| کد خبر: 172269 |

بخارایی:

◄ ورودی شهرها از ماهیت حمل‌ونقلی خارج شده و حادثه‌زاست

مسئله این است که در حال حاضر موضوع ایمنی در حریم شهرها رارها کرده‌ایم، در کمیسیون ایمنی راه‌ها پیشنهاد کردم کمیته‌ای تشکیل شود تا ساختاری برای ورودی شهرها قرار دهند و ایمن کردن ورودی شهرها در دستور کار قرار گیرد.

تین نیوز

محمد بخارایی رئیس هیئت‌مدیره جمعیت ایمنی راه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز در خصوص پویش 60-30 گفت: متأسفانه در 30 کیلومتری جاده‌ها شاهد 60 درصد تلفات جاده‌ای هستیم و به همین دلیل  برنامه‌ای از سوی رادیو سلامت به نام پویش 30-60 ساخته‌شده است که مردم را به  30 کیلومتر ورودی شهرها حساس می‌کند.

وی ادامه داد: البته در این برنامه عمدتاً تأکید بر خواب‌آلودگی افراد در 30 کیلومتری باقی‌مانده است که باعث واژگونی خودرو و منجر به فوت و مرگ‌ومیر شده است. متأسفانه راننده نزدیک مقصد انرژی خود را از دست‌داده و خستگی مفرط و خواب‌آلودگی باعث تصادف می‌شود.

او گفت: شخصاً اعتقاد دارم که تلفات در 30 کیلومتری شهرها به دلایل مختلف و عمدتاً تصرف بی‌رویه شهرها و تجاوز به حریم جاده‌ها، وجود مغازه و راه افتادن کسب‌وکارها است که ایمنی را به خطر انداخته است و تنها درصد کمی از این 60 درصد به دلیل خواب‌آلودگی راننده اتفاق می‌افتد.

به گفتهٔ بخارایی اکنون جاده‌ها در ورودی شهرها از ماهیت حمل‌ونقلی خارج‌شده است و به دلیل تصرف شخصی، جاده  به‌عنوان یک خیابان شهری محسوب می‌شود.

رئیس هیئت‌مدیره جمعیت ایمنی راه‌ها، گفت: اگر ورودی شهرها تا این اندازه در محاصره نبود شاید خسارت کمتری رخ می‌داد. از طرفی وجود عابران پیاده در جاده و موتورسوارانی که در این محدوده تردد می‌کنند مشکلات را چند برابر کرده است. شهرداری‌ها به خاطر تصرف‌های غیرقانونی و صدور  کسب‌وکار غیرقانونی برای مغازه‌هایی که در این محدوده ساخته و باز شده‌اند و هم‌چنین عدم نظارت بر رفتار دست‌فروش‌ها مقصر هستند.

بخارایی بابیان اینکه مسئله این است که در حال حاضر موضوع ایمنی در حریم شهرها را رها کرده‌ایم، گفت: در کمیسیون ایمنی راه‌ها پیشنهاد کردم کمیته‌ای تشکیل شود تا ساختاری برای ورودی شهرها قرار دهند و ایمن کردن ورودی شهرها در دستور کار قرار گیرد.

او درعین‌حال گفت: اینکه تنها راننده و مردم را مقصر اصلی هر تصادفی می‌دانیم اشکال دارد درحالی‌که شهرسازها و شهرداری هم به دلیل نادیده گرفتن ایمنی در حریم شهرها مقصر هستند.

بخارایی ادامه داد: شاید تعداد 100 هزار نفر از 300 هزار نفر مجروح و معلول  ناشی از سوانح رانندگی در سال به دلیل ترحم‌ برای موتورسوران و دست‌فروش‌هایی است که اتفاقا در ورودی شهرها جان خود را از دست می‌دهند و نسبت به جمع‌آوری آن‌ها اقدامی نشده است.

او متذکر شد که وجود دست‌فروش‌ها و کسب و کارها در 30 کیلومتری شهر و در هر جای جاده مخالف ایمنی است و باید برای دست‌فروش‌ها تمهیداتی داشت که از جاده دور باشند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.