| کد خبر: 237461 |

◄ تردد کامیون های ایرانی و گرجستانی از سر گرفته می شود

دهمین دور نشست کمیسیون مشترک جاده‌ای ایران و گرجستان با حضور نمایندگان سازمان‌های حمل‌ونقل جاده‌ای و تشکل‌های صنفی طرفین، در تفلیس برگزار شد.

تین نیوز

دهمین دور نشست کمیسیون مشترک جاده‌ای ایران و گرجستان روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۷ و ۲۸ آبان با میزبانی آژانس حمل‌ونقل زمینی گرجستان، با شرکت نمایندگان سازمان‌های حمل‌ونقل جاده‌ای و تشکل‌های صنفی طرفین، در تفلیس برگزار شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، در این نشست طرفین در خصوص توسعه مناسبات حمل‌ونقل دو جانبه در حوزه کالا، از سرگیری حمل و نقل بین‌المللی مسافر بین دو کشور، احیا و تعمیق ترانزیت منطقه‌ای و حمایت از عضویت در کنوانسیون‌های بین‌المللی حمل و نقلی به تبادل نظر پرداختند.

جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی با ارزیابی نشست‌های دو روزه، برگزاری نشست‌های مشترک حمل‌ونقلی و تجاری به منظور رفع مشکلات، ابهامات عملیاتی طرفین و موانع بهره‌برداری حداکثری از قابلیت‌های دوجانبه را حائز اهمیت دانست.

وی خاطرنشان کرد: اهمیت تقویت راهگذرهای فراگیر جهت تسهیل تردد جاده‌ای محموله‌ها و حمایت از فضای رقابت با شقوق متنوع حمل‌ونقلی لزوم استفاده از فرصت‌های مطلوب همکاری را دوچندان ساخته است.

وی با اشاره به سه دهه سابقه انعقاد موافقتنامه حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای تهران-تفلیس به عنوان یکی از نخستین کشورهای در منطقه و پس از استقلال گرجستان، آن را به عنوان الگوی موفق از همکاری و مشارکت در حوزه ترابری منطقه‌ای قلمداد کرد و برگزاری منظم نشست‌های همکاریهای حمل‌ونقل جاده‌ای را گامی رو به جلو برای یافتن پتانسیل‌های دو وچندجانبه‌ای نوین حمل و نقلی ارزیابی کرد.

هدایتی در خصوص نتایج دو روز نشست همچنین اظهار داشت: در این نشست موارد متعددی از جمله بررسی روند تردد ناوگان طرفین به مقصد و عبوری از قلمرو یکدیگر، مشکلات جاری مرزی، حمل‌ونقلی و اجرایی تردد رانندگان طرفین در قلمرو یکدیگر، تاکید بر ضرورت تسریع در موافقتنامه راهگذر خلیج فارس-دریای سیاه، بررسی شیوه‌های بهره‌برداری طرفین از بنادر یکدیگر، تحلیل زمان و هزینه‌های عبور ناوگان، تسهیل فرایندهای مرزی و حمل‌ونقلی و تجاری تردد ناوگان مورد تبادل نظر طرفین قرار گرفت.

هدایتی در ادامه با اشاره به تلاش‌های به‌عمل آمده جهت برنامه‌ریزی نشست حاضر پس از برگزاری نشست متناظر با طرف آذربایجانی خاطرنشان کرد: طرف ایرانی با ارائه تفصیلی نسبت به اهمیت تقویت ترانزیت منطقه‌ای بر پایه برشمردن مزیت‌های ترانزیتی چند جانبه بر اهمیت احیای تردد ناوگان عبوری طرفین به قلمرو یکدیگر از جمله مسیر کوتاه‌تر و ارزان‌تر و جایگزین مسیرهای سنتی تاکید نمود و مقرر شد جهت ارزیابی مشکلات و ارائه گزارش‌های تحلیلی، جزئیات و ملاحظات تردد ناوگان طرفین به قلمرو یکدیگر مورد بررسی جامع قرار گرفته و ترتیبات اجرایی در اسرع وقت مورد هماهنگی قرار گیرد.

هدایتی همچنین در خصوص همکاری چندجانبه گفت: پشتیبانی متقابل از عضویت یکدیگر در کنوانسیون‌ها و اتحادیه‌های حمل‌ونقلی و موضوعات نشست آتی اجلاس شش جانبه حمل و نقلی ایران، گرجستان، بلغارستان، یونان، ارمنستان، آذربایجان نیز مورد بررسی ودیدگاه‌های مشترک برای تبلور اهداف این نشست مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، گفتنی است، هیئت ایرانی که از مرز پل قرمز، گذرگاه زمینی جمهوری آذربایجان وارد گرجستان شده بود، در پایان نشست ضمن بازدید از بنادر پوتی و باتومی و نیز از مرز زمینی سارپی، گذرگاه مرزی با ترکیه و گرجستان از جزئیات وضعیت تخلیه و بارگیری، فرایندهای گمرکی و برنامه‌های آتی توسعه بنادر گرجستان مطلع گردیده و بر ضرورت توسعه مناسبات تجاری و حمل‌ونقلی منطقه‌ای و برگزاری کارگاه‌های مدیریت مرزی بین دو کشور برای تبادل تجربیات بین مدیران میانی تاکید کردند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.