| کد خبر: 184403 |

◄ اخذ عوارض در آزاد راه قم - تهران الکترونیکی می شود

اخذ عوارض در آزادراه قم – تهران از 28 اسفندماه جاری تنها به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد.

تین نیوز

مدیرکل راهداری قم گفت: اخذ عوارض در آزادراه قم – تهران از 28 اسفندماه جاری تنها به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده ای قم، ابوالفضل جمالی روز دوشنبه در گفت وگویی اظهار داشت: علاوه بر این آزاد راه ، سامانه اخذ عوارض الکترونیک یکپارچه در آزادراه‌های تهران – ساوه، تهران – قم، قزوین – رشت و قزوین – زنجان نیز فعال خواهد شد.

وی با بیان اینکه نحوه شناسایی خودرو‌ها بانصب دوربین‌های پلاک خوان و اتصال‌ آن به بانک اطلاعاتی پلیس راهور انجام می‌شود خاطرنشان کرد: 25 درصد درآمد حاصله دریافتی از عوارض تردد صرف اقدامات نگهداری آزادراه‌ها خواهد شد و 75 درصد بقیه نیز باید صرف استهلاک اصل و سود سرمایه‌گذاری طرف مشارکت در دوران مشارکت شود.

وی ادامه داد: سیستم اخذ عوارض الکترونیکی که با عنوان اختصاری ETC شناخته می‌شود، از جمله مزایای آن کاهش زمان سفر، مصرف سوخت، صرفه جویی در استهلاک خودرو، پرداخت آسان عوارض، کاهش خرابی‌های روسازی آسفالتی در محل توقف دروازه‌های عوارض ناشی از ترمز در زمان توقف و شروع به حرکت وسیله نقلیه می باشد.

جمالی با بیان اینکه برای استفاده از این طرح باید برچسب‌های ویژه آن را خریداری و در خودرو نصب کرد گفت: زمانی که خودروها از گیت‌های ویژه عوارض عبور می‌کنند، اطلاع‌رسانی از طریق پیامک به رانندگان انجام می‌شود که باید ظرف مهلت مقرر حساب‌ کاربری خود را شارژ کنند در غیر این صورت مراتب تخلف در سوابق خودرو تثبت می‌شود و در مراجعات بعدی با دیرکرد مبلغ پرداختی از حساب کاربر اخذ خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قم عنوان کرد: از 28 اسفندماه سال جاری باجه‌های موجود در ایستگاه‌های عوارضی چهار آزادراه ذکر شده حذف شده و مسیر تردد باز خواهد بود به این ترتیب مسافران می‌توانند برای پرداخت عوارض به صورت الکترونیکی از طریق خریداری برچسب یا شارژ حساب خود، اقدام کنند.

وی افزود: روش پرداخت با توقف هم در این طرح در نظر گرفته شده است، در این روش اگر کاربر برای سوخت‌گیری یا استراحت قصد توقف در یکی از مجتمع‌های رفاهی بین راهی یا پمپ‌بنزین را داشته باشد می‌تواند از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان نصب شده نسبت به پرداخت عوارض آزادراهی اقدام کند.

جمالی با بیان اینکه در روش پرداخت از طریق برچسب، کاربر قبل از سفر، نسبت به تهیه برچسب و نصب آن بر روی خودرو اقدام می‌کند. مبلغ عوارض به‌طور خودکار پس از عبور خودرو از آزادراه از مبلغی که در کیف پول برچسب، شارژ شده است کسر می‌شود.

وی ادامه داد: مقرر شده است تا پایان تیرماه سال جاری، این طرح در تمام بزرگراه‌ها و آزادراه‌های کشور اجرایی شود.

وی افزود: نرخ پرداخت الکترونیکی همانند پرداخت نقدی طبق مصوبه وزارت راه و شهرسازی اخذ می‌شود ضمن اینکه بانک‌های مسکن، پارسیان، پاسارگاد و تجارت در حال حاضر در راستای اجرای این طرح سرویس‌هایی را ارائه می‌دهند.

جمالی با بیان اینکه پرداخت از طریق برچسب از طریق خریداری این برچسب‌ها از شعب بانک مسکن امکان‌پذیر خواهد بود گفت: خریداری این برچسب‌ها توسط باجه‌های مستقر در محل عوارضی‌ها نیز فراهم شده و به زودی دفاتر پیشخوان هم این امکان را برای مردم فراهم می‌کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قم اضافه کرد: عموم افراد می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی https://avarezi.bank-maskan.ir نیز نسبت به خریداری برچسب و تحویل آن از طریق پست اقدام کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.