| کد خبر: 263857 |

١١٠٠ پروژه راه روستایی در انتظار ابلاغ قانون تامین قیر بودجه سال جاری

مدیر کل نگهداری راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: ۱۱۰۰ پروژه راه روستایی در انتظار ابلاغ قانون تامین قیر بودجه سال جاری برای آغاز عملیات اجرایی است.

تین نیوز

مدیر کل نگهداری راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: ۱۱۰۰ پروژه راه روستایی در انتظار ابلاغ قانون تامین قیر بودجه سال جاری برای آغاز عملیات اجرایی است.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، فیروز قیاسی مدیر کل نگهداری راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اعلام این که ۱۱۰۰ پروژه راه روستایی در انتظار ابلاغ قانون تامین قیر بودجه سال جاری برای آغاز عملیات اجرایی است، گفت: طول شبکه راه های روستایی و فرعی برابر ۱۳۰۰ کیلومتر است که در طول ۲۴۶ هزار کیلومتر از این شبکه راه ها حدود ۱۶۰ هزار دستگاه پل و آبرو وجود دارد و اگر ابنیه فنی را هم اضافه کنیم، طول آن حدود ۳۰۰ هزار کیلومتر است، بنابراین توجه به امر نگهداری از این حجم از سرمایه ملی بیش از پیش ضروری به نظر می رسد.

مدیر کل نگهداری راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، افزود: برای بهسازی و نگهداری حدود ۴۰ درصد از راه های فرعی و روستایی بر اساس سامانه، نیاز به ۱۲۰ همت اعتبار است تا در حد سطح سرویس متعارف نگهداری شوند.

قیاسی مخاطرات را یکی از مشکلات راه های فرعی و روستایی برشمرد و گفت: از سال ۹۸ تا ۱۴۰۱ حدود ۸۴ مخاطره داشتیم که بیشتر آن در قالب سیل بوده است که خسارات زیادی به راه های کشور وارد کرد و حدود ۱۱۰۰۰ میلیارد تومان فقط خسارت سیل بوده است که تقریبا ۷۰ درصد این خسارت ها مربوط به راه های فرعی و روستایی بوده است.

وی حمل مواد معدنی را از دیگر مخاطرات این حوزه اعلام کرد و گفت: از میزان ۵۰۰ میلیون تن بار جابجا شده در کشور ۱۰ درصد مربوط به معادن است که دارای بارنامه بوده و این در حالی است که پیش بینی می شود حدود ۳۰۰ میلیون تن بار معادن در سطح شبکه راهها جابجا شود.

قیاسی افزود: به طور متوسط کامیون های حمل بار ۵ تن اضافه تناژ دارند و با افزایش کرایه حمل، میزان اضافه تناژ نیز بیشتر می شود.

وی ادامه داد: حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد راه های فرعی و روستایی کشور متاثر از معادن هستند و تردد این حجم از بار معادن با اضافه تناژ مهمترین عامل خرابی این راه ها هستند و لازم است قانون معادن به صورت ویژه پیگیری و اجرا شود و بخش معدن که از راه استفاده می کند عوارض آن را پرداخت کند.

وی با اشاره به موضوع کیفیت قیر و مصالح و هزینه بالای آن گفت: اولین اقدامی که در زمینه نگهداری راه ها باید انجام شود، تغییر رویکرد به سمت نگهداری پیشگیرانه و استفاده از آسفالت سرد و لایه نازک است که طرح اجرای ۵۰۰۰ کیلومتر چیپ سیل و اسلاری با هدف نگهداری راه های روستایی در حال انجام است.

قیاسی همچنین بر اهمیت کنترل کیفیت این نوع از آسفالت ها تاکید کرد و افزود: با نظارت و کنترل هایی که در این خصوص انجام می شود، قطعا کیفیت این نوع آسفالت ها افزایش می یابد.

وی در ادامه نظارت بر کیفیت تولید قیر را مهم دانست و بیان کرد: قیر به عنوان مهمترین و گران ترین مصالح آسفالت نقش مهمی در کیفیت و عمر آسفالت دارد و لازم است که در خصوص سلامت قیر اقدامات لازم انجام شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.