◄ توضیحات سازمان هواپیمایی کشوری درخصوص اختلال سایت ها و لیست دفاتر فروش بلیت اربعین
انتشار خبری تحت عنوان «سردرگمی زائران اربعین به دلیل ضعف اطلاع رسانی سازمان هواپیمایی کشوری» در تاریخ ۱۴۰۴/۵/۱۰ در تین نیوز، واکنش سازمان هواپیمایی را در پی داشت.

انتشار خبری تحت عنوان «سردرگمی زائران اربعین به دلیل ضعف اطلاع رسانی سازمان هواپیمایی کشوری» در تاریخ ۱۴۰۴/۵/۱۰ در تین نیوز، واکنش سازمان هواپیمایی را در پی داشت. این سازمان با ارسال جوابیه ای ، درباره خبر مذکور توضیحاتی ارائه کرد که در ادامه می خوانید:
مدیرمسئول محترم پایگاه خبری تیننیوز
با سلام و احترام
در پی انتشار خبری تحت عنوان «سردرگمی زائران اربعین به دلیل ضعف اطلاع رسانی سازمان هواپیمایی کشوری» در تاریخ ۱۴۰۴/۵/۱۰ در آن رسانه، مقتضی است براساس ماده ۲۳ قانون مطبوعات و بهمنظور تنویر افکار عمومی، توضیحات سازمان هواپیمایی کشوری مطابق متن زیر در آن رسانه منتشر شود.
سردرگمی زائران اربعین به دلیل ضعف اطلاع رسانی سازمان هواپیمایی کشوری
در پاسخ به «آدرسهای اشتباه، لینکهای ناقص»، خاطرنشان میشود سازمان هواپیمایی کشوری براساس اطلاعیههای رسمی، لیست کامل کانالهای مجاز عرضه و فروش بلیت را در تاریخ هشتم مردادماه از طریق پایگاه اطلاعرسانی این سازمان منتشر کرد. در پی استقبال گسترده زائران و مراجعه همزمان به سایتهای فروش، برخی از این درگاهها با اختلال موقت مواجه شدند که با پیگیریهای فنی، بسیاری از این موارد رفع شد و تنها یک یا دو مورد محدود در حال بررسی و رفع اختلال است.
همچنین در واکنش به ادعای نقص اطلاعات ۵۳ درصدی شرکتهای هواپیمایی، یادآور میشود بر اساس بخشنامه شماره ۲ سازمان هواپیمایی کشوری، فروش بلیت فقط از طریق سه کانال رسمی زیر مجاز است:
1. سایت رسمی شرکت هواپیمایی
2. دفاتر معرفیشده توسط شرکتها
3. سامانههای فروش آنلاین (OTAها) منتخب
بر همین اساس، هرکدام از شرکتهای هواپیمایی با توجه به زیرساختهای فنی و سیاستهای بازرگانی خود، یک یا ترکیبی از کانالهای سهگانه فوق را برای عرضه و فروش بلیتهای خود به این سازمان معرفی کردهاند که لیست کامل آنها به همراه نحوه دسترسی در سایت سازمان درج شده است.
بنابراین، عدم معرفی سایت رسمی برخی شرکتهای هواپیمایی بههیچوجه بهمعنای نقص اطلاعات نیست.
همچنین در مناطقی که دسترسی به فروش اینترنتی با مشکل مواجه بوده، آدرس دفاتر مرکزی برخی شرکتها بهمنظور خرید بلیت از طریق مراجعه حضوری زائران درج شده است؛ بنابراین درج آدرس اینترنتی در خصوص این دفاتر عملاً موضوعیت ندارد.
در خصوص ادعای اختلال در ۴۶ درصد لینکها نیز، بررسیهای دقیق نشان میدهد که تمامی آدرسهای معرفیشده فعال هستند و کاربران به صفحات رسمی فروش متصل میشوند، لیکن در زمانهای اوج مراجعه، برخی سایتها دچار کندی مقطعی میشوند که در این خصوص، اخطارهایی جهت انجام اقدامات مقتضی به ذینفعان صادر شده و انتظار میرود طی هفته آینده این مشکلات احتمالی رفع و خدمترسانی به زائران عزیز بدون وقفه انجام شود.
تأکید بر عرضه منظم و محدود بودن ظرفیت پروازی کشور
با توجه به ظرفیت محدود ناوگان هوایی کشور و محدودیتهای عملیاتی فرودگاه نجف اشرف، تمامی ظرفیت پروازی در اختیار شرکتهای هواپیمایی صرفاً از طریق کانالهای رسمی اعلامشده عرضه خواهد شد. بر همین اساس، سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده است که هیچ صندلی خارج از این مسیرها به فروش نخواهد رسید.
با وجود تقاضای بسیار بالا که طبق برآوردها از ۴ تا ۵ میلیون نفر فراتر میرود، توان ناوگان هوایی کشور برای پاسخگویی به تمامی این تقاضاها وجود ندارد. از طرفی، بهدلیل شرایط خاص جوی، افزایش دما و محدودیت در ناوگان ریلی و جادهای، بخشی از این تقاضا به بخش هوایی منتقل شده و فشار بیشتری بر صنعت هوانوردی وارد کرده است.
همچنین یادآور میشود ناوگان هوایی کشور، علاوه بر انجام پروازهای اربعین، وظیفه خدماترسانی در پروازهای داخلی و سایر مسیرهای بینالمللی را نیز بر عهده دارد. از اینرو با وجود همه تلاشها، پاسخ کامل به حجم تقاضای بیسابقه در ایام اربعین بهصورت صددرصدی امکانپذیر نیست.
درباره اطلاعرسانی روابط عمومی سازمان در پاسخ به آنچه در خصوص عملکرد روابط عمومی و روند اطلاعرسانی در آن رسانه بیان شده است، خاطرنشان میشود روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری بهعنوان پل ارتباطی میان مردم و سازمان، همواره در چارچوب وظایف قانونی، اصول حرفهای و مبتنی بر سیاستهای ارتباطی، خود را موظف به اطلاعرسانی شفاف، پاسخگویی مسئولانه و تعامل مستمر با رسانهها و مخاطبان میداند.
از آنجا که اعتماد عمومی سرمایهای بیبدیل برای این سازمان محسوب میشود، بهمنظور حفظ و ارتقای آن، عملکرد روابط عمومی نه برای رفع تکلیف، بلکه در راستای ارتباط اثربخش با جامعه هدف، تقویت سرمایه اجتماعی، صداقت و اعتمادسازی تعریف شده است.
بنابراین از رسانهها انتظار میرود پیش از انتشار نقدهای تند و کلیگوییهای غیرمستند، با مراجعه به منابع رسمی و بررسی دقیق مستندات، در راستای کمک به بهبود فرآیند اطلاعرسانی و ارتقاء خدمات عمومی ایفای نقش کنند تا نقد، به ابزاری برای اصلاح تبدیل شود.
انتهای پیام