| کد خبر: 31283 |

نگاهی به شبکه ملی پایش و پیش‌بینی دریایی کشور

شبکه ملی پایش و پیش بینی دریایی کشور، از جمله طرح هایی است که در پژوهشکده علوم و فناوری زیر دریای دانشگاه صنعتی اصفهان در دست تولید است و تاکنون بیش از 80 درصد پیشرفت داشته است.

به گزارش تین نیوز، رییس پژوهشکده علوم و فناوری زیر دریا دانشگاه صنعتی اصفهان، طراحی 11 سامانه اندازه گیری مشخصه های دریایی به منظور جمع آوری اطلاعات دریایی آب های شمالی و جنوبی کشور را از مهم ترین ویژگی های این طرح عنوان کرده است.

طراحی و اجرای سامانه مرکزی به منظور پردازش اطلاعات دریافتی از ایستگاه های اندازه گیری، طراحی و احداث آزمایشگاه ملی اندازه گیری مشخصه های دریایی، طراحی و راه اندازی سیستم کنترل کیفی آنی داده های جمع آوری شده و طراحی و اجرای ایستگاه پایش و پیش بینی دریایی کشور از دیگر بخش های مرتبط با این طرح کلان ملی است.

در ادامه، برخی جزییات درباره بخش های مختلف و مشخصات شبکه ملی پایش و پیش بینی دریایی کشور، عنوان می شود:

مشخصات
اطلاعات اندازه گیری شده توسط سنسورهای بویه یا ایستگاه هواشناسی، توسط برد پردازنده جمع آوری شده و به ایستگاه ساحلی ارسال می شود. این ایستگاه مجموعه ای است که بر روی خشکی قرار داشته و از یک سیستم مخابراتی رادیو مودم و آنتن گیرنده، منبع تغذیه اضطراری (UPS)، کامپپیوتر و نرم افزارهای "دریافت و ذخیره سازی داده ها" و "نمایش و استخراج داده ها" تشکیل شده است.

همچنین یک نرم افزار داخلی به نام "کنترل کیفی آنی داده ها" در هسته نرم افزار رادیو مودم، وظیفه بررسی صحت داده ها را به عهده دارد.

نرم افزارهای تعبیه شده متناسب با عملیات بویه بر حسب نیاز کاربر، روی کامپیوتر مستقر در ایستگاه نصب شده و امکان گزارش گیری از پارامترهای اندازه گیری شده توسط بویه را فراهم می کند.

در ایستگاه ساحلی، گیرنده آنتن، امواج رادیویی ارسالی از شناور را دریافت می کند و به صورت سیگنال الکتریکی توسط کایل RS232 به سیستم گیرندده ساحلی انتقال می یابد. آنتن گیرنده باید به گونه ای باشد که انتقال امواج در تمامی زمان ها صورت گیرد.

نرم افزار دریافت و ذخیره سازی داده ها
جهت دریافت و ذخیرهسازی داده های مخابره شده از سوی بویه در ایستگاه ساحلی، نرم افزاری تحت عنوان نرم افزار دریافت و ذخیره سازی اطلاعات (رادیو مودم) طراحی شده که رابط بین ایستگاه ساحلی و ایستگاه دریایی و هواشناسی بوده و به صورت آنی (Real time) و پیوسته، منتظر دریافت اطلاعات است.

پنجره نمایش وضعیت این نرم افزار، وضعیت ارسال اطلاعات از گیرنده به فرستنده رادیو مودم و ذخیره سازی آن ها، وضعیت رمزگشایی اطلاعات، کنترل کیفی آنی، تعیین صحت اطلاعات و... را نشان می دهد. کاربر می تواند در این قسمت وضعیت فعالیت نرم افزار را کنترل کرده و در صورتی که سیستم دارای خطا باشد، آن را مشاهده کند.

نرم افزار نمایش و استخراج داده ها
با این نرم افزار می توان از پارامترهای دریافت شده در محدوده زمانی مشخص با فرمت های Table، Word، Excel و JPG خروجی گرفت. همچنین دارای قابلیت مقایسه داده ها به صورت نموداری و جدولی نیز هست.

کنترل کیفی آنی
داده های دریافت شده از بویه در ایستگاه ساحلی، توسط قسمتی از روال های داخلی نرم افزار رادیو مودم، کنترل کیفی آنی می شود. این روال ها برای بررسی صحت و سلامت بویه، ضروری اند.

تمامی وضعیت های کنترل کیفی آنی در پنجره رخدادهای رادیو مودم در کنار دیگر وضعیت ها نمایش داده می شود. همچنین به دلیل اهمیت خروجی کنترل کیفی آنی در پنجره دیگری به صورت لیست خطاهای هر ایستگاه، وضعیت بویه نمایش داده می شود.

کلیه وضعیت های به دست آمده از توابع، در بانک SQL Server 2008 R2 مستقر در ایستگاه نیز در رکورد منطبق بر زمان داده ها ذخیره می شود و با توجه به این که این سرویس در اختیار مدیر شبکه است، وی می تواند از آخرین وضعیت ایستگاه های دریایی و هواشناسی در شبکه مطلع شود.

شبکه ملی پایش و پیش بینی دریایی کشور، به همت پژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان و با همکاری پژوهشکده علوم و فناوری زیر دریا، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان بنادر و دریانوردی در دست تولید است.

ویژگی های طرح
- بزرگ ترین و کامل ترین شبکه اندازه گیری در منطقه
- قطع وابستگی های فناوری به خارج کشور و جایگزینی فناوری های بومی در حوزه دریا
- اولین طرح کلان در حوزه اندازه گیری مشخصه های دریایی کشور
- نمونه ای از همکاری موفق صنعت و دانشگاه
- فراهم کردن ابزار تحقیقات کاربردی و پایه ای در سطح منطقه و بین المللی
- پاسخگویی به نیازهای فعلی و آتی سازمان بنادر و دریانوردی
- ایجاد پایگاه لازم جهت پاسخگویی به سایر نیازهای اندازه گیری در کشور نظیر سازمان محیط زیست، سازمان شیلات، نیروی دریایی ارتش، نیروی دریایی سپاه، سازمان هواشناسی،شرکت نفت فلات قاره، شرکت نفت حفاری شمال و بخش خصوصی
- به هم پیوستن ترکیبی از فعالیتهای بین رشته ای در حوزه های مهندسی دریا، IT، میکرو الکترونیک، نرم افزار، محیط زیست، مخابرات، مهندسی مکانیک
- بکارگیری کامل توان و فنی و مهندسی کشور در طراحی و ساخت تجهیزات
- پشتیبانی، تعمیرات ،نصب، راه اندازی و کالیبراسیون بر مبنای توانمندی داخلی
- ایجاد فضای لازم جهت صادرات محصول

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.