| کد خبر: 240498 |

◄ درخواست قزاقستان برای ترانزیت کالاهای خود از بنادر ایران

مدیر بندر آکتائوی قزاقستان و مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافق‌نامه‌های بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص گسترش همکاری‌های اقتصادی و بندری دیدار و گفت‌وگو کردند.

تین نیوز

خسرو سرایی مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافق‌نامه‌های بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی در دیدار آبای توریک پنبایف مدیر بندر آکتائوی قزاقستان گفت: رویکرد اصلی و محوری سازمان بنادر و دریانوردی در توسعه همکاری‌های اقتصادی با قزاقستان، اجرایی و عملیاتی کردن حمل‌ونقل ترکیبی، دیجیتالی شدن حمل‌ونقل، ردیابی کالا و مباحث لجستیکی است.

به گزارش تین نیوز به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، وی با بیان اینکه در حمل و نقل ترکیبی، کالا از مرحله تولید در مبدأ تا رسیدن در مقصد، باید تحت پوشش حمل‌ونقل قرار گیرد تاکید کرد: یکی از ضرورت‌ها و الزامات توسعه همکاری‌های تهران و آلماتی در حوزه دریا، توسعه حمل‌ونقل کانتینری است که باید در دستور کار جدی قرار گیرد.

مدیرکل لجستیک و توافق‌نامه‌های بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره رویکرد دولت قزاقستان برای تغییر مسیر تجارت و ترانزیت دریایی از طریق بنادر و خاک ایران، از تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان بندر، گمرک و کشتیرانی و بررسی تخصصی موضوعات خبر داد.

وی خلأ کشتی‌های رو-رو و سرویس دهی حمل‌ونقل رو-رو را یکی از مباحث جدی بین دو کشور برشمرد و گفت: در خصوص کشتی‌های رو-رو در بنادر ایران، تا ۸۰ درصد هزینه‌های مترتب بر این رویه کشتیرانی، شامل تخفیف می‌شود.

مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافق‌نامه‌های بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان برنامه‌های جدی دولت برای خرید کشتی‌های رو-رو با مشارکت بخش‌خصوصی، تاکید کرد: دو کشور ایران و قزاقستان به مالکیت کشتی رو-رو نیاز داریم تا بتوانیم فارغ از نیاز به کشورهای دیگر، حمل‌ونقل برنامه‌ریزی شده در بخش رو-رو را هدایت و کنترل کنیم.

رویکرد جدی دولت قزاقستان برای استفاده از ظرفیت‌های ترانزیت دریایی ایران

آبای توریک پنبایف؛ مدیر بندر آکتائوی قزاقستان، با بیان اینکه تولید کانتینر در بنادر و استفاده از ظرفیت‌های ترانزیت دریایی ایران، از برنامه‌های جدی دولت این کشور قلمداد می‌شود تاکید کرد: در پی گران شدن حمل‌ونقل اقیانوسی از جنوب خلیج فارس، امیدواریم ترانزیت محصولات مختلف از مبدأ چین را از طریق دریای خزر و با حجم بیشتری به انجام برسانیم.

وی با اشاره به رویکرد تجاری و اقتصادی قزاقستان برای توسعه همکاری‌های بندری و دریایی با ایران، اظهار داشت: ارتباط ترانزیتی با بنادر هند به ویژه بندر ناواشیوا و صادرات کالاهای قزاقستان به شرق آسیا، رویکرد جدیدی است که در نظر داریم در این فرایند از ظرفیت‌های بندری و کشتیرانی ایران استفاده کنیم.

توریک پنبایف با تاکید حائز اهمیت بودن ترانزیت تایم در تجارت دریایی و با اشاره به تجربه خوب ترانزیت خودرو از طریق خاک و آب‌های سرزمینی ایران، اظهار داشت: تجار و بازرگانان قزاقستانی، به دنبال عملیاتی کردن مسیر تجاری و ترانزیتی از ایران هستند؛ چراکه ایران به لحاظ جغرافیایی در قلب و مرکز آسیا قرار دارد.

مدیر بندر آکتائو، نبود خط کشتیرانی رو-رو بین دو کشور ایران و قزاقستان را یک خلأ جدی برشمرد.

ظرفیت خالی بندر انزلی در بخش حمل‌ونقل کانتینری

حمیدرضا آبایی؛ مدیرکل بنادر گیلان نیز با اشاره به پتانسیل مطلوب قزاقستان در بخش غلات و کالاهای فله، گفت: با اقدامات انجام شده و ایجاد سیلوهای متعدد غله در بنادر ایران در خزر، در خصوص پهلوگیری و تخلیه کشتی‌های حامل بار غلات و فله در بنادر انزلی، نوشهر و امیرآباد هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی با اشاره به ظرفیت خالی بندر انزلی در بخش حمل‌ونقل کانتینری در رویه ترانزیتی، ابراز امیدواری کرد که طرف قزاقستانی از ظرفیت‌های این بندر و بنادر آستار و کاسپین در بخش ترانزیت کانتینری بهره ببرد.

آبایی با بیان اینکه در حوزه تجارت دریایی در خزر به یک فورواردر با تجربه نیاز داریم، گفت: یکی از مباحث جدی در حوزه توسعه همکاری‌ها، تضمین بازگشت کانتینرهای خالی است که باید در این زمینه اقدام جدی صورت گیرد.

پیشرفت ۷۶ درصدی احداث اسکله رو-رو در بندر امیرآباد

همچنین محمدعلی سعیدی‌پور، مدیرکل بندر امیرآباد با بیان اینکه بیشترین حجم عملیات دریایی و بندری قزاقستان از طریق بندر امیرآباد مازندران صورت می‌گیرد، گفت: طی ۱۱ ماه گذشته، در رویه‌های مختلف حمل‌ونقلی، حجم عملیات بندری و دریایی دو کشور در بخش واردات حدود ۶۱ درصد، در بخش واردات ۳۰ درصد و در بخش ترانزیت حدود ۹ درصد بوده است.

وی با اشاره به پیشرفت ۷۶ درصدی احداث اسکله رو-رو در بندر امیرآباد، ابراز امیدواری کرد که این اسکه در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری برسد.

رونق فعالیت‌های تجاری و دریایی

هادی کریمی؛ مدیرعامل شرکت بندری و دریایی بندر آستارا، با اشاره زیرساخت‌های مناسب ریلی و بندری بندر آکتائو، تاکید کرد: با توجه به ظرفیت خالی عمده بنادر ۵ کشور حاشیه خزر، لازم است تا کریدور شمال-جنوب را با جدیت بیشتری، عملیاتی کنیم.

وی با بیان مزیت خوب بندر آستارا برای فعالیت‌های تجاری با کشورهای ترکیه و عراق، اظهار داشت: با توجه به همسایگی قزاقستان با کشورهای چین و روسیه و همچنین موقعیت ممتاز و ژئوپلیتیک ایران، امیدواریم هرچه زودتر شاهد رونق فعالیت‌های تجاری و دریایی بین دو کشور باشیم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.