمیل شد. این شرکت پیش تر پروازها را انجام می داد و نکات ایمنی را در این پروازهای رعایت می کرد اما یک شبه تصمیم گرفته شد.
کاپیتان شیرودی افزود: حتی برخی ایرلاین های حوزه خلیج فارس برای جابه جایی مسافران ایرانی اعلام آمادگی کردند اما این موضوع نیز با مخالفت اروپایی ها مواجه شد.
سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص راه اندازی پروازهای اروپایی گفت: با همکاری وزارت امور خارجه در حال رایزنی هستیم تا حداقل مسیر پروازی به یکی دو کشور اروپایی مجدداً برقرار شود.
وی با اشاره به اینکه کماکان پروازها از آسیای شرقی تا جنوب شرقی انجام می شود ولی رو به گسترش است، بیان کرد: افزایش پرواز به پاکستان، افزایش ظرفیت جابه جایی با افغانستان، هند و افزایش پروازها به شهرهای مختلف چین را خواهیم داشت. البته بحث اقتصادی هم مطرح است و اگر این مسیرها برای شرکت های توجیه اقتصادی داشته باشند هیچ محدودیتی نداریم و تلاش می کنیم کریدورها برقرار شود.
کاپیتان شیرودی با بیان اینکه ایران در مسیر کریدور شرق به غرب قرار دارد، گفت: اگرچه از موقعیت جغرافیایی ویژه ای برخورداریم، اما ملاحظات امنیتی، تحریم ها و تنش های منطقه گاهی موجب کاهش پروازهای عبوری می شود؛ همان طور که در جنگ ۱۲ روزه شاهد آن بودیم.