| کد خبر: 256531 |

هندی ها می روند، عمان به چابهار می آید؟

سازمان بنادر و دریانوردی به تازگی اعلام کرده بود که انعقاد قرارداد هندی ها با بندر چابهار در مرحله نهایی است؛ و وزیر راه چندی پیش از پیشنهاد عمان برای سرمایه گذاری در بندر چابهار خبر داده است.

تین نیوز

موقعیت استراتژیک ایران در منطقه و برخورداری از یک جغرافیای خاص، کشورهای همسایه را بر آن داشته که از خاک ایران به عنوان یک مسیر ترانزیتی استفاده کنند؛ از طرف دیگر رویکرد دولت سیزدهم در بحث دیپلماسی اقتصادی و کشورهای خارجی، همکاری با کلیه طرف های خارجی به خصوص همسایه ها و دیگر کشورهاست.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، کریدور ترانزیتی شمال - جنوب می تواند  هند و روسیه را از طریق ایران متصل کند.  در ابتدا این موضوع بین کشورهای ایران، هند و روسیه بود که در این میان بندر چابهار می تواند به عنوان یک نقطه مهم و استراتژیک در یک شبکه حمل ونقل چندوجهی جریان کالا و مسافر بین ایران، هند، افغانستان، کشورهای منطقه و آسیای میانه فعالیت کند.

هند از طریق انعقاد قرارداد یکی از شرکت های خصوصی خود و با تعهد سرمایه گذاری به میزان ۸۵ میلیون دلار برای خرید تجهیزات مورد نیاز بندر چابهار، از سال ۱۳۹۷ وارد طرح توسعه فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار شد که به دلیل مشکلات ثانویه ایجاد شده از جمله تحریم ها، جهت خرید و تأمین تجهیزات مذکور، این قرارداد به طور کامل اجرایی نشد؛ اما سال گذشته اعلام شد که تامین تجهیزات سنگین راهبردی به مبلغ مجموع ۲۴ میلیون دلار انجام  شده است.

با وجود این در آخرین اظهار نظرها درباره حضور هند در چابهار، علی فتحی - عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی- درباره مشکلات موجود در بندر چابهار و در پاسخ به اینکه اپراتور هندی اجازه استفاده تجهیزات وارد شده از جمله شش جرثقیل را نمی دهد و شرط اجازه از این جرثقیل ها را انعقاد قرارداد ١٠ ساله اعلام کرده است، توضیح داد: موضوع این است که باید باری وجود داشته باشد که از این تجهیزات استفاده شود اما انعقاد قرارداد با هندی ها در مرحله نهایی است و با تکمیل قرارداد همه مشکلات برطرف می شود.

مهرداد بذرپاش، چندی پیش در پاسخ به اینکه وضعیت سرمایه گذاری طرف هندی برای توسعه بندر چابهار به کجا رسید، بیان کرد: ما به هیچ وجه در شرایطی نیستیم که با ظرفیت عظیمی که بنادرمان دارد، کسی بخواهد با منت حضور پیدا کند. آنقدر تقاضا برای سرمایه گذاری در بنادر ایران چه از سوی نهادهای مالی و فعالان بخش خصوصی داخلی و چه سرمایه گذارهای خارجی زیاد است که ما باید بین آنها انتخاب کنیم و امسال سال رونق سرمایه گذاری در این بخش خواهد بود.

او همچنین با تاکید بر انعقاد قرارداد بلندمدت در چابهار، اظهار کرد: هرکس ابراز تمایل کند، باید به صورت بلندمدت حضور پیدا کند. در حال حاضر هم دو پیشنهاد جدید در این بخش داریم.

بذرپاش چند روز بعد در دیدار با سعیدبن حمود المعولی -وزیر حمل ونقل و ارتباطات و فناوری اطلاعات عمان- از پیشنهاد عمان برای سرمایه گذاری در بندر چابهار خبر داد و گفت که منتظر پیشنهادهای قطعی کشور عمان هستیم.  

با این اوصاف در حالی که به نظر می رسد ظرفیت های بندر چابهار، وزیر راه را بر آن داشته که سرمایه گذاری بلندمدت و بدون منتی در چابهار فراهم کند، باید دید آیا سرمایه گذاری هندی ها در چابهار به سرانجام می رسد یا همکاری با هند در  چابهار متوقف می شود و عمان قرار است سرمایه گذاری در این منطقه را بر عهده بگیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • بهمن 0 0

    با سلام
    دبیر محترم
    این عکس هیچ ارتباطی به بندر چابهار ندارد.
    برای استفاده از عکس در این خبر که ارزش خبری بالایی دارد بایستی از عکس خود بندر چابهار استفاده می شد.

  • ناشناس 1 0

    فرماندار پادشاهی انگلیس در هند , شلغم نیست هند هنوز هم تحت سیطره و هماهنگی لندن است می گویند تشریفاتیه اما در عمل اصلا چنین چیزی دیده نمی شود طی 2 دهه گذشته حتی دیدیم که حکومت هند چرخش حزبی جدی هم داشت اما جنس فعالیتش در چابهار تغییری نکرد پس این نگرش از جایی بالاتر می آد و حاکم می شه حجم سرمایه گذاری هندی ها در تمام این سال ها که تور گردشگری چابهار برای این ها گذاشته شده بیشتر شبیه شوخی و دوربین مخفیه تا سرمایه گذاری یک کشور در کشور دیگر درواقع میزان سرمایه گذار کشور هند (که خیلی زود رتبه دومین قدرت جهان را بغل خواهد کرد) در چابهار را شاید یک ایرانی تاجر هم می توانست انجام دهد ! واضح است که وظیفه هند , معطل کردن ایران است چرا که چابهار می تواند وزنه سیاسی ایران در دنیا را خیلی بالاتر ببرد و درآمدهای هنگفتی هم نصیب ایران بکنه انشاله این دولت این مطلب را متوجه باشد و دیگر چنین اجازه ایی داده نشود چینی ها در گوآدر بیش از 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری کردند هندی همان قول 85 میلیون دلاری را هم عملی نکردند ! بعد چطور می شود گفت که فرماندار لندن در هند تشریفاتیه ؟