| کد خبر: 194688 |

کاهش ۱۰ کیلومتری سرعت از خطر تصادف تا ۲۵ درصد می‌کاهد

کاهش سرعت ۱۰ کیلومتر در ساعت از خطر تصادف تا ۲۵ درصد جلوگیری می‌کند.

تین نیوز

 معاون فنی و نظارت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اصفهان گفت: سرعت خودرو به میزان ۱۰ کیلومتر در ساعت از خطر تصادف مرگبار تا ۲۵ درصد جلوگیری می‌کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، محمدعلی صلواتی در اتاق فکر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با خبرنگاران اظهار داشت: میانگین سرعت در جاده‌های برون‌شهری استان اصفهان ۱۰۸ کیلومتر است که با کاهش سرعت مقدار یادشده میزان تصادفات کاهش پیدا می‌کند.

وی آموزش و فرهنگ سازی را برای کاهش آمار تصادفات ضروری دانست و اظهارداشت: فرهنگ‌سازی و آموزش همگانی، راهبردی موثر در کاهش تصادفات است و باید رسانه‌ها با تهیه گزارش، خبر، عکس، مقاله و فتو تیتر در این زمینه برنامه‌ریزی لازم را برای قانون‌گذاری‌های آینده داشته باشند.

به گفته وی، همه ما در معرض خطر هستیم اما با پیشگیری و بسترسازی فرهنگی می‌توانیم از بروز تخلف، خطر و تصادف جلوگیری کنیم.

معاون فنی و نظارت اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان اظهار داشت: رسانه‌ها تاثیر زیادی بر افکار عمومی و فرهنگ‌سازی صحیح در جامعه دارند و با بسترسازی مناسب می‌توانند تا ۵۰‌درصد از تصادفات را در طول یک‌سال کاهش دهند.

وی بیان کرد: آمار جانباختگان تصادفات در کشور از سال ۸۴ تاکنون از ۲۸ هزار نفر به ۱۷ هزار نفر کاهش پیدا کرده است که ناشی از فعالیت حرفه‌ای در حوزه رسانه و فرهنگ‌سازی پیشگیری است.

صلواتی با اشاره به نقش رسانه‌ها در آمادگی پذیرش قوانین توسط افکار عمومی جامعه، اضافه کرد: کاهش شمار جانباختگان به‌همت تلاش پلیس، ارگان‌های مرتبط و رعایت قوانین و فرهنگ ترافیکی توسط مردم بر می‌شود.

وی تصریح کرد: ایمن‌سازی راه و شناسایی و اصلاح نقاط حادثه‌خیز و پرتصادف هم از جمله نکات مهمی است که می‌تواند در کاهش تصادفات جاده‌ای تأثیر بسزایی داشته باشد.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: تاکنون ۱۱۸ نقطه پرتصادف در جاده‌های استان اصفهان شناسایی شده است.

محمد صفری، مهم‌ترین عامل تأثیرگذار در بروز حوادث رانندگی و جاده‌ای را عامل انسانی دانست و گفت: این عامل ۷۰ درصد در ایجاد حوادث رانندگی در جاده‌های این استان تاثیرگذار است.

وی با بیان این‌که عامل انسانی به آموزش، تغییر رفتار و فرهنگ‌سازی نیاز دارد، اظهار داشت: رسالت اصلی ما در این سازمان پیشگیری از وقوع تصادفات است.

صفری ادامه داد: پیشگیری از تصادف برای کاربران آسیب‌پذیر از جمله دانش‌آموزان، عابران پیاده، وانت‌بارها و راکبان موتورسیکلت‌ها در اولویت اقدامات اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قرار دارد.

وی تصریح کرد: در حالی که سالیانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ کلاه ایمنی به کاربران آسیب‌پذیر اهدا می‌شود، بیش از ۹۹درصد موتورسواران در این استان از کلاه‌ایمنی استفاده نمی‌کنند.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان به خسارت‌های ناشی از تصادفات راکبان موتورسیکلت‌ها اشاره و اضافه کرد: دلیلی اصلی استفاده نکردن از کلاه‌ایمنی نداشتن آگاهی است.

میزان خسارات ناشی از تصادفات منجر به‌فوت و جرح در کشور طی ۱۰ سال گذشته به گفته مسوولان امر برابر با ۶درصد تولید ناخالص ملی بوده است.  

این در حالی است که سالانه ۱۷ هزار نفر در اثر سوانح جاده‌ای به‌خصوص در جاده‌های کویری کشور جان خود را از دست می دهند و ۲۵۰‌هزار نفر نیز مصدوم می‌شوند.  

 سرعت به‌عنوان یک عامل خطر کلیدی در آسیب‌های ناشی از حوادث ترافیکی مطرح است و بر خطر تصادف و شدت آسیب‌های ناشی از تصادف‌ها تاثیر می‌گذارد.  

سرعت غیرمجاز و نامناسب در مرگ و میر و آسیب‌های ناشی از حوادث سهم بسزایی دارد.  

این سهم در کشورهای توسعه یافته ۳۰ درصد و در برخی کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه ۵۰درصد است.  

با کنترل سرعت خودروها می‌توان از بروز تصادف‌ها پیشگیری کرد و ضربه ناشی از تصادف‌ها و در نتیجه شدت آسیب وارده بر قربانی را کاهش داد.  

قابل توجه است که خودرویی که با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند برای توقف به ۱۳ متر مسافت نیاز دارد و خودرویی که با سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند به مسافت کم‌تر از ۸.۵ متر برای توقف نیاز دارد.  

هم‌چنین سرعت بر شدت ضربه تصادف تاثیر می‌گذارد به‌طوری‌که احتمال مرگ برای سرنشینان خودرو با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت، ۲۰ برابر زمانی است که سرعت حین تصادف ۳۰ کیلومتر در ساعت باشد.  

ارتباط بین سرعت و شدت آسیب به‌ویژه برای افراد آسیب‌پذیری مانند عابران پیاده، موتورسواران و دوچرخه‌سواران بحرانی است به‌عنوان مثال ثابت شده که عابران پیاده در زمان برخورد با یک خودرو که سرعت آن ۳۰ کیلومتر در ساعت یا کم‌تر است، ۹۰ درصد شانس زنده ماندن دارند.  

این در حالی است که شانس زنده ماندن عابران پیاده در زمان برخورد با خودرویی که ۴۵ کیلومتر در ساعت سرعت دارد، کم‌تر از ۵۰ درصد است.  

در واقع عابران پیاده در تصادف با خودرویی که ۸۰ کیلومتر در ساعت سرعت دارد، اصلا شانس زنده ماندن ندارند.  

استان اصفهان دارای ۱۱ هزار و۵۰۰ کیلومتر راه است که به‌دلیل موقعیت خاص آن در مرکز و به عنوان چهارراه ترانزیت بار و مسافر کشور، رتبه اول حمل بار و رتبه سوم حمل مسافر را داراست. 

این استان دارای ۳۹۹ کیلومتر آزادراه، یک‌هزار و ۶۵۹ کیلومتر بزرگراه، دو هزار و ۷۹۱ کیلومتر راه هم‌سنگ و ۲۹ کیلومتر آزادراه است. 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.