| کد خبر: 259719 |

◄ 1000 شغل هوانوردی در آستانه نابودی

تقریبا تمامی آموزشگاه های خلبانی اعم از سبک و فوق سبک در بحران های متعدد از جمله تاخیر در صدور و ارائه مجوز ها، تهیه سوخت مصرفی و عدم همکاری فرودگاه ها قرار دارند.

تین نیوز

رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران در نامه ای به رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ، تاکید کرد:  به دلیل عدم نگاه زیرساختی به توسعه هوانوردی عمومی تقریبا تمامی آموزشگاه های خلبانی اعم از سبک و فوق سبک در بحران های متعدد از جمله تاخیر در صدور و ارائه مجوز ها، تهیه سوخت مصرفی و عدم همکاری فرودگاه ها قرار دارند.

به گزارش تین نیوز، در این نامه که در تاریخ 10 مرداد ماه 1342 از طرف سهیل سهیلی رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران به محمد محمدی بخش ارسال شده و نسخه ای از آن در اختیار خبرنگار ما قرار گرفته، آمده است:
« جناب آقای کاپیتان محمدی بخش
معاون محترم وزیر و ریاست محترم سازمان هواپیمایی کشوری
سالم علیکم؛
با عنایت به اتفاق ارزشمند و انگیزه بخش پرواز هواپیمای فوق سبک بر فراز شهر تهران، پیرامون برج میلاد و با هدایت یک خلبان خانم که بسیار مشعوف کننده بوده و نشان از توانمندی بخش هوانوردی عمومی دارد، در صورتی که اجازه و امکان کافی برای فعالیت داده شود، در این خصوص موارد حواشی مستقیم و غیر مستقیم وجود دارد که به شرح ذیل مطرح می شوند:
1. پرواز موصوف به طور انفرادی و بدون برنامه ریزی و دعوت از دیگر فعالان صورت گرفته است. حضور مبتنی بر اعلام دعوت از دیگر فعالان می توانست بر رونق واقعه مورد بحث افزوده و توانمندی هوانوردی عمومی کشور و دستاوردهای آن را به شکل پربارتر به نمایش بگذارد. به نظر می رسد رویکرد گروه وسایل پرنده فوق سبک سازمان عمدتا بر محوریت شرکت مجری پرواز استوار بوده و ظاهرا این توانمندی از نگاه ایشان فقط دراین شرکت رویت شده بود.
2 . به دلیل عدم نگاه زیرساختی به توسعه هوانوردی عمومی تقریبا تمامی آموزشگاه های خلبانی اعم از سبک و فوق سبک در بحران های متعدد از جمله تاخیر در صدور و ارائه مجوز ها، تهیه سوخت مصرفی، عدم همکاری فرودگاه ها هستند.حیاتی ترین عنصر ادامه برای آنان مهیا نیست و از این حیث نیز به سختی روزگار می گذرانند. متاسفانه گروه وسایل پرنده فوق سبک به هیچ وجه موضوع را مورد توجه قرار نداده و ظاهرا تصمیم بر عدم توجه بر قرار مستدام است. آیا وظیفه سازمان به عنوان مجموعه یاری رسان در تهیه پیش نویس لوایح و ناظر اجرای قوانین و آئین نامه ها ذیل نام نماینده دولت در بخش حاکمیتی فقط و فقط اعمال تکلیف است؟ آیا سازمان متبوع هیچ شرح وظیفه ای در خصوص دستیابی به حقوق مکتسبه و یا پیش بینی شده اجزاء غیر سازمانی خود ندارد؟ با نیم نگاهی به قانون هواپیمایی کشوری و مصوبه های هیئت دولت ملاحظه می شود که دامنه وظایف سازمانی نظارت بر حقوق و تکالیف است. لازم به ذکر است که تهیه سوخت ازجایگاه های سوخت رسانی سطح شهر به صورت قانونی امکانپذیر نبوده و حتی در صورت تهیه، فاقد عدد اکتان مورد کافی بوده که موجب عدم کارکرد صحیح موتور، تخریب قطعات موتور گردیده و حفاظت از ایمنی پرواز ها را که از وظایف مستقیم سازمان مورد مدیریت جنابعالی است را با خطر سقوط رتبه مواجه می سازد.


3. در پاره ای از موارد نیز به هنگام تهیه و حمل سوخت برای آموزشگاه مورد پرسش ماموران نیروی انتظامی قرار گرفته و همانند قاچاقچیان سوخت به کالانتری و در نهایت به مراجع شبهه قضایی تعزیرات هدایت و جرائم سنگینی به آنها تحمیل شده است. صرف نظر از جرائم آیا سازمان متبوع که متولی هوانوردی کشور است می تواند بپذیرد که خلبانان و مدیران مدارس با آن همه سبقه آموزشی و پروازی حامل محموله بنزین در مخازن 20 لیتری باشند؟ آیا دیگر برای چنین استادی جایگاهی برای اعمال قوانین به دانشجویان باقی خواهد ماند؟


4. به دلیل یکسان نبودن دیدگاه ها و تفاسیر بخشی غیر توجه مقنن و بخشنامه ها و عملکرد غیر همسان و گاه متقاطع اجزای مختلف دخیل در امر پیاده سازی موضوع در پاره ای ازفرودگاه ها فرآیند تردد داوطلبان آموزش (هنرجویان) و مسافران پروازهای تفریحی با مشقت همراه است. همین دلیل کفایت بر اضمحلال بخش خصوصی (سرمایه گذار این حوزه شده است. دلیل ماضی به معنای فرار بخش خصوصی از سرمایه گذاری و تعطیلی ارئه خدمات و متعاقبا از بین رفتن 1000 ردیف شغلی مستقیم و غیر مستقیم در جامعه هوانوردی است.

5. طولانی شدن مراحل پاسخگویی و اقدام در کمیته مذکور الیه به دلایل غیرقابل قبول که در پاره ای موارد به توقف بیش از یکسال نیز کشیده شده است، موجب معطلی اقتصادی و نیز ایجاد تغییرات وسیع در محاسبه نقطه سر به سر و در نهایت غیر قابل توجیه نمودن سرمایه گذاری از حیث برابری اوزان فرصت ها با مد نظر قراردادن رشد بی سابقه تورم شده است.

با عنایت به موارد مطروحه و امعان نظر در آنها که تنها بخشی از موارد مبتال به آموزشگاه های خلبانی اعم از سبک و فوق سبک است و با توجه به اینکه فردای صنعت هوانوردی مستقیما به حیات امروز آنان، وابستگی غیر انفکاک دارد، خواهشمند است دستور فرمایید در زمینه حل مسائل مطروحه اقدامات الزم معمول گردد.

اعضاء محترم و توانمندو نیز مدیران اتحادیه بسیار خوشحال خواهند بود که در راستای حل معضلات یاری رسان سازمان هواپیمایی کشوری باشند.

توفیق روزافزون جنابعالی و همکارانتان را از خداوند منان خواستاریم. »

 

downloadFile
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    به نظر می‌رسد سوابق٬ رویکرد و عملکرد رییس گروه فوق سبک سازمان موید موارد مذکور است