| کد خبر: 242689 |

روایت سرگردانی مسافران پروازهای عراق/ ایرلاین، چارترکننده را مقصر می داند؛ همین؟

قصه سرگردانی شبانه روزی و پرسه زنی از سر ناچاری مسافران و زائران ایرانی در فرودگاه های عراق پس از لغو پروازها گویا تمامی ندارد و در این میان کسانی هستند که پول کافی برای خرید بلیت مجدد ندارند و باید ساعت ها روی صندلی های فلزی بنشینند به امید پرواز جایگزین و ناامید از پاسخ مسئولان.

قصه سرگردانی شبانه روزی و پرسه زنی از سر ناچاری مسافران و زائران ایرانی در فرودگاه های عراق پس از لغو پروازها گویا تمامی ندارد و در این میان کسانی هستند که پول کافی برای خرید بلیت مجدد ندارند و باید ساعت ها روی صندلی های فلزی بنشینند به امید پرواز جایگزین و ناامید از پاسخ مسئولان.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، مسافران پروازهای ایران ایر در نجف اشرف می گویند پس از لغو پروازها باید ساعت ها (بعضا بیش از ۲۴ ساعت) در فرودگاه بمانند تا پرواز دیگری جایگزین شود. بیرون رفتن آنها از فرودگاه دو شرط دارد؛ اول مهر خروج آنها باطل می شود و دوم اینکه باید جایی برای اقامت داشته باشند و همه هزینه های تحمیلی دیگر را تقبل کنند از رفت آمد مجدد تا اقامت و...  

اینجا در فرودگاه نجف برای بسیاری از مسافران نه راه پس وجود دارد نه راه پیش. ماندن در داخل فرودگاه هم سخت است نه صرفا به خاطر انتظارهای ۲۴ ساعته و تلاش برای یافتن مسئولانی که در استراحتگاه هایشان آرمیده اند. اینجا بعضا مجبور می شوید یک بطری آب معدنی را به قیمت های بالا بعضا تا ۵۰ هزار تومان بخرید.

اگر بخواهید از فرودگاه خارج شوید ۶ هزار دینار عراقی معادل ۱۲۰ هزار تومان کرایه‌های مسیرهای معمولی برای خروج از فرودگاه است. همچنین هزینه ورود به فرودگاه نجف حدود هفت هزار دینار عراقی و معادل ۱۴۰ هزار تومان است که اگر به هزینه اصلی کرایه افزوده شود، هر خودرو با ظرفیت ۴ نفر باید حدود ۳۰۰ هزار تومان بپردازد البته از جیب زائر. بعد کجا بروید؟ برای هر کس مهم باشد مطمئنا برای ایرلاین شما که مقصر است، مهم نیست و البته ایرلاین ها معمولا چنین معضلی را به گردن نمی گیرند؛ آنها می گویند چارترکننده مقصر است و ایرلاین فقط مسئول انتقال مسافران چارترکننده است. به همین راحتی.

یکی از مسافران، روز یک شنبه مورخ ۱۴۰۱/۲/۱۱ به اتفاق دو نفر از همکاران خود به علت نبود پرواز از بغداد به تهران برای اولین بار از مسیر نجف- تهران از شرکت ایران ایر بلیت گرفت تا عازم تهران شود. می گوید: به علت طوفان گرد و خاک، پروازها کنسل شد؛ تا اینجای کار هیچ تقصیری متوجه شرکت های هوایی نیست ولی متاسفانه مشکلات از اینجا آغاز می شود که هیچ کس پاسخگوی مردم سرگردان در فرودگاه نیست. به هرحال می بایست اقداماتی در جهت راهنمایی مسافرین و بویژه زائرین عتبات انجام می شد ولی ما هر چه پرس وجو کردیم خبری از نماینده محترم ایرلاین نبود. با همکاری دوستان در نجف، تلفن نماینده ایران ایر را پیدا و از ایشان خواهش کردیم که چون پرواز کنسل شده است پرواز جایگزین را برای اولین فرصت فراهم نمایند که ایشان گفتند ما هیچ مسئولیتی نداریم و از چارتر کننده پیگیری کنید. گفتیم خوب چارتر کننده کجاست؟ گفتند در نجف اصلا نماینده ندارند . خوب سوال اینجاست ما توانستیم از فرودگاه خارج شویم و پول داشتیم برای فردا بلیت بخریم ولی مسافران و زائرین در راه مانده ای که نه تلفنی از نماینده ایران ایر دارند و نه چارتر کننده حضور دارد و نه پول دارند که بلیت بخرند چه باید بکنند. باید تا کی در فرودگاه صبر کنند تا چارتر کننده وجه آنها را برگرداند؟ مردم جلوی گیشه اطلاعات فرودگاه جمع شده بودند چون نماینده ای از هواپیمایی نبود!

یکی دیگر از مسافران می گوید: من هم بلیط روز یکشنبه عصر ایران ایر از نجف داشتم ولی متأسفانه هیچ پاسخ شایسته‌ای دریافت نکردم. نه کانتری بود نه پاسخگویی تلفنی. تا روز بعد هم که از فروشنده بلیط پرس و جو کردم اعلام کردند هنوز ایران ایر ابلاغ کنسلی نزده و حتی بازگرداندن وجه هم معلوم نیست!

مسئولان ایران ایر می گویند بلافاصله بعد از مساعد شدن هوا و فروکش کردن گرد و غبار، پرواز جایگزین فوق العاده را اختصاص داده است.

اما امروز هم این اتفاق افتاد؛ توفان غباری هم در کار نبود که پروازها را کنسل کند.

امروز برخی مسافران از فرودگاه نجف اطلاع دادند که بیش از ۲۰ ساعت منتظر انجام پرواز ایران ایر بوده اند.

پاسخ ایرلاین این است که چارتر کننده باید پاسخگوی مسافرانش باشد؛ زیرا او به آن ها بلیت فروخته و پول گرفته است و نه ایر لاین، زیرا شرکت هوایی یکجا، صندلی های پرواز را به چارترکننده با قیمت چارتری فروخته است و اگر نماینده اش در فرودگاه نجف حضور ندارد باید پاسخگو باشد. مسافر هم باید با صادر کننده بلیت تماس بگیرد تا بلیت جایگزین برایش صادر کند یا پول بلیتش را بازگرداند. ایرلاین فقط مسئولیت حمل مسافر چارتر کننده را دارد.

در همین حال، ایران ایر می گوید یک شرکت دولتی است که مطابق قوانین یاتا و ایکائو و نیز دستورات داخلی کشور عمل می کند اما قوانین مذکور چه می گویند؟

حقوق مسافران طبق قوانین داخلی کشورایران

بر اساس قانون مسئولیت شرکت‌های هواپیمایی ایران در مورد حمل و نقل مسافرین، بار و اثاثیه در پروازهای داخل کشور در حدود مسئولیت مقرر در پروازهای بین‌المللی مذکور در کنوانسیون مربوط به یکسان کردن برخی از مقررات حمل و نقل هوایی بین‌المللی منعقده در ورشو و پروتکل اصلاحی ‌آن در لاهه و برابر دستورالعمل‌ رعایت حقوق مسافران در پروازهای داخلی، در پروازهای هوایی، در صورت بروز تاخیر در انجام پرواز بر اساس زمان درج شده در بلیط مسافر، باید یک سری اقدمامات عمومی و اختصاص به قرار زیر صورت پذیرد:

اقدامات عمومی

نماینده شرکت هواپیمایی باید با حضور در میان مسافران، با متانت و احترام نسبت به اطلاع رسانی صحیح درخصوص تأخیر پرواز اقدام کند. شرکت هواپیمایی نسبت به اطلاع رسانی از طریق سیستم اطلاعات پرواز بصورت مستمر اقدام کند. 

اقدامات اختصاصی

بر این اساس در تأخیر پروازی بیش از یکساعت و کمتر از دو ساعت، هواپیمایی باید از مسافران پذیرایی نوع اول (میان وعده اعم از نوشیدنی گرم یا سرد و شیرینی مناسب) به‌عمل آورده شود. ارائه این پذیرائی مشروط به وجود زمان کافی جهت پذیرایی و عدم افزایش تأخیر بیشتر است.

در تاخیر پروازی ۲ تا ۴ ساعت پذیرایی مناسب حداقل نوع اول با توجه به امکانات فرودگاهی  باید انجام شود. همچنین ایرلاین باید امکان برقراری ارتباط تلفنی جهت اطلاع رسانی را برای مسافران فراهم کند، ضمن آن‌که باید در صورت درخواست مسافر و امکان انجام آن تغییر پرواز را انجام دهد.

همچنین انجام اقدامات لازم جهت اعزام با سایر شرکت‌های هواپیمایی (در صورت درخواست مسافر) و در صورت وجود پرواز در همان مسیر  یا انتقال به مقصد نهائی ازطریق مسیرهای جایگزین (بجز مسیر درج شده در بلیت) و استرداد کامل وجه بلیت مسافر در صورت انصراف مسافر از ادامه پرواز از جمله وظایف شرکت هواپیمایی در قبال مسافران پروازی است که تاخیر دارد.

 

حجم ویدیو: 5.51M | مدت زمان ویدیو: 00:01:52 دانلود ویدیو
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها