| کد خبر: 191424 |

◄ ایمن سازی حوضچه و کانال با جمع آوری ۱۰۰ هزار متر مکعب گل ولای

عملیات لایروبی کانال ورودی بندر شهید باهنرآغاز شد.

تین نیوز

 مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر ضمن اعلام خبر آغاز عملیات لایروبی کانال ورودی این بندر گفت: در این عملیات بالغ بر ۱۰۰ هزار متر مکعب گل و لای از بستر کانال ورودی خارج خواهد شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، حمیدرضا محمدحسینی ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: با توجه به بررسی‌های بعمل آمده و براساس آخرین هیدروگرافی انجام شده از حوضچه و کانال ورودی بندر، عمق کانال داخلی بندر نسبت به شرایط استاندارد کاهش چشمگیری یافته بود.

وی ایجاد ایمنی تردد برای کشتی‌های تجاری و مسافری در مسیرهای ورودی و حوضچه بنادر را از جمله تکالیف و وظایف حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی عنوان و خاطرنشان کرد: عملیات لایروبی منجر به اثر بخشی بیشتر فعالیت بنادر به ویژه در امر صادرات خواهد داشت. علاوه بر این، سالانه هزینه‌ها و تجهیزات زیادی در راستای ایمن سازی مسیرهای تردد دریایی توسط این سازمان مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر اضافه کرد: بر اثر رسوب گل و لای، عمق کانال ورودی بندر به زیر ۹ متر رسیده بود که پس از عملیات لایروبی، وضعیت به عمق ایمن جهت تردد شناورهای با آبخور ۱۱ متر خواهد رسید.

به گفته وی، عملیات لایروبی این کانال از اواخر فصل بهار سال جاری آغاز و تا شش ماه آینده به پایان می رسد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه بندر شهید باهنر با استفاده از اصول و قوانین داخلی و کنوانسیون‌های  بین‌المللی دریایی، با تأکید بر حفظ، ارتقاء ایمنی، بهداشت و رعایت الزامات محیط زیست دریایی بر حسن اجرای این عملیات نظارت می‌کند، خاطر نشان کرد: در این عملیات بالغ بر ۱۰۰ هزار متر مکعب گل و لای از بستر کانال ورودی خارج خواهد شد.

محمدحسینی تامین عمق ایمن و مناسب جهت تردد شناورهای با آبخور بالا( عمدتا شناورهای حامل کالاهای صادراتی غیر نفتی) را از جمله اهداف اجرای این عملیات برشمرد و گفت: این عملیات توسط یک فروند لایروب هاپرساکشن با ظرفیت سه هزار متر مکعب در دست اقدام است که از تجهیزات استراتژیک سازمان بنادر و دریانوردی است.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر مساحت حوضچه این بندر را ۲۰ هکتار و طول و عرض کانال ورودی را به ترتیب ۷۲۰ متر و ۲۴۰ متر اعلام کرد.

لازم به ذکر است، بندرشهید باهنر بندرعباس از بنادر قدیمی و چند منظوره استان هرمزگان و یکی از کانون‌های مهم صادراتی و ترانزیتی جنوب کشور است؛ بندری با ظرفیت سالانه ۲,۵ میلیون تن که از امکان پهلوگیری کشتی‌هایی با ظرفیت ۴۰ هزار تن برخوردار است.

برخورداری از ۱۲پست اسکله، دسترسی به آبهای آزاد، نزدیکی به کشورهای حاشیه خلیج فارس، اتصال به کریدور شمال- جنوب از طریق شبکه‌ بین‌المللی جاده‌ای و همچنین آبخور مناسب برای پهلوگیری انواع شناورها، این بندر را به یک پایگاه تجاری راهبردی و تاثیرگذار در منطقه تبدیل کرده است.

گفتنی است، بندر شهید باهنر از پایانه‌های دریایی مناسب در راهگذر ترانزیت منطقه برای ترکیه، روسیه، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و عراق محسوب می شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.