◄ فروش نقدی سوخت؛ در پی چالش مالی ایرلاینها
تیننیوز| اکرم فیضآبادی: طرح فروش نقدی سوخت به ایرلاینها از صبح دیروز در ۶ فرودگاه کشور که تقریبا دارای کمترین تعداد نشست و برخاست هواپیما هستند آغاز شده است؛ لذا از دیروز مصادف با 1 شهریورماه 1395 فروش و تامین سوخت شرکتهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، آسمان، ماهان، کیش ایر، تابان، کاسپین، زاگرس، آتا، قشم ایر، معراج، نفت و اترک صرفا به صورت نقدی و استفاده از کارت اعتباری بانکی امکانپذیر است.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، بر همین اساس همه شرکتهای هواپیمایی از روز گذشته ملزم به پرداخت نقدی سوخت در فرودگاهها از طریق بانکهای عامل (خودپردازها و دستگاههای پوز) هستند که طبق بخشنامه شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، این طرح در ۵ مرحله به اجرا میرسد.
در مرحله اول که از تاریخ اول شهریور تا ۸ شهریور اجرایی میشود، هواپیماها باید در فرودگاههای قشم، ساری، لارستان، اردبیل، ایلام و سبزوار پول سوخت را به صورت نقدی و با عابر بانک بپردازند.
در مرحله دوم که از تاریخ ۸ شهریور تا ۱۵ شهریور به اجرا میرسد، سوخترسانی در فرودگاههای بندر لنگه، یزد، یاسوج، بوشهر، عسلویه، بجنورد، زابل، بیرجند، جیرفت، خرمآباد و شهرکرد نقدی انجام میشود.
در مرحله سوم که از تاریخ ۱۵ شهریور تا ۲۱ شهریور خواهد بود، فرودگاههای کرمان، کیش، نوشهر، رامسر، چابهار، سنندج، لامرد، گرگان، زاهدان، اراک و خوی شامل این طرح خواهند شد.
در مرحله چهارم از تاریخ ۲۱ شهریور تا ۲۸ شهریور، فرودگاههای تبریز، رشت، اهواز، بم، بندرعباس، رفسنجان، سیرجان، دزفول، آبادان، خارک و زنجان شامل این طرح میشوند.
در مرحله آخر که از تاریخ ۲۸ شهریور آغاز می شود، فرودگاههای شیراز، مشهد، مهرآباد، امام خمینی(ره)، اصفهان، لاوان، طبس، ماهشهر و نوشهر شامل فروش نقدی سوخت خواهد شد.
به دنبال نقدی شدن پرداخت بهای سوخت واکنشهای شدیدی از سوی ایرلاینها به گوش رسید، برخی ایرلاینها اعلام کردند که حاضر به سوختگیری به این روش نیستند و حتی برخی از مسئولان شرکتهای هواپیمایی گفتهاند پروازها را متوقف خواهیم کرد.
واکنش سازمان هواپیمایی کشوری
رضا جعفرزاده مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی كشوری با اعلام این اینکه ضربالاجل شركت ملی پخش و پالایش در خصوص دریافت نقدی از طریق كارت روند عادی پروازها را مشكلساز میكند گفت: اقدامات سازمان هواپیمایی كشوری در همكاری نزدیك با مسئولان شركت ملی پخش و پالایش قابل انكار نیست.
وی افزود: بهگونهای كه پس از اقدامات سازمان هواپیمایی كشوری، شركتهای هواپیمایی با انضباط مالی ایجاد شده نسبت به پرداختهای جاری خود اقدام كردهاند و در مورد بدهیهای گذشته خود نیز برنامهریزیهایی را در دستور كار قرار دادهاند.
جعفرزاده گفت: اگرچه سازمان هواپیمایی كشوری چشمانداز تصمیمات اتخاذ شده را تایید میكند اما اقدامات اخیر شركت ملی پخش و پالایش و تعیین ضربالاجل برای پرداخت نقدی شركتهای هواپیمایی از طریق كارت را موجب ایجاد چالش در تعهدات شركتهای هواپیمایی برای انجام پروازهایشان میداند لذا انتظار میرود شركت پخش و پالایش زمان اجرا، و احیانا تجدید نظر در پروسه دریافتها و زمان اجرای تصمیم مذكور را به زمان مناسبتری موكول تا زمینه انجام اهداف پیش روی فراهم و به روند خدماترسانی به مسافران پروازها لطمهای وارد نشود.
وی یادآور شد: با توجه به اینكه یك ماه زمان میبرد تا شركتهای هواپیمایی طلبهای خود در ازاء فروش بلیت را از مبادی مربوطه دریافت نمایند این موضوع یقینا در منطق فروش نقدی سوخت لحاظ نشده است.
واکنش دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی
مقصود اسعدی سامانی با اشاره به این که تحویل سوخت نقدی به شرکتهای هواپیمایی مشکلات زیادی را برای هواپیماهای مسافری ایجاد کرده است، بیان کرد: در هیچ کجای دنیا وجه سوخت هواپیما به صورت نقدی به شرکتهای تحویل دهنده بنزین پرداخت نمیشود، بلکه به صورت اعتباری پس از 10 روز پرداخت میشود.
وی با بیان این که براساس روش جاری وجه سوخت هواپیما با صدور صورتحساب توسط شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران تا 10 روز به این شرکت پرداخت میشود، گفت: متاسفانه برگزاری جلسات مستمر با مسئولان شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی نتیجه نداشت و از دیروز وجه سوخت در فرودگاههای اردبیل، لار، ساری، ایلام، سبزوار و قشم به صورت نقدی پرداخت میشود و این سبب شده است برخی از پروازهای شرکتهای هوایی با تاخیر انجام شود.
سامانی در ادامه تاکید کرد: پیش از این شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران اعلام کرده بود تحویل سوخت در این 6 فرودگاه به هواپیماهای مسافری نقدی خواهد بود، اما از امروز بدون اطلاع شرکتهای هوایی هزینه سوخت در فرودگاههای ارومیه و بندرعباس نیز نقدی دریافت شده است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.