| کد خبر: 256616 |

ایران بالاتر از ژاپن در هوانوردی؛

◄ ژاپنی ها نمی توانند هواپیمای مسافربری بسازند و ایرانی ها می سازند!

ایران حتی اگر بتواند در کلاس ایرباس و بوئینگ هواپیمای مسافری تولید کند، ظرفیت اقتصادی مورد نیاز برای جهانی شدن را در اختیار ندارد. احتمالا ژاپنی ها توانایی ساخت هواپیمای پهن پیکر را ندارند و ایران این قابلیت را دارد.

تین نیوز

ایران حتی اگر بتواند در کلاس ایرباس و بوئینگ هواپیمای مسافری تولید کند، ظرفیت اقتصادی مورد نیاز برای جهانی شدن را در اختیار ندارد. احتمالا ژاپنی ها توانایی ساخت هواپیمای پهن پیکر را ندارند و ایران این قابلیت را دارد.

به گزارش تین نیوز، آنچه را که نباید می شنیدیم، شنیدیم. گویا در طول این سال ها از توانمندی های خاص کشورمان در صنعت هوانوردی نا آگاه بودیم. حالا خدا را شکر که در آینده ای نه چندان دور در میان پنج کشور اول جهان در تولید هواپیما قرار خواهیم گرفت. صحبت های چند هفته قبل محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در ارتباط با تولید هواپیمای مسافربری در کلاس ایرباس و بوئینگ تعجب همگان را برانگیخت. اعتماد به نفس خاص آقای رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در مصاحبه با خبرنگار صدا و سیما در رابطه با ساخت هواپیمای پهن پیکر به شکل قابل توجهی طنز تلخ را در نظر بینندگان تداعی کرد. اینکه  ایران می تواند هواپیما در کلاس ایرباس و بوئینگ تولید کند و در آینده ای نزدیک در رده های بالای صنعت هوانوردی جهان بایستد توسط سکان دار سازمان اصلی متولی امور هوانوردی کشور مطرح شد. 

دریافت سریعتر اخبار و تحلیل های مهم حوزه حمل و نقل در اینستاگرام ما امکان پذیر است. برای عضویت در اینستاگرام «تین نیوز» اینجا کلیک کنید.

ناکارآمد بودن طرح ساخت هواپیمای مسافری در کشور از نگاه کارشناسان از دو منظر بررسی می شود. نخست از نظر فنی که آیا کشور ما توانایی ساخت هواپیمای مسافربری در کلاس ایرباس و بوئینگ را دارد یا خیر؟ همچنین مسایل اقتصادی مرتبط با ساخت پرنده های داخلی در تیررس انتقادات قرار  دارد. بدون شک توان فنی متخصصان صنعت هوانوردی ایران در بسیاری از بخش ها بر همگان هویدا شده است. در طول بیش از چهار دهه گذشته علی رغم تحریم های ظالمانه بدخواهان علیه صنعت هوانوردی کشورمان، اورهال پرنده های پهن پیکری همچون بوئینگ 747 و ایرباس A340 به انجام رسیده و امکان انجام پروازهای برد بلند به بسیاری از نقاط جهان برای کشور فراهم شده است. اعتماد جهانی به توانمندی مهندسان صنعت هوانوردی ایران تا جایی پیش رفته است که اخیرا جمهوری فدراتیو روسیه که خود کشوری پیشرو در صنعت هوانوردی است با اعتماد به توانمندی جوانان و مهندسان کشور، چک سنگین (C-CHECK) هواپیمای ایرباس A330 شرکت هواپیمایی آئروفلوت روسیه را به جمهوری اسلامی ایران واگذار کرده است. 

◄ فیلم|جاده چالوس به این زودی ها باز نمی شود!

◄ پاک کردن صورت مساله گرانی بلیت هواپیما با تعلیق علی بابا

اما از نظر مسایل اقتصادی باید توجه داشت که تولید هواپیما به صورت انبوه صرفا مربوط به مسایل فنی نبوده و تعداد قابل توجهی از فاکتورهای اقتصادی در ابعاد کلان در این قضیه موثر هستند. هواپیمای مسافربری خودروی پراید نیست که با کیفیت معمولی و حتی پایین تولید شود و صرفا عده ای مردم عادی نسبت به خدمت رسانی نامطلوب آن معترض شوند. اگر تولید پرنده با کاربری مسافری توجیه اقتصادی نداشته باشد می تواند به صدمات و لطمات جبران ناپذیر به اقتصاد کلان کشور منتج شود. نکته مهمی که هنوز رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بدان اشاره نکرده این است که برای تولید هواپیمای مسافربری قرار است کدام کمپانی های حوزه هوانوردی و  کدام کشورها با ایران همکاری کنند. کارشناسان و فعالان صنعت هوانوردی به خوبی آگاه هستند که شرکت های بزرگ تولید کننده هواپیما مانند بوئینگ و ایرباس با همکاری ده ها کشور اقدام به تامین قطعات هواپیما کرده و تنها اسمبل و تحویل نهایی پرنده در کشور مربوطه (آمریکا، آلمان و یا فرانسه) به انجام می رسد.

بنا بر فرمایشات اخیر رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، ایران در آینده ای نه چندان دور در جمع پنج کشور اول جهان در زمینه تولید هواپیمای مسافربری قرار خواهد گرفت. یعنی بعد از بوئینگ، ایرباس، روسیه و چین نام ایران در محافل بین المللی مطرح خواهد شد، بالاتر از کانادا، برزیل و حتی ژاپن، بدون آنکه سبقه درخشان و مطلوبی از خود به جای گذاشته باشد. در نقدهایی که به آرزو پردازی های رئیس سازمان هواپیمای کشوری مطرح شده عدم توجه ایشان به ابعاد اقتصادی تولید هواپیمای مسافربری و تاکید صرف بر توانایی های فنی متخصصان مملکت عنوان شده است. کشورهایی نظیر چین، برزیل، کانادا و ژاپن نیز در سال های اخیر به تولید هواپیمای مسافری اقدام کرده اند. کشورهایی که توان اقتصادی بالاتری نسبت به ایران داشته و در اقتصاد بین الملل تاثیرگذار هستند. به هر حال کمپانی های تولید هواپیما در سرتاسر جهان در یک شبکه همکاری بین المللی فعال بوده و قطعا هیچ کشوری به تنهایی و حتی شراکت با چند شریک محدود نمی تواند چنین مهمی را محقق سازد. 

با این فرض که ما می توانیم موشک بسازیم پس حتما قادر به ساخت هواپیمای مسافری نیز هستیم حاوی ایرادات زیادی است. نخست آنکه ساخت موشک زیر مجموعه صنایع نظامی و دفاعی بوده  و تامین امنیت و بازدارندگی کشور در برابر تهاجمات بیگانه در اولویت قرار دارد، اما وقتی صحبت از تولید هواپیمای مسافربری می شود علاوه بر مباحث فنی و تکنیکال، مسایل کلان اقتصادی باید در نظر گرفته شود. نکته دیگری که باید بدان اشاره کرد عزم ایران برای تولید هواپیمای پهن پیکر است. در حال حاضر کشور ما نتوانسته نسخه اولیه امتحان پس داده یک هواپیمای توربوپراپ را تولید کرده و در عرصه جهانی نام صنعت هوانوردی ایران را مطرح سازد، چطور می توان انتظار داشت که در اندک زمانی بتواند با نسل جدید جت های برد بلند نظیر بوئینگ 777 سری X و یا ایرباس A350 رقابت کند. از دیدگاه کارشناسان صنعت هوانوردی تولید هواپیمای پهن پیکر به معنای رقابت با غول های هوانوردی و نفوذ در بازار بین المللی است که هنوز ژاپنی ها، هندی ها، کانادایی ها و استرالیایی ها چنین محصولی را در کشور خودشان تولید نکرده اند ولی ایران با وضعیت وخیم اقتصادی می خواهد به رقابت با آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه و چین برود. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 43 22

    اگر به تفکر اینچنین بود که این کشور و آن کشور نتوانستند بسازند پس ما هم نمی توانیم بسازیم که کشور نمی توانست این همه در شاخه های مختلف صنعتی پیشرفت کند یکسری از کارشناسان و تحلیلگران ایرانی ذاتا ضعیف هستند و اراده های قوی ندارند خدا رو شکر که کشور دست این ها نیست و الا امروز در خیلی از حوزه ها آچمز بودیم اگر به تفکر شما بود که ما حتی نمی توانستیم به اورهال کامل هواپیما هم برسیم شمایی که امروز می گی خطوط هوایی روسیه و فلان , همین شماها دهه های قبل می گفتید مگر ایران می تواند هواپیماهای جت پهن پیکر را اورهال کند ؟ همین شماها به پهبادهای ساخت ایران هم می گفتید فوتوشاپ ! تاریخ گواهی می دهد که جریان فکری شما ذلیل است چون به هر جایی رسیدیم که لبه تکنولوژی غیرنظامی و نظامی بود و وضعیت انحصاری , یک دو سه نشده فرار کردین ! که ما نمی توانیم ! از رو هم نمی رید ! بالاخره هواپیمای ایرانی 70 نفره توربوپراپ هم خواهد پرید و بعد شما خواهید گفت که خب اینو ساختیم پهن پیکرشو که نمی توانیم بسازیم ! اونو هم بسازیم باز می گید خب جت پهن پیکر که نمی توانیم بسازیم ! این تفکر قجری شما چیز جدیدی در تاریخ ما نیست ضمنا قرار هم نیست که ما در قدم اول با بوئینگ 777 سری X و یا ایرباس A350 رقابت کنیم ! مگر غرب از ایرباس A350 شروع کرده ؟ اصلا قرار نیست که در قدم نخست دنبال رقابت باشیم حتی در مرحله نخست , بعد ما امروز هواپیماهای 20 25 ساله را به چند دست چرخواندن می خریم شما که اقتصاد بلدین بگید خریدی که در چند کشور بچرخد بعد کلی هم هزینه تعمیرات و تامین قطعاتش بشود آیا اقتصادی است ؟ جوری از اقتصاد می گویید که گویی ما توان خرید هواپیمای نو را داریم و نمی خریم و رفتیم دنبال ساخت ! ما را مجبور به ساخت کردند ضمنا کسانی که کشورداری می کنند در قدم اول توجه می کنند به اینکه امورات مملکت لنگ نماند یعنی هواپیمای 70 نفره مسافری باری بسازیم برای اینکه این همه فرودگاه سکوت و کور وارد چرخه اقتصادی بشن و به مردم سرویس بدن امروز ما در شرایطی هستیم که هزینه زیاد برای ساخت هواپیما هم منطقی است و البته از این مدل هواپیما هم حداقل 200 فروند برای کاربری های مسافربری و حمل بار نیاز داریم بعد از این 200 فروند , ما یکسری زیرساخت های خوبی داریم تجارب بیشتری کسب کردیم علوم و فناوری مان را توسعه دادیم و یک کارنامه خوبی هم ثبت کردیم و بعد می شود مشتری خارجی هم گرفت و البته بعد از 70 نفره می شود سراغ ساخت هواپیماهای بزرگ تر هم رفت اما بحث شما و امثال شما این ها نیست این ها بهانه گیری هایی است که تفکر قجری خود را پشتش پنهان کنید .

    • ناشناس 22 9

      بله
      خدا رو شکر که کشور در دست افراد واقعا کارشناس اداره می شود

    • محمد 23 19

      این کارت ملی ما هنوز آماده نشده؟

    • ناشناس 7 17

      عزیزم
      گویا یه چیزی زدی و یه نفس نوشتی
      تو این گزارش اشاره شده که ایران به لحاظ فنی توانمنده اما از نظر اقتصادی تولید هواپیما برای کشور امکان پذیر نیست

    • سامان 0 0

      این دوستان که میگویند کارت ملی هم نمتوانیم تولید کنیم یا کسی مثل این مردک که میگه تویوتا لندکروز با ۲۰۷ فرقی نداره و یکی از مسولین مهم در خودرو سازی هستش اگه امثال این مسول باشن امیدی نیست یا اگه تونستیم خودروی ملی تولید کنیم که جهانی بشه نه اینکه در عراق و سوریه فروش بره بلکه کشورهای جهان اول و دوم اونوقت پهن پیکر میتونیم تولید کنیم الانه بعد ۴۴ سال با اینکه مرکز تحقیقات تولید هواپیما پهن پیکر داریم و بودجه مصرف میکنه هیچ کاری نکردن

  • ناشناس 31 16

    در کل خبرهای شما یه حس خود تحقیری و زدن دولت مشاهده میشه .
    سعی کنید خبر تولید کنید.

    • جهانگیر اصلانی 13 6

      با سلام ، کسی در مورد توانایی ها و استعدادهای جوانان این مرز و بوم شک ندارد ، فقط یک اشکال کوچک در این رابطه است که سیاستگذاران و مسئولین به جای درک و استفاده و رفع موانع در مسیر به نتیجه رسیدن این توانایی ها ، در توهم حفظ جایگاه خودشان و اعوان و انصارشان هستند،،

  • صدرا 27 9

    اولا هرچند کانادا و برزیل هواپیما مسافربری در حد بوئینگ و ایرباس نساختند ولی هواپیما مسافربری سبک میسازند. دوما وضعیت ژاپن با ایران فرق داره ژاپن به راحتی میتونه هواپیما مسافربری تهیه کنه ولی ایران در این زمینه تحریمه و چاره ای جز ساخت نداره،بعدش هم مگر ساخت هواپیما مسافربری سبک فقط کار ابر قدرت های علمی و صنعتیه؟ پس این برزیل چی میگه وسط؟ بعدشم مگر وقتی قراره یک‌ کشور به صنعتی وارد بشه باید همون اول بار بهترین های اون صنعت در کل جهان رو بسازه؟ صد در صد هواپیمای سیمرغ که از پلتفرم ایران۱۴۰ بهره میبرد برای ورود به این صنعت خیلی هم خوبه و اگر هواپیما مسافربری ۷۲ نفره ساخته و عملیاتی بشه که دیگه یک ابرشاهکاره. در صنعت موشکی ما اول بار روی موشک ساده و سطح پایین اسکاد کار کردیم و الان خودمون صاحب سبک و نظر هستیم. باید پله پله شروع کرد نه همون اول بار توقع یک هواپیما در سطح ایرباس a380 رو داشت!

  • ناشناس 22 16

    هر موقع فرق پراید و لندکروز رو فهمیدی ،،اونوقت به کارهای که کشورهای سازنده این دو تا خودرو میتونن انجام بدن میرسی....

    • ناشناس 12 9

      هر وقت فهمیدی خودروسازی دست کیاس و هوافضا , اتمی و ... دست کیا بعد بیاد نظر بده برای خودت سوال نشده چطوری کشوری که تو پراید مونده اما این همه پیشرفت های خیره کننده جاهای دیگر داشته که از خودروسازی خیلی علوم سنگین تر و پیچیده تر و انحصاری تر دارند ؟؟؟؟؟ فکر کن بهش .

  • ناشناس 16 20

    وضعیت وخیم اقتصادی؟ یه جور میگی وضعیت وخیم اقتصادی که الان دیگه همه دارن میمیرن.

  • Satar 18 10

    زل زدن در چشم مردم ودروغ گفتن خیلی جیگر می خواد/ ها /کاش از دروغگو ها هم مالیات می گرفتن/دیقه کسری بودجه هم نداشتیم

  • Saman 25 10

    الکی سرمایه کلاه تخصیص ندید مثل پروژه‌ های دیگه سرمایه ملت باد هوا بشه
    برید فرودگاه امام ک ساختید رو درست کنید بیشتر شبیه سوله هست دوستانی که سفر خارج داشتن چ فرودگاه کشورهای دیگه رو دیده اند متوجه حرف من میشن
    همین هواپیما سبک هم دارید می سازید ایران ۱۴۰ خدا ب همه ما رو بیامرزه به رخ پاکش صلوات

  • ناشناس 17 6

    اگه بخشهایی از کشور وظیفه شونو درست انجام می دن به جای ایه یاس خوندن باید به شدت تشویق بشن

  • مهر آب 14 13

    ایران و ایرانی فعل خواستن رابرای دنیا. درتمام زمینه ها توانستن رادر عمل به اثبات رسانده

  • سیدمجتبی 13 16

    جناب کارشناس هنوز شعار و عملکرد و خروجی های مثبت*اراده و عزم ما میتوانیم* را نتوانسته برای خود سبک سنگین کند همانطور که موشک و فضاپیما و ماهواره ساختیم بالگرد و جت جنگنده ساختیم ترن دیزل قطار مسافری ساختیم هواپیمای مسافری پهن بال هم می سازیم تا آن را مشاهده کنی و کنید تا نتوانید بیکفایتی و بی اراده ای خودتون رو به صنعتگران و دانشمندان نخبه و ومن و وطن پرست ایرانی نسبت دهید. تا شما مدیریت رسانه ای را در فضای مجازی و واقعی در دست دارید دلیلی دیده نمی شود که همه چیز جار زده شود فعلا روسیه با اون عظمتش چکاپ هواپیمای مسافربری خودش رو به جوانان ما سپرده. بشکند آن دست و قلمی که بر خلاف مصالح ناب انقلاب و اسلام و وحدت دینی ملت حرکت می کند.

    • رضا 0 0

      این همه قطار وماهواره وووو کجاند.چرا کسی تا به حال اونها رو ندیده؟فقط خبر ساخت اعلام شده واز خود جنس هیچ خبری نیست.خیلی ساده وزود با وری داداش

  • ناشناس 10 6

    ما چرا نمی‌توانیم هواپیمای مسافربری بخریم؟ چون هواپیماهای مسافربری جهان با کمک آمریکا ساخته می‌شود واز ترس تحریم‌های آمریکا کسی به ما هواپیما نمی‌دهد. حتی روسیه حاضر نشد سوخو۱۰۰ به ایران بدهد چون بخشی از آن با کمک آمریکا ساخته می‌شد. ایرباس اروپا - چین - برزیل - کانادا - ژاپن همه با کمک آمریکا می‌سازند در حالیکه برخی از این کشورها هواپیماهای جنگی می‌سازند اما برای ساخت هواپیمای مسافربری متکی به آمریکا هستند. حالا ما که در زمینه صنعت هواپیمایی از آنها عقب‌تر هستیم . چطور میخواهیم هواپیمای مسافربری بسازیم؟

  • اسکندری 7 4

    کاری به حرفهای دیگران ندارم اما ملت ایران ملت تیزهوش و علاقه مند به علم هستند و در هر زمینه ای اراده جدی داشتند به موفقیت رسیدند نمونه های زیادی برای مثال زدن وجود داره از صنایع نظامی تا صنعت هسته‌ای ، از صنعت نانو تا پزشکی و ناباروری و ... پس باید قبول کنیم که توانایی علمی و صنعتی ساخت هواپیما را داریم اما اینکه از نظر اقتصادی امکان انجام اینکار وجود داره یا اصلا تولید هواپیما نسبت به واردات هواپیما مقرون به صرفه هست بحث دیگری است که دولت و کارشناسان اقتصادی باید جواب این سوال را بدهند

  • علی 6 3

    سلام دوستان عزیز ،فارغ از تمام مباحث ساخت هواپیما چیز غیر ممکنی نیست و ما کم نخبه نداریم که قدرشونو ندونستن و الان بهترین طراحان درصنعت وتکنولوژی در کشورهای دیگه شدن.
    هنوز هم نخبه هایی داریم که موشک و ....از کوچکترین خلاقیتهای اوناست کافیه بهشون بها بدیم و نگهشون داریم..
    درخصوص خودرو که دوستان میفرمایند لگن و پراید و.....درسته کیفیت پایینه ولی فرض کنید با این تحریمها هنوز مجبوربودیم از خارج کشور خودرو وارد کنیم چه اتفاقی می افتاد؟مانند دهه ۷۰هنوز باید بالای وانت سوار می شدیم و از شهری به شهردیگه می رفتیم...
    درسته الان اسب(لندکروز) نداریم ولی خری مثل پراید و وانت وپژو و....داریم که سوار بشیم و به مقصد برسیم.بخدا اگه بجای ایران ،کشوری دیگه از همین حوزه خلیج فارس تا اینهمه تحریم می شد باید با شتر هنوز رفت وامد میکردند.پس ضعف در تولید نداریم ضعف در سیاست زدگی داخلی وناکارامدی در مدیریت هستیم.وقتی فلان وزیر میذارن که هیچ اطلاعاتی از حوزه کاریش نداره مثل اینه که به معلم تاریخ بگن بیا ریاضی تدریس کن...اتفاقی که میفته اینه که دانش اموزان(مردم)متضرر میشن...حالا همینو بگیر برووووووووتااااااا مدیریت در رده های پایینتر....
    پس ما منابع داریم،پول داریم ،نخبه داریم فقط عوض مدیریت صحیح رانت وفساد زیاد اریم که به این روزمون انداخته.
    قدری فکر کنیم ..

  • منصوری 5 9

    وقتی کارشناس ترسو باشد و غرب را فقط ببیند نباید هم بسازیم از جوانهای خوش قکر وبا تخصص استفاده بشود میشود هواپیمای پهن پیکر هم بسازیم مثل برزیل با هواپیماهای صد نفره شروع کنیم از این تحلیلهای آب دوغ خیاری نترسید

  • ابراهیم غلامی 0 0

    سلام
    قطعا خودتحقیر و دلبسته به بیگانگان نشانگر نهایت فرومایگی ایشان بوده و در شخصیت آنان جز رذالت وجه ی دیگری نمیتوان یافت و کسانیکه دارای چنین تفکراتی هستند دچار اختلالات روانی بوده و نیازمند مراقبت تحت روانپزشک حاذق میباشند .

  • ناشناس 21 6

    شما تو ماشین زاییدید هواپیما پیشگش

  • کاظم 5 13

    ایه یاس نخون ایران میتونه هایپر سونیک بسازه پس این هم کاری نداره

  • پرویزایران پرست 6 3

    یکی نیست به این محمدی بگه مرد حسابی چراتاحالا درست نکردی که این همه آدم نافله نمیشدن

  • ناشناس 10 2

    شما که یه موتور موتور سیکلت رو نمی تونین از صرف تا صدش رو طراحی و اجرا کنید چه آرزوی های زیبایی دارید

    • جلال 1 0

      کارشناس محترم سلام. منظور از صرف همان صفر است با صرف قاعده علمی اختصاصی دانشمندان خاص است....

  • حاج حسین 3 2

    سردبیر عزیز و خوانندگان محترم،چیزی که شما فراموش کرده آید یا سعی در پنهان کردن آن دارید این است که صنعت هوانوردی در ایران دولتی هست و نه مثل صنعت های هوانوردی دیگر نقاط دنیا،اگر کشورهایی مثل ژاپن در این موضوع ورود نکرده یا ما فعلا نمیدانیم،بعلت این است که آنها سعی میکنند مدافع اقتصادی با کمترین هزینه را دنبال کنند در حالی که ما بخاطر تحریم ها با هر هزینه ای که باشد میبایست برای بومی سازی آن اقدام کنیم و ان شاالله انجام خواهد پذیرفت

  • بازنشسته 7 0

    همه میدانند که توسعه و ساخت موشک در انواع مختلف باهمکاری چین و بخصوص کره شمالی بوده است..درباره هواپیماسازی ژاپن هم کافی است فقط به یک فقره هواپیمای شرکت هوندا توجه کنید تا قدرت طراحی و تکنولوژی را ببیتید .پس لطفا شکمی حرف نزنید ..ایران هنوز در راه سازی خود مانده است تا چه برسد به هایپرسونیک ..حال بماند در سایر تولیدات که بازار ایران پر است از محصولات بی کیفیت داخلی!!..

  • ناشناس 0 2

    من کاری با کسانی که آیه یاس می‌خوانند کاری ندارم ولی اگر انشاالله از لحاظ اقتصادی کمی
    وضعیتشان بهتر بشود که خواهد شد مردم ایران باهوش‌ترین مردم
    دنیا هستند و به هرچیزی که بخواهیم می‌توانیم دست پیدا کنیم که تا بحال به اثبات هم رسیده چه از موشکی وپهپادی
    و تعمیرات هواپیما ها جنگی و مسافربری وخیلی چیزهای دگر
    همانطور که پیامبر اعظم مان فرمودند که اگر علم از ثریا آویزان
    باشد ایرانیها به آن دست پیدا خواهند کرد

  • محسن 6 0

    چراغ خودرو ۱۰۰سال پیش درست شده ما هنوز نتونستیم بسازیم

  • ناشناس 7 1

    اجازه بدهید مدیران سایپا و ایران خودرو و زیر مجموعه هایشان هواپیمای مسافربری بسازند

  • همایون 2 0

    یک مشت لومپن و خود تحقیر سعی میکنن مزه بریزند و لبخند تمسخر به ملت ایران بزنن، تکلیف این خودفروشان مشخص است و روزبروز از این اخبار بیشتر زجر روحی میکشن، آنچه که مهم است جسارت و توان روبه افزون جوانان و متخصصین خودباور ایرانی هست که جای مباهات دارد و در دنیایی که با حداکثر توان سالهاست این کشور را به گوشه رانده اند تا جلوی پیشرفت آن را بگیرند فعلا در تحیر و بازماندگی فهم خود مانده اند واین است نشانه ریشه و قدمت تمدنی یک ملت و کشور که باتمام محدویت ها قدم هایی را برمی‌دارد که موجب حسادت و ناباوری بسیاری میشود، خاطرتان باشد تا همین دوسال پیش صنعت پهبادی ایران را کارشناسان نظامی و دانشگاهی غرب و خودفروشان متاسفانه ایرانی تبار به سخره می‌گرفتند و می‌گفتند اسباب بازی، ماکت یا فتوشاپ که فقط بزرگنمایی و دروغ است و حالا بعد جنگ در اکراین حرف های خود را فراموش و بحث در جلوگیری از صادرات آن هستند؟؟!!

  • پیمان ابراهیمی 0 0

    الحمدالله

  • Abdollahi 8 1

    موشک وگفتید بحث امنیت خواهشاً هواپیما مسافربری را بی‌خیال بشیدازیک طرف شعار ازدیاد جمعیت میدید از طرف دیگر چند ده هزار نفر توسط ماشینهای بی کیفیت تلف میشن روسیه با توپولوف پدرمون سوزوند همش سقوط کرد دست بردارید از ساخت مسافربری روی همون بدون سرنشین تمرکز کنید اول ماشین خوب تولید کنید بعد برید سراغ هواپیما

  • ناشناس 1 7

    ایران یک کشور درجه یکه فقط مشکل اینجاست که شما درجه دو و سه هستین

  • ناشناس 0 1

    به ای غرب زدها باید گفت حرف شما درست ما نمیتونیم شما بیا بساز اگه عرزش داری و غیرت داری هیچ کشوری از پله اول نرفته اخر ما تو زمان شاه که صنعتی نداشتیم هرچی داریم از بعد انقلابه اونم مقصرش شاه نبوده افراد بی غیرتی مث شما بوده پیشرفتی که بعد انقلاب کردیم هیچ کشوری تو صد سال هم نکرده همینای هم که به چشم شما نمیاد اول در مورد هرچی که میخواین بکوبینش برو ببین مقامات و کارشناسان غربی در موردش چی میگن حرفاتو با اربابانتون یکی کنین بعد بیان بزنین

  • امیر 0 2

    مثل تسلیحاتی که ساختیم و میفروشیم، هواپیما هم میسازیم و میفروشیم، قطعاتش هم میرسه، موتورش هم ساختیم، تست هاش تموم شه مشتریش زیاده، شما هم خیلی غیر حرفه ای خبر زدید، ژاپنی ها هم تحت سیطره آمریکا اجازه تولید ندارن، حتی ایرباس هم نمیدونه داخل محفظه موتورش چی هست تکنولوژیش رو آمریکا تامین میکنه داخل یه اتاقک اول امریکایی هسته موتورش رو میبنده بعد تحویل ایرباس میده

  • عبداله قلیزاده 2 5

    دوست عزیز و نویسنده محترم پراید تحت سیطره غیر صنایع دفاع است باید بپذیری وزارت دفاع در امور تولیدات نظامی و تولید هواپیما ی شکاری و پهباد جز ده تای اول بوده و ژاپن نمیتواند چنین چیزی بسازدالکترونیک هواپیمای شکاری بع مراتب از نظر فنی پیچیده تر از غیر نظامی است نویسنده رانت خواران صنایع اتومبیل را تولید کنندگان اف پنج قاطی کرده و رییس تحقیقات نظامی چند کشور به تولید ان احسنت گفتند...تولید هواپیما مسافری به مراتب راحتر از اذرخش یا کوثر هست ..‌فرمانده نیروی هوایی امریکا گفت ناگهان دیدیم یک اسکادران هواپیما ..‌که نمی شناختیم چی بودند را دیدیم وووووبدان دوست عزیزم صنایع نظامی ما در دنیا حرف برای گفتن دارند و من تو کانا دا در یک دانشگاه دیدم میگفتند دشمن صنایع غرب ایران و چین هست ..‌‌

    • ناشناس 2 0

      ژاپن خودش هواپیمای ۷۲ نفره و ۱۰۰ نفره میتسوبیشی ساخته بعد میگی نمیتونه قبلا در مورد پهپادهای ترکیه هم میگفتین حالا صادرات پهپادی ترکیه به۵ میلیارد دلار رسیده

  • ناشناس 1 3

    یکی از مشکلات نویسنده متن بالا اینست که خواننده را نادان فرض کرده است که با نشان دادن گوش فیل، بگوید این بادبزن است. مطمئنا اولین کسی که به متن بالا خندیده خود نویسنده متن بوده است.

  • ناشناس 7 0

    موشک ساختن از هواپیما ساختن آسونتره چون موشک زمانی ساخته شد که هنوز موتور جت اختراع نشده بود
    راستی مدارای کامپیوتری موشکها مثل چیب و سی پی یو و ...کجا ساخته میشن؟

  • سید علی 1 6

    نظرات کامل را دوستان گفتند ، فقط آمده ام بگویم خیلی منفی باف و خود فروخته هستی حداقل برای ادامه زندگی خود کاری بکن.

  • م.ن 2 0

    برای ساخت هواپیمای داخلی باید تولید بشه و برای پروازهای داخلی کشور ولی هواپیما برای پرواز بین المللی اجازه ورود به کشورشان را نمیدهند. مثل صادر کردن ماشین با استانداردهای متفاوت قبول نمی‌کنند این یورو و ایزو داره و غیره. چین هم همین مشکل را داشت که مجبور شد از موتور engine و ایویانیکس avianics اروپایی و آمریکایی استفاده کند.

  • محمود 1 0

    همون ظرفیت اقتصادی جهانی شدن نداره این مهمه

  • بهروز 0 0

    خواستن توانستن ست

  • ایرانی 3 0

    هواپیمای c919 چین هم 99 درصدش اروپایی و آمریکایی است.

  • ناشناس 0 0

    اید‌ه‌های حوبی داریم،صنعتگر خوب هم داریم اما مدیر واقع‌گرا و راست گویی نداریم،برای ساخت نیاز به بودجه داریم،صرف کردن همه بودجه برای یک هدف هم کار درستس نیست هرجا هم بوی پول بیاد رانت خواران برای نشان دادن حود و تبلیغ نفوذ میکنند،هزینه های طنخواه یک پروژه و مفت خورانی که در پروژه برای گرفتن عکس حضور پیدا میکنند از هزینه ساخت بویینگهای کل دنیا هم بیشتره،تولید پراید نمونه خوبی است درنهایت پراید شد تیبا و ساینا ،میتوان موفق شد بشرطی که دلالی و رانت و هزینه های طنخواه گردان مازاد از هزینه کل نشود،راه آزمون و خطا را باید کوتاه کرد،و از بیان الفاظ احساسی خود داری کرد،

  • ح-ج 0 1

    به نام خدا نویسنده این مطلب از جمله کسانی هستند که اعتقادی با توانایی ملتها ندارند و همواره مرعوب اسم و رسم قدرتهای آن هم از نوع غربی آن میباشند. جماعتی بی هویت و خود کوچک بین که اتفاقا صاحب قلم و نفوذ نیز هستند. اما خداوند پشتیبان ملتهایی میباشد که با مقاومت به دنبال حفظ شرافت آزادی و استقلال و انساتیت و.... باشند و 40 سال گذشته این به اثبات رسیده است خداوند این جماعت بدبخت مانمیتوانیم و حتی گاهی میگویند که ما نباید بتوانیم را بهراه راست هدایت کند و یا دست آنها را از سر این ملت کوتاه فرماید
    ان شاء الله

  • Rashid 1 0

    آفرین مطلب خوب درست و به جایی بود ممنون

  • ناشناس 0 0

    اونکه آنتوف ۱۴۰ اوکراینی که جمهوری اسلامی به اسم ایران ۱۴۰ و جدیدا به اسم سیمرغ تولیدش میکنه
    شرکت هوندا هواپیمای جت شخصی هم تولید میکنه
    هواپیمای ارابری سی یک و سی دو ساخت ژاپن
    جنگنده میتسوبیشی اف یک و جنگنده نسل پنج شین شین ساخته میتسوبیشی ژاپن
    و و و

  • بهمن 2 2

    زبان دری(فارسی)فقط برای قصه گویی و شعر هست..راست گفتند.

  • ناشناس 1 1

    اعتماد به نفس جوانان ایران همه کار می کند ،متاسغانه فرار مغز ها در ایران باعث شده این مغر در جای دیگر دنیا باشه.

  • آرش 1 2

    توی این کشور ،بزرگترین ضربات رو منتقدین خود تحقیر ها در عرصه های مختلف وارد کردند.الان دقیقاً این آقایون کارشناس از اینکه کشور توانایی ساخت هواپیمای مسافربری رو پیدا کرده خوشحالند با شدیداً ناراحت و نگران اینکه با خودکفایی در این صنعت،جلوی رانت آقایون و فرزندان دلبندشون در حوزه ها ی مختلف ،از خرید هواپیما گرفته تا تامین ق،عات و بازآماد و....بسته خواهد شد؟؟؟مگه ایرباس و بوئینگ،از روز اول صاحب تکنولوژی و بازار جهانی بودند؟؟؟مگر چین که به تولید هواپیمای مسافربری روی آورده نتونسته محصولاتش رو علیرغم گم نامی به فروش برسونه؟؟؟حد اقل اینه که تولید هواپیما در داخل میتونه مصرف شرکت‌های داخلی رو تامین کنه که خودش بازار خوبی برای تولیدات داخلی خواهد بود.

  • ناشناس 0 0

    مشخصه نویسنده مغرض.چون با زیرکی ایران رو با ژاپن و هواپیماهارو با بوئینگ و ایرباس مقایسه کرده.چرا با هواپیماهای چینی و روسی و... مقایسه نکرد.مگه کیفیت هواپیماهای بقیه مثل بویینگ،ایرباس.

    • ناشناس 0 0

      محمدی بخش خودش مدعی شده که در کلاس بوئینگ و ایرباس هواپیما می سازیم.
      چین و روسیه هم هوانوردی شون سطح پائینه

  • ناشناس 1 0

    یادمه زمان احمدی نژاد کلی پول گرفتند، که کشتی تولید کنند. در حالی که حتی لنگرگاه مناسب برای ساخت و به آب انداختن آن را هم نداشتند. این هم به احتمال زیاد به همان سرنوشت دچار می‌شه.

  • ایدین 2 0

    در حال حاضر نه توان فنی تولید هواپیمای حتی سبک رو داره نه توان اقتصادیش رو داره هواپیمای مسافر بری پراید نیست هر اتفاقی بیوفته به راننده وسرعت غیر مجاز رلط بدی ضمن اینکه سرتا سر هواپیما پوشیده از تکنولوژی های پیشرفته ایت که هیچ کشوری به تنهایی توان فنی تولید همه اش رو نداره و کوچکترین نقص هم به قیمت جان دهها انسان هم در ةسمانو هم بر روی زمین تمام میشود یادمان نرفته روسیه با آن همه تجربه یه زمانی هواپیماهای توپولوف اش پشت سر هم سقوط میکردند و مردم دیگه جسارت سوار شدن به هواپیما رو نداشتند بیشتر طرحههای نصفه موفق ایران هم طرحههای شکست خورده دیگر کشورها هستند که با قیمت های سرسام اور به ایران فروخته شده و هزینه مالی فراوانی به کشور تحمیل کردند دنیا دنیای مراودات با دنیاست نمیشه ما بگیم هر چی لازم داریم باید خودمان بسازیم بعضی چیزها را به تنهایی باید بسازیم بعضی ها را با مشارکت دیگر کشورها و بعضی ها رو باید بخریم باید پتانسیل های اقتصادی و فنی کشور در نظر گرفاه بشه روی ارزوهامون حرف نزنیم واقعیات روز دنیا رو ببینیم

  • حمید 0 0

    به نام خدا
    ساخت هواپیما جز تحمیل هزینه وایجاد یک پروژه با هزینه گزاف و بعد اعلام برشکستگی و ضرر میلیونی از جیب ملت چیز دیگری عاید ما نمیشود خواهشا اول محصولاتی مثل خودرو رو سامان بدهید از درامد اون هواپیمای مرغوب وبا کیفیت خریداری نمایید هواپیما شوخی بردار نیست

  • علیرضا 0 0

    ما یه اتومبیل ساده نتونستیم بسازیم.حالا به فکر ساخت هواپیما افتادیم.ساخت هواپیما توسط ما مثل یه جوک می مونه.نباید اصلا حرفش روبزنیم چون مضحکه دنیا میشم وهمه بهمون می خندند.

  • علی 0 0

    سلام.
    در گذشته فیلمی از تلویزیون پخش میشد بنام سرزمین لی لی پوتها
    اونايی كه کارتون سفرهای گالیور رو ديدن قطعا کاراکتر گلام رو به یاد دارند. همون کاراکتری که يه چهره‌ی درهم داشت، منفی باف بود و با هر مسئله‌ای روبرو ميشد با يه لحن خاص می‌گفت: من می‌دونم ... و مدام با همه چیز مخالفت می‌کرد.

    این کاراکتر سمبل آدمای ناامید بود.
    شخصیت گلام فقط منحصر به کارتون گالیور نبود، اين کاراکتر یکی از اون شخصیتهایيه که می‌تونيم مشابهش رو تو هرجايی ببينيم.
    افرادی که دائم نیمه‌های خالی لیوان رو نشون میدن و ميگن من مطمئنم … ما موفق نمی شویم …

    اما بعضی از گلامها هم بدترن و فقط دور موج منفی می چرخند.
    دوستان باز هم به آن افرادی که موج منفی میدهند میگویم ، مردان و زنان غیرتمند و توانمند ایرانی نه تنها هواپیما بلکه به لطف خدا و به اذن الله همه چی خواهیم ساخت ، همانطوریکه در دانش هسته ای ، دانش دیجیتال ، دانش سلولهای بنیادی ، دانش تسخیر فضا جزء چند کشور انگشت شمار جهانیم به علوم دیگر نیز دست خواهیم یافت.
    پیامبر میفرمایند ؛ علم در ثریا هم باشد مردانی از پارس بدان دست خواهند یافت.
    افراد خودتحقیر و ناامید در طول تاریخ ایران بوده و هستند.
    اینها همان گلانها هستند که در فیلم گالیور بودند. به اینها میگویند مغز فندقی ،