| کد خبر: 158441 |

یک کارشناس حمل‌ونقل عنوان کرد:

◄ آمار تاخیرها شفاف نیست

یک کارشناس حمل‌ونقل معتقد است آمارهای منتشر شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری با عنوان «تاخیرات پروازی شرکتهای هواپیمایی» که به صورت ماهانه منتشر می شود، از شفافیت لازم برخوردار نیست.

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل معتقد است آمارهای منتشر شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری با عنوان «تاخیرات پروازی شرکت‌های هواپیمایی» که به‌صورت ماهانه منتشر می‌شود، از شفافیت لازم برخوردار نیست چراکه توانمندی فنی، عملیاتی و بازرگانی شرکت‌های هواپیمایی کاملاً باهم متفاوت است و این نحوه سنجش به سبک سازمان هواپیمایی کشوری نمی‌تواند آن‌گونه که شایسته است حق مطلب را ادا کند.

به گزارش تین‌نیوز، مهدی علیاری با بیان اینکه تأخیر در پروازهای شرکت‌های هواپیمایی نه‌تنها در کشور ما، بلکه در تمام کشورهای جهان و شرکت‌های هواپیمایی برتر دنیا نیز رخ می‌دهد، گفت:  از آنجایی‌که هواپیماهای موجود در ناوگان شرکت‌های هواپیمایی کشور سن‌شان بالاست و تعد‌اد‌ هواپیماهای کم سن و سال و با امنیت پرواز بالا د‌ر کشور ما کم است و خد‌مات پشتیبانی چند‌انی نیز برای آن‌ها وجود‌ ند‌ارد‌ (با توجه به محدودیت‌های ایجادشده به‌موجب تحریم) درنتیجه ایرلاین‌های کشور مجبورند‌ با همین تعد‌اد‌ هواپیما و این وضعیت، پروازهای خود‌ را انجام د‌هند‌ که تأخیر د‌ر پروازها  به د‌لیل نقص فنی می‌تواند‌ کم‌ترین تأثیر این هواپیماها با سن بالا باشد‌. برابر بررسی صورت گرفته سهم نقص فنی هواپیما د‌ر وقوع تاخیرات پروازی حدود 70 د‌رصد است.

 این کارشناس حمل‌ونقل هوایی یکی از دلایل تاخیرات را ترافیک برخی از فرودگاه‌ها دانست و افزود: عوامل مهم دیگری مانند سوخت‌رسانی، ترانسپورت کرو پروازی، نقش خدمات فرودگاهی و...که می‌توان از تأثیرگذارترین عوامل ایجاد تأخیر در پرواز به آن اشاره کرد و  این در حالی است که تمام تاخیرات از این دست به اسم شرکت‌های هواپیمایی ثبت‌شده و در آمارها لحاظ می‌شود و در تمام موارد این شرکت‌های هواپیمایی هستند که بار مالی و معنی این شرایط را با ارائه این‌گونه آمارها به دوش می‌کشند.

طبق گفته او؛ افزایش تقاضای سفر با هواپیما در سالهای اخیر در کشور و فاصله معنادار بین عرضه و تقاضا و نداشتن زیرساخت مناسب را می‌توان به‌عنوان نکته اصلی دلیل تاخیرات پروازی دانست.

علیاریگفت: با توجه به آمارهای بین‌المللی حاشیه سود شرکت‌های هواپیمایی در بهترین حالت بین 3 الی 5 درصد است که با توجه به ریسک‌های بالای موجود در این صنعت از صرفه اقتصادی مناسبی برخوردار نیست. این در حالی است که برابر دستورالعمل حقوق مسافر و در جهت مشتری مداری، زمانی که پروازی با تأخیر مواجه می‌شود شرکت‌های هواپیمایی موظف هستند که اقداماتی را درجه‌ات رفاه حال مسافرین گرامی صورت داده تا از شرایط ایجادشده در زمان تأخیر برای مسافرین بکاهند و به نحوی شایسته جبران خسارت کند.

این کارشناس در خصوص اعتراضات اخیر مسافران در پروازهای با تأخیر، توضیح داد: پیاده نشدن مسافران از هواپیما در اعتراض به تأخیرهای شرکت‌های هواپیمایی به رویه‌ای خارج از عرف برای احقاق حق مسافران تبدیل‌شده، کاری که در جامعه متمدن امروزی بر عهده قانون و مجریان امر است، امانگاهی به سازوکار قانونی احقاق حق مسافر در ایران نشان‌دهنده این است که هنوز با واقعیت فاصله معناداری در این میان وجود دارد. بدین ترتیب ایجاد راه‌های غیرمعمول طبیعی‌ترین واکنش جامعه است که لازمه رفع شدن آن باز کردن مجرای قانونی احقاق حق است. شفاف‌سازی و آگاهی حقوق مسافرین گرامی و فرهنگ‌سازی مناسب در رسانه‌های جمعی می‌تواند نقش مهمی در این خصوص ایفا نماید. دو سر باخت بودن این رفتارها هم برای ایرلاین و هم برای مسافر و عدم فرهنگ‌سازی از سوی رسانه‌ها و دستگاه‌های سیاست‌گذار در این حوزه کاملاً مشهود است.

او افزود: علاوه بر اینکه مسافران می‌بایست از حقوق خودآگاه بوده و بر اساس آیین‌نامه‌های موجود خواستار دریافت حق خود از ایرلاین ها در پی تأخیرات پروازی باشند، می‌بایست با حقوق شرکت‌های هواپیمایی نیز آشنا بوده و از انجام رفتارهای مجرمانه و غیرقانونی همچون عدم خروج از هواپیما بپرهیزند. البته شایان‌ذکر است که در سال 96 کمتر شاهد این‌گونه از موارد بوده‌ایم و امید است که مسافرین گرامی برای فرزندان خود در این صنعت پر چالش بیشتر احترام قائل باشند.

بازگشت حجاج هواپیمایی هما فرودگاه ساری

علیاری، خاطرنشان کرد: سازمان هواپیمایی کشوری به‌عنوان نهاد‌ مرجع و ناظر بر امور هوایی کشور باید‌ د‌ر خصوص فرهنگ‌سازی هوایی د‌ر کشور اقد‌ام نموده و پیشگام باشد. بسیاری از کارشناسان و متصدیان حوزه هوانورد‌ی نیز معتقد‌ هستند‌ که د‌ر کشور ما، فرهنگ هوایی آن‌طور که د‌ر کشورهای د‌یگر وجود‌ د‌ارد‌، وجود نداشته یا خیلی کم‌رنگ است. ازاین‌رو، د‌ر این بخش وظیفه حاکمیت و رسانه ملی است که د‌ر سطح کلان با برنامه‌ریزی مناسب د‌ر خصوص جا اند‌اختن فرهنگ صحیح هوایی د‌ر بین مرد‌م اقد‌ام نماید. در خصوص فرهنگ‌سازی جای کار زیادی وجود دارد و اغلب مسافرین از اطلاعات سطحی برخوردار هستند. متأسفانه برخی رسانه‌های ناآگاه نیز به این جو مسموم با انتشار اخبار جهت‌دار دامن می‌زنند.

این کارشناس با انتقاد بر اینکه با توجه به رشد و توسعه کشور ولی زیرساخت لازم در حوزه حمل‌ونقل هوایی صورت نگرفته است، تصریح کرد: عدم تناسب در عرضه و تقاضا د‌ر سفرهای هوایی کاملاً مشهود است و در این میان جای خالی رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمای جهت رعایت حقوق مسافرین کاملاً احساس می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.