| کد خبر: 217866 |

تخلیه و بارگیری ۵۲۷ هزارتن کالا با پهلوگیری ۲۲۰ کشتی در بندرکاسپین

معاون اموربندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزادانزلی گفت: از آغاز فعالیت مجتمع بندری کاسپین تا کنون ۲۲۰ کشتی در این بندرپهلوگیری شده و ۵۲۷ هزارتن کالا تخلیه و بارگیری شده است.

تین نیوز

معاون اموربندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزادانزلی گفت: از آغاز فعالیت مجتمع بندری کاسپین تا کنون ۲۲۰ کشتی در این بندرپهلوگیری شده و ۵۲۷ هزارتن کالا تخلیه و بارگیری شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان منطقه آزاد انزلی ، امین افقی روز یکشنبه اظهار داشت : از ابتدای فعالیت بندرکاسپین در سال ۹۷تاکنون ۵۲۷ هزار تن کالا از ۲۲۰ فروندکشتی در بندرکاسپین تخلیه وبارگیری شده است.

وی با تاکید براینکه توجه به صادرات کالا و ترغیب صادرکنندگان به ارسال کالاهای خود از طریق بندرکاسپین در دستور کار این سازمان است،  تصریح کرد: از آغاز فعالیت بندرکاسپین تا کنون۷۴ فروندکشتی حامل پنج هزار و ۹۰۰ تی ای یو کالاهای کانتینری شامل مواد اولیه واحدهای تولیدی وکالاهای استراتژیک از مسیر کریدور چین، قزاقستان و ایران بوده که دربندرکاسپین تخلیه وبارگیری شدند.

افقی ادامه داد: طی امسال نیز تاکنون ۸۳ کشتی بیش از ۲۳۵ هزارتن کالا در این بندر تخلیه و بارگیری کرده اند که آمارها بیانگر آن است که نسبت به پنج ماهه نخست سال قبل از لحاظ تعداد کشتی ۲۱۹درصد و به لحاظ تناژ کالا ۲۰۸ درصد تخلیه و بارگیری در این بندر رشد داشته است.

عضو موظف هیات مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی یادآور شد: در ۵ ماهه نخست امسال ۸۳ کشتی ۲۳۴ هزارتن کالا را در بندرکاسپین تخلیه و بارگیری کردند و آمارها بیانگر افزایش ۲۱۹ درصدی تعداد کشتی های تخلیه وبارگیری شده در مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی در مدت ذکر شده است.

 افقی با بیان اینکه کاهش زمان و هزینه کالا، مهمترین مزیت کریدور چین – قزاقستان – ایران برای تجار و صاحبان کالا به بندرکاسپین است، افزود: از ۸۳ کشتی ذکر شده ۲۳ فروند با ظرفیت ۱۷۳۷ تی ای یو حامل مواد اولیه و کالاهای استراتژیک کشور به صورت کانتینری و از مسیر کریدور چین – قزاقستان – ایران (مجتمع بندری کاسپین) بودند.

معاون اموربندری وحوزه خزرسازمان منطقه آزادانزلی با اشاره به رشد پنج برابری تخلیه کالاهای صادراتی و بارگیری کالاهای وارداتی توسط حدود ۱۱هزار دستگاه کامیون در این بندر به سراسر کشور تصریح کرد: کالاهایی نظیر قطعات خودرو و موتورسیکلت، انواع تایر خودروهای سبک وسنگین، ماشین آلات ولوازم برقی و مواداولیه واحدهای تولیدی ازطریق کریدورچین - قزاقستان–ایران (بندرکاسپین) وارد کشور شده و مصالح ساختمانی، موادغذایی، فرش، ظروف ومشتقات نفتی، خشکبار نیزازجمله کالاهای صادراتی ازطریق این کریدورازمبداء بندرکاسپین به کشورچین بوده است.

وی با بیان اینکه دو مجتمع بندری انزلی و کاسپین، بنادر مکمل یکدیگر در محدوده منطقه آزاد انزلی هستند، خاطر نشان کرد: در چهارماهه نخست امسال نیز شاهد رشد ۵۸ درصدی تخلیه و بارگیری و رشد ۵۴ درصدی صادرات کالا و همچنین افزایش ۷۷ درصدی تخلیه و بارگیری کانتینر نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم و همچنین  بخش ترانزیت مجتمع بندری انزلی نیز در این مدت ۱۸ درصد رشد داشت.

به گفته معاون اموربندری سازمان منطقه آزادانزلی، بخش بندی بازار، تحقیقات بازار، فعالیتهای بازاریابی وایجاد مشوق های تجاری، تنوع بخشی به کالاهای ورودی وخروجی به مجتمع بندری کاسپین، تکمیل زیرساختهای بندری، آبخور بالا و پسکرانه وسیع بندری، کاهش هزینه های حمل ونقل کالا، فعال نمودن مسیرهای ترانزیتی بین المللی(کریدورهای شمال-جنوب وچین-قزاقستان-ایران)، تسریع وتسهیل خدمات بندری وترانزیتی به فعالان اقتصادی، اجرای تعرفه های ترجیحی اتحادیه اقتصادی اوراسیا، ارائه مشوق های قانونی متنوع ازسوی این سازمان به همراه افزایش روزافزون زیرساختهای مورد نیازخدمات رسانی درحوزه های مختلف بندری و نزدیکی به تهران و مراکزتولیدی و جمعیتی کشوراین مجتمع بندری به عنوان عوامل تأثیرگذار و از رویکردهای مهم سازمان منطقه آزادانزلی به شمارمی رود.

 وی گفت :در مدت فعالیت این مجتمع بندری بیش از۹۵درصد از کالاهایی که از طریق بندرکاسپین وارد کشور شده است در دسته کالاهای اساسی و مواداولیه واحدهای تولیدی منطقه و کشور قرار دارند.

وی همچنین ادامه داد : تعدادکشتی های تخلیه و بارگیری شده درمجتمع بندری کاسپین درسال ۱۳۹۷، تنها ۲۰ فروندکشتی بود که این تعداد درسال ۱۳۹۸ به ۱۱۷ کشتی افزایش یافت که با وجود تحریم های ظالمانه اقتصادی کشور و شیوع بیماری کرونا درجهان، با برنامه ریزی های به عمل آمده ازابتدای امسال، شاهد روند صعودی قابل ملاحظه ای درتعداد و تناژ کشتی های تخلیه و بارگیری شده دراین مجتمع بندری هستیم.

افقی خاطر نشان کرد: هم اکنون سه پست اسکله درمجتمع بندری کاسپین درحال خدمات رسانی وفعالیت است که دراین میان عملیات احداث دوپست اسکله کارگو (عمومی) باسرمایه گذاری بخش خصوصی ویک پست اسکله رو رو چندمنظوره باسرمایه گذاری سازمان درحال انجام است که تاسال آینده این سه پست جدیدنیزبه بهره برداری میرسند و با اتصال این مجتمع بندری به خط راه آهن سراسری کشور، علاوه برتکمیل شدن حلقه های زیرساختی شبکه حم ونقل ترکیبی منطقه آزادانزلی در کریدورهای بین الملل، امکان اتصال بنادرجنوبی کشورمان به این منطقه ازطریق راه آهن وحمل ونقل چندوجهی ازطریق این مجتمع بندری فرآهم می شود.

منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه خزر است و کشورهای حاشیه این دریا ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.

قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال - جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.

مزایای قانونی همچون امکان ثبت، مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان ۱۰۰ درصد در منطقه، امکان فعالیت بانک ها و موسسات مالی - بیمه ای در این منطقه، معافیت مالیاتی ۲۰ ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، وحدت مدیریت در ارائه کلیه خدمات به سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیت های جدید برای فعالان اقتصادی - تولیدی، فعالیت بورس کالای منطقه، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه کالای همراه مسافر و برگزاری پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر زمینه ساز رونق فضای کسب و کار در محدوده منطقه شده است.

 

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.