ترافیک کالا در بنادر هرمزگان

تین نیوز | با راهاندازی اسکله جدید در بندرعباس استان هرمزگان ظرفیت این بندر برای تجارت کالا از ۶ میلیون تن به ۱۲ میلیون تن افزایش یافته است.
به گفته مدیران استانی، وجود این اسکله میتواند سرعت تجارت را افزایش دهد به طوری که ۲ کشتی به طور همزمان میتوانند در بندر پهلو گرفته و تخلیه و بارگیری کنند. اما کارشناسان معتقدند مشکل اصلی استان هرمزگان، کمبود خطوط کشتیرانی بوده و ترافیک کالا باعث کند شدن روند تجارت در استان هرمزگان شده است. به گفته آنها، وجود یک اسکله جدید در صورتی میتواند مفید و سودمند واقع شود که خطوط کشتیرانی از سراسر دنیا به طور مستقیم در اسکلههای بندرعباس پهلو گرفته و به تخلیه و بارگیری محصولات بپردازند.
افزایش صادرات با ارتقای ظرفیت اسکلهها
مدیران استانی معتقدند، با افزایش اسکلهها و ظرفیت بنادر، صادرات محصولات و سرعت تجارت افزایش مییابد. خلیل قاسمی، رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان هرمزگان در این باره به میگوید: با احداث اسکله جدید در بندرعباس، ظرفیت این بندر از ۶ به ۱۲ میلیون تن افزایش یافته به طوری که ظرفیت قبلی به ۲ برابر افزایش یافته و برای صادرات مواد کانی و معدنی نیز ظرفیت جدیدی ایجاد میشود و میتوان از ۲ خط برای صادرات مواد معدنی استفاده کرد.
او میافزاید: با احداث اسکله جدید همزمان ۲ کشتی توان پهلوگیری و تخلیه و بارگیری خواهند داشت. این در حالی است که تا پیش از این، کشتیها باید در نوبت میماندند تا یکی تخلیه و بارگیری کرده و سپس کشتی بعدی در بندر پهلو بگیرد. بر این اساس وجود یک اسکله جدید از خواب کشتیها جلوگیری کرده و هزینه تخلیه و بارگیری کالا را برای تاجران کاهش میدهد.
کمبود کشتی، مشکل اصلی تجارت
به گفته بسیاری از فعالان اقتصادی، خطوط کشتیرانی و کمبود کشتیهای باربری اصلیترین مشکل تجارت استان هرمزگان به شمار میرود و تا زمانی که حملونقل دریایی این استان بهبود نیابد، وجود اسکلههای جدید هیچ سودی نخواهد داشت. مهرداد بازرگان، نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن بندرعباس نیز در این باره به صمت میگوید: ایجاد اسکله جدید در بندرعباس تاثیر مثبتی بر صادرات خواهد گذاشت اما اکنون مشکل اصلی در تجارت، حملونقل و کمبود کشتیهای باربری است که امیدوارم با لغو تحریمها تعداد کشتیها افزایش یافته و خطوط کشتیرانی بینالمللی به بنادر
استان هرمزگان راه یابند.
او با بیان اینکه درحالحاضر ترافیک بار وجود دارد، میافزاید: اگر خطوط کشتیرانی از سراسر دنیا به طور مستقیم وارد بندرعباس شوند، در آن صورت روند صادرات بهبود یافته و افزایش چشمگیری خواهد یافت. رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان استان هرمزگان عنوان میکند: به عنوان نمونه اگر محصولات خود را از دوبی به دیگر کشورها ارسال کنیم، ممکن است ۱۰ تا ۱۵ روز در نوبت باقی بماند که در این شرایط احتمال فاسد شدن بسیاری از کالاهای صادراتی که بیشتر آنها نیز مواد غذایی هستند، وجود دارد.
بازرگان ادامه میدهد: درحالحاضر روند صادرات به کندی انجام میشود و به طور قطع این اسکله تاثیر بسیاری بر افزایش صادرات خواهد داشت اما اکنون کمبود خطوط حملونقل دریایی مانعی جدی برای افزایش صادرات به شمار میرود و تا زمانی که این مشکل رفع نشود، افزایش زیرساختهای تجاری در استان هرمزگان هیچ سودی نخواهد داشت.
او میگوید: اگر خطوط کشتیرانی در بنادر استان هرمزگان حضوری مستمر داشته و تعداد کشتیهای باربری استان افزایش یابند، به طور حتم توسعه زیرساختهای صادراتی و احداث اسکلههای جدید میتواند موجب رونق تجارت در استان هرمزگان شود. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران میافزاید: اکنون برای نگهداری محصولات صادراتی نیاز به ایجاد انبار و سردخانه نداریم اما در آینده نزدیک بهطور حتم به چنین زیرساختهایی نیاز خواهیم داشت. او صادرات استان هرمزگان در حوزه کالاهای غیرنفتی را ۵۰ میلیارد دلار در سال عنوان و تصریح میکند: نقطه مطلوب افزایش صادرات تا ۱۰۰
میلیارد دلار در سال است اما متاسفانه حجم کالاها بالا و ارزش آنها پایین است.
مدیرعامل شرکت تولیدات مواد غذایی خلیجفارس بیشتر کالاهای صادراتی را مواد معدنی اعلام میکند و میافزاید: در آینده با افزایش صادرات تولیدات داخلی حجم کالاها کاهش یافته و ارزش آنها افزایش مییابند. به گفته بازرگان، مهمترین امر در تجارت، سرعت عمل در صادرات است. او میافزاید: درحالحاضر کالا از استان هرمزگان به دوبی ارسال میشود و قرارداد آن منعقد شده و قیمت آن تعیین میشود اما کالا ۲۰ روز بعد به مقصد میرسد. در این شرایط اگر کالا سر موعد مقرر به مقصد نرسد احتمال کاهش قیمت وجود دارد که در این حالت امکان دارد مشتری محصول را نپذیرد.
این در حالی است که قیمت ارزها و محصولات همواره در دنیا نوسان دارد و هرچه سریعتر کالا را به مقصد و بهدست مشتری برسانیم، امنیت در تجارت را افزایش دادهایم. بازرگان عنوان میکند: بازار هدف ما بیشتر چین است اما در آینده نزدیک با امکان برقراری تبادلات تجاری با تمامی کشورهای دنیا، بازار اروپا را در اولویت قرار میدهیم. این در حالی است که در گذشته بازار هدف اروپا بوده است، اما پس از آنکه روابط به تنگنا کشید و کشور تحریم شد، روابط تجاری با کشورهای اروپایی قطع شد.
نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن بندرعباس میگوید: در اروپا سیستم معامله کاملا متفاوت از تمام دنیا است و اگر السی وجود نداشته باشد معامله انجام نمیشود؛ چرا که انجام معامله بدون گشایش السی موجب ایجاد شک و تردید نسبت به پولشویی و دیگر مسائل خواهد شد. این روند نشان میدهد که در اروپا تمامی مبادلات مالی به صورت کاملا شفاف انجام میشوند و اگر جز این عمل شود، شرکت وارد فهرست سیاه میشود. در مقابل نیز تاجران اروپایی انجام معامله بدون گشایش السی را خلاف قانون میدانند، آنها تمایل دارند که سیستم بانکی واسطهای وجود داشته باشد و معاملات
تجاری و مالی به صورت شفاف انجام شود.
او با بیان اینکه در صورت رفع تحریمها کشورهای اروپایی بازار هدف اصلی خواهند بود، میافزاید: زمانی که با اروپاییان معامله میکردیم هم قیمتهای محصولات تولیدی بالاتر بود و هم برگشت پول سریعتر انجام میشد اما در مقابل پیش از تحریمها و در زمان معامله با اروپا، اگر شب کانتینر اجناس تحویل داده میشد، کانتینر صبح زود در کشتی آماده ارسال بود اما اکنون مشکلات اداری و حملونقل کالا در استان هرمزگان بسیار بیشتر شده است. به گفته بازرگان، در صورت فعال شدن بازار اروپا و امکان تجارت با کشورهای اروپایی، وجود اسکله جدید و استفاده از ظرفیتهای ایجاد
شده در صادرات محصولات بسیار تاثیرگذار خواهد بود چرا که اسکله یکی از ارکان اصلی صادرات و واردات در بنادر به شمار میرود.