| کد خبر: 195968 |

تعرفه ۹۰ درصدی گمرک مانع نوسازی ناوگان راهداری کشور

به دلیل تعرفه ۹۰ درصدی گمرگ برای واردات ماشین آلات سنگین راهداری توان خرید و تجهیز استانها به ناوگان جدید را نداریم؛ این درحالیست که میانگین عمر ناوگان به ۲۵ سال رسیده و هزینه تعمیرات و واردات قطعات هم اضافه شده است.

تین نیوز

سرپرست معاونت راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: به دلیل تعرفه ۹۰ درصدی گمرگ برای واردات ماشین آلات سنگین راهداری توان خرید و تجهیز استانها به ناوگان جدید را نداریم؛ این درحالیست که میانگین عمر ناوگان به ۲۵ سال رسیده و هزینه تعمیرات و واردات قطعات هم اضافه شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، «رضا اکبری» در خصوص موانع نوسازی ماشین آلات سنگین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: به دنبال خرید ماشین آلات جدید هستیم اما با افزایش ناگهانی و شدید قیمت‌ها روبرو هستیم.

وی با اشاره به شکایت هر ساله استان‌ها در فصل سرما از کمبود ماشین آلات و  ناوگان، ادامه داد: اکنون بیشتر استان‌ها با کمبود ماشین آلات مواجه هستند و این درحالی است که بسیاری از ماشین آلات ما اکنون زمین‌گیر هستند و هزینه تعمیر آنها سرسام‌آور است. به طوری که برای مثال در حال حاضر تعمیر موتور یک بلدوزر حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد.

سرپرست معاونت راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: برای ما خرید و نوسازی ماشین آلات به صرفه تر است اما نه با شرایط فعلی که مجبور به پرداخت حقوق گمرکی خیلی زیادی هستیم.

واردات ماشین آلات سنیگن راهداری بدون پرداخت حقوق گمرکی انجام شود

اکبری توضیح داد: اگر بخواهیم ماشین آلات خریداری شده را مستقیم وارد کنیم با حقوق گمرکی دو برابر قیمت در میآید و بنابراین توان خرید را نداریم. اگر دولت بتواند به ما کمک کند و واردات ماشین آلات سنیگن راهداری بدون پرداخت حقوق گمرکی انجام شود در این صورت سازمان راهداری می تواند برنامه نوسازی ماشین آلات را  اجرایی کند.

وی خبر داد که اکنون با تعرفه ۹۰ درصدی ماشین آلات سنگین راهداری وارد کشور می‌شوند؛ یعنی ورود ۱۰ واحد ماشین آلات سنگین راهداری معادل ۲۰ واحد در می‌آید.

سرپرست معاونت راههای روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ادامه داد با محدودیت‌های وارداتی برای قطعات ماشین آلات موجود مواجه هستیم و به دنبال آن هستیم که از طریق راهکارهای نو و تازه مشکل خرید و واردات قطعات ماشین آلات موجود را حل کنیم.

وی اضافه کرد:برنامه خرید ماشین آلات جدید از کشورهای شرقی دنبال می شود و کره و ژاپن جزو این کشورها هستند اما خرید این ماشین ها به دلیل حقوق گمرکی بالا گران تمام می‌شود.

اکبری از هدفگذاری خرید یک هزار دستگاه ماشین آلات راهداری جدید خبر داد و گفت: میانگین عمر ناوگان ماشین آلات سنگین سازمان راهداری به ۲۵ تا ۳۰ سال رسیده است و در صورت  قبول پیشنهاد ما از سوی دولت مبنی بر کاهش حقوق گمرکی امکان خرید وجود دارد.

وی گفت: اکنون مجبور به پرداخت ۹۰ درصد حقوق گمرکی هستیم که شامل چندین پارامتر از  قبیل عوارض، مالیات بر ارزش افزوده و ... است. در این شرایط نه پولی برای خرید ماشین آلات داریم و نه نوسازی ناوگان به صرفه است.

به گفته اکبری با شرایط موجود برای خرید هزار ماشین سنیگن راهداری بین ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است؛ رقمی که از بودجه کل سالیانه سازمان راهداری وحمل و نقل جاده ای نیز بیشتر است.

 قرار است در طرح ابرار(اقدام برای ساخت راه‌های اولویت دار روستایی) از  ۸ تا ۹ هزار دستگاه ماشین آلات سنگین راهداری یک هزار و ۵۰۰ دستگاه در نظر گرفته می‌شود.

بر این اساس ۱۸۰ اکیپ راهسازی از مرداد ماه وارد این طرح شده‌اند و هر اکیپ حدود ۱۲ کیلومتر راه را ظرف دو تا چهار ماه برای کشور خواهد ساخت. اما همزمانی اجرای این طرح با آغاز راهداری زمستانی می‌تواند کمبود ناوگان راهداری را یکبار دیگر به چشم بیاورد.

سازمان راهداری سال‌هاست ‌برنامه نوسازی ماشین آلات را دنبال می‌کند اما به دلیل گران درآمدن این طرح‌ها از برنامه نوسازی عقب مانده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.