| کد خبر: 208928 |

کرونا تاثیری بر واردات کالاهای اساسی نداشت

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: شیوع ویروس کرونا و تعطیلات نوروزی تاثیری بر واردات کالاهای اساسی نداشته است و همه آمارها در سال گذشته نشان می‌دهد که واردات نفتی و غیرنفتی کشور از طریق بنادر روند مثبت و رو به رشدی داشته‌اند.

تین نیوز

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: شیوع ویروس کرونا و تعطیلات نوروزی تاثیری بر واردات کالاهای اساسی نداشته است و همه آمارها در سال گذشته نشان می‌دهد که واردات نفتی و غیرنفتی کشور از طریق بنادر روند مثبت و رو به رشدی داشته‌اند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، فرهاد منتصرکوهساری درباره‌ی آخرین وضعیت عملکرد بنادر در حوزه تخلیه و بارگیری طی ماه‌های اخیر به ویژه در ایام نوروز اظهار کرد: در سال گذشته عملکرد تخلیه و بارگیری در بنادر کشور رشد نسبی را تجربه کرد. براساس آمارهای گزارش شده کل میزان عملکرد بنادر کشور (نفتی و غیرنفتی) بیش از ۱۴۸.۶ میلیون تن بوده که از این میزان نزدیک به ۱۰۳ میلیون تن عملکرد غیرنفتی و ۴۵.۶ میلیون تن نیز عملکرد نفتی بوده است. این میزان عملکرد نسبت به مدت مشابه سال قبل در حدود ۶.۶ درصد رشد را نشان می‌دهد.  در میان شاخص‌های اصلی عملکرد، میزان واردات از رشد خوبی برخوردار بوده است.

وی افزود: براساس گزارش‌های موجود میزان واردات از طریق بنادر کشور طی دوازده ماهه سال گذشته ۳۳.۷ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴.۴ درصد رشد را نشان می‌دهد که این امر حاکی از این است با وجود اعمال تحریم‌های ناعادلانه علیه حمل و نقل دریایی کشور خوشبختانه توانستیم کالاهای مورد نیاز را وارد کشور نماییم و هیچ گونه اختلالی را در این خصوص شاهد نبودیم.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی میزان صادرات غیرنفتی در سال گذشته را بالغ بر ۵۱.۸ میلیون تن اعلام کرد و گفت: نسبت به مدت مشابه سال قبل اندکی رشد را نشان می‌دهد. رشد گزارش شده در بخش صادرات غیرنفتی در حدود یک درصد بوده است. میزان ترانزیت کالای غیر نفتی نیز در حدود چهار میلیون تن گزارش شده که البته نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد کاهش داشته که این میزان کاهش عمدتا به دلیل اعمال تحریم‌ها بوده است.

وی ادامه داد: یکی از شاخص‌هایی که در سال گذشته از رشد خوبی برخوردار بوده حجم ترانشیپ غیرنفتی است. براساس آمارهای موجود عملکرد ترانشیپ در بنادر بیش از ۳.۸ میلیون تن گزارش شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۲۰ درصد رشد داشته است البته شاخص عملکرد کانتینری نیز در سال گذشته با کاهش مواجه بود چرا که براساس آمارهای موجود میزان عملیات کانتینری در بنادر کشور بالغ بر ۱.۹ میلیون TEU بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به هشت درصد کاهش را نشان می‌دهد که این امر نیز عمدتا به دلیل توقف فعالیت خطوط کشتیرانی کانتینری ناشی  از اعمال تحریم‌ها بوده است.

منتصر کوهساری اعلام کرد: روند ورود کالاهای اساسی در بنادر نیز در ایام نوروز بدون وقفه صورت گرفت و هیچ‌گونه مشکلی نیز در این خصوص وجود نداشت. به عنوان مثال یکی از اقداماتی که در زمینه مدیریت تخلیه و بارگیری کالای اساسی در سال گذشته انجام شد انتقال تجهیزات از بندر چابهار به بندر امام خمینی (ره) به عنوان بندر کانونی واردات کالای اساسی بود که گام موثری در خصوص مدیریت و سازماندهی عملیات کالای اساسی به شمار می‌رود.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که محدودیت‌های ناشی از تعطیلات نوروزی یا شیوع ویروس کرونا تاثیری بر روند و عملکرد بنادر داشته است، اظهار کرد: همه ساله با فرارسیدن نوروز اقدامات و برنامه ریزی لازم از چند هفته قبل برای ساماندهی فعالیت‌های عملیاتی و مسافری با توجه به افزایش ترددهای نوروزی صورت می‌گیرد. این برنامه‌ریزی‌ها با هدف خدمات‌دهی به مسافرین و فعالیت‌های عملیاتی و جلوگیری از اختلال در این فعالیت‌ها با توجه به تعطیلات نوروزی انجام می‌شود و تاکنون مشکل خاصی در این خصوص گزارش نشده است.

وی ادامه داد: امسال بنادر با محدودیت‌های مضاعفی نیز روبرو بودند چرا که با شیوع ویروس کرونا در کشور و جهان و با توجه به اینکه بنادر یکی از مبادی ورودی به داخل کشور محسوب می‌شوند، از همان ابتدای شیوع این ویروس، دستورالعمل‌های لازم برای مقابله به شیوع و انتشار آن با هماهنگی مسئولان بهداشتی استان‌ها صورت گرفت و مراتب به مقامات  ذیربط گزارش شد. باتوجه به لغو سفرهای دریایی نوروزی و تمرکز به فعالیت‌های بندری تاکنون هیچ‌گونه مشکلی در انجام فرایند عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر گزارش نشده و کلیه فعالیت‌های بندری براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در حال انجام است. با توجه به شیوع ویروس کرونا، کلیه فعالیت‌ها در بنادر با رعایت دستورالعمل بهداشتی ابلاغ شده از سوی مسئولان سلامت کشور انجام می‌شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.