◄ ورود هواپیماهای بوئینگ 777 جدید به ایران؛ گامی به سوی کاهش قیمت بلیت هواپیما
خرید هواپیماهای بوئینگ777 با وجود تحریم های غرب دستاورد بزرگی برای صنعت هوایی ایران است و با وجود نو نبودن این هواپیماها، افزایش تعداد ناوگان هوایی می تواند بر قیمت بلیت نیز تاثیرگذار باشد.

با وجود تحریم های آمریکا و کشورهای غربی، الحاق پنج فروند هواپیمای بوئینگ 777 به ناوگان هوایی ایران، علاوه بر تقویت ناوگان فرسوده کشور، می تواند با افزایش ظرفیت عرضه بلیت، گامی مؤثر در جهت ایجاد فضای رقابتی و کاهش قیمت بلیت هواپیما باشد؛ موضوعی که در هفته های اخیر، به یکی از جدی ترین مطالبات مردمی در حوزه حمل ونقل هوایی تبدیل شده است.
ورود پنج بوئینگ 777 به رغم تحریم ها
در شرایطی که صنعت هواپیمایی ایران سال هاست با مشکلات ناشی از تحریم های بین المللی دست وپنجه نرم می کند، خبر ورود پنج فروند هواپیمای پهن پیکر بوئینگ 777 به کشور، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.
این اقدام که در سکوت رسانه ای و با دور زدن محدودیت های اعمال شده از سوی آمریکا و شرکای غربی انجام شده، می تواند نقطه عطفی در نوسازی ناوگان هوایی ایران باشد؛ ناوگانی که به دلیل عمر بالای بسیاری از هواپیماها و کمبود قطعات، سال هاست با گرفتاری های مزمنی همچون فرسودگی و زمین گیری هواپیماها دست به گریبان است.
میانگین سنی کمتر از ناوگان فعلی
طبق اطلاعات منتشرشده در رسانه ها، میانگین سن این پنج بوئینگ 777 حدود 24 سال است که با وجود سن نسبتاً بالای پرنده ها در استانداردهای جهانی، از میانگین سنی فعلی ناوگان هوایی ایران پایین تر است. طبق برآوردها، میانگین سن ناوگان فعال هوایی کشور به حدود 28 سال می رسد که این امر باعث کاهش بازدهی، افزایش هزینه های نگهداری و نارضایتی مسافران از کیفیت خدمات شده است.
طناب کشی بین هواپیماهای فعال و زمین گیر!
براساس آخرین گزارش های غیررسمی، از مجموع بیش از 170 فروند هواپیمای ثبت شده در ناوگان هوایی تجاری ایران، کمتر از 100 فروند در وضعیت عملیاتی قرار دارند و مابقی به دلایل فنی، کمبود قطعه یا نبود صرفه اقتصادی زمین گیر شده اند. این کاهش چشمگیر ظرفیت پروازی، نه تنها باعث ایجاد بحران در برخی مسیرهای پرتردد داخلی و خارجی شده، بلکه یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت بلیت در ماه های اخیر بوده است. کارشناسان صنعت هوانوردی از نیاز ایران به حدود 500 فروند هواپیما برای ارتقاء عملکرد این صنعت خبر می دهند و این در حالیست که خرید هواپیمای نو برای ایران فعلا امکان پذیر نیست و چشم اندازی هم برای تغییر این شرایط وجود ندارد.
نارضایتی عمومی از قیمت بلیت هواپیما
آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و افزایش بی ضابطه آن در اوقات پیک سفر، همواره مورد انتقاد مردم بوده و موجی از نارضایتی عمومی در پی داشته است. بسیاری از مسافران به ویژه در مسیرهای پرتقاضای داخلی مانند تهران-مشهد، تهران-کیش و شیراز-تبریز از رشد چندبرابری نرخ ها گلایه مند بوده اند. در نبود رقابت واقعی بین شرکت های هواپیمایی، عرضه محدود صندلی و تقاضای بالا باعث شده تا برخی ایرلاین ها با استفاده از فضای آزادسازی قیمت، بلیت هایی با نرخ های غیرمعمول ارائه کنند.
وعده ورود هواپیماهای بیشتر به ناوگان
در همین حال، حسین پورفرزانه، از مدیران ارشد صنعت هوایی کشور، اعلام کرده که در آینده نزدیک، هواپیماهای بیشتری به ناوگان اضافه خواهند شد. وی ضمن تأکید بر تداوم برنامه نوسازی ناوگان، از ورود تدریجی چند فروند هواپیمای دیگر در مدل های مختلف طی ماه های آینده خبر داده است. اگر این وعده ها محقق شود، می توان به افزایش ظرفیت ناوگان فعال و گشایش در بازار بلیت امیدوار بود.
افزایش عرضه، پیش نیاز کاهش قیمت بلیت
در شرایط فعلی، کلید اصلی کاهش قیمت بلیت، نه اعمال دستوری نرخ بلکه افزایش عرضه و رقابت واقعی بین ایرلاین هاست. هرچه تعداد هواپیماهای فعال بیشتر شود، امکان انجام پروازهای متنوع و افزایش فرکانس در مسیرهای پرتردد نیز فراهم خواهد شد. این موضوع در نهایت می تواند فشار تقاضا را کاهش داده و قیمت ها را به تعادل نزدیک تر کند. به این ترتیب با وجود آن که ورود بوئینگ های 777 به ناوگان هوایی ایران اقدامی مثبت است، اما نباید از واقعیت های تلخ این صنعت غافل شد. بازسازی ناوگان نیازمند تداوم روند واردات هواپیما، تأمین قطعات، سرمایه گذاری در تعمیرات اساسی و حمایت های زیرساختی است. در عین حال، ورود این پنج فروند می تواند یک سیگنال مثبت به بازار وارد کرده و با افزایش تعداد پروازها، زمینه ساز کاهش تدریجی نرخ بلیت هواپیما شود. اگر این روند ادامه یابد و نهادهای ناظر نیز نظارت دقیقی بر عملکرد ایرلاین ها داشته باشند، شاید بتوان در آینده ای نه چندان دور، شاهد شکل گیری بازاری رقابتی تر در صنعت هوایی کشور بود.
انتهای پیام