| کد خبر: 158671 |

◄ «نگین» دومین بندر کانتینری ایران می‌شود

ظرفیت کانتینری بندر بوشهر با تکمیل جزیره نگین شاهد به بیش از 600 هزار TEU خواهد رسید. محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این خبر گفت: به‌این‌ترتیب بندر بوشهر بعد از بندر شهید رجایی تبدیل به بزرگ‌ترین بندر کانتینری ایران تبدیل خواهد شد.

تین نیوز

ظرفیت کانتینری بندر بوشهر با تکمیل جزیره نگین شاهد به بیش از 600 هزار TEU خواهد رسید.

محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این خبر گفت: به‌این‌ترتیب بندر بوشهر بعد از بندر شهید رجایی به بزرگ‌ترین بندر کانتینری ایران تبدیل خواهد شد.

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: با توجه به محصور بودن بندر بوشهر در محیط شهری، این سازمان توسعه بندر نگین را در دستور کار خود قرار داد.

او ادامه داد: ‌محدوده ۵۰ هکتاری بندر بوشهر با وجود افزایش ۱۰ هکتاری، پاسخگوی توسعه این بندر نبود در این راستا طرح توسعه بندر بوشهر در جزیره نگین در قالب سه گزینه اصلی «پایانه کانتینری»، «پایانه چندمنظوره» و «اسکله کالای فله و مایع» در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: باوجود آنکه مطالعات مهندسی درباره مجتمع بندری نگین و رعایت معیارها و‌ استانداردهای بین‌المللی پایانه‌های کانتینری آن زمان‌بر بود، اما به‌خوبی انجام شد.

راستاد با اشاره به اینکه روند احداث اسکله ترمینال کانتینری جزیره نگین مطلوب ارزیابی می‌شود، به فارس گفت: مجتمع بندری نگین درواقع به‌عنوان پس‌کرانه ‌‌بندر بوشهر تعیین شد‌ که ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بندر بوشهر را ‌بیش از ۲ برابر، افزایش می‌دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه‌ طرح‌های زیربنایی در جزیره نگین بوشهر بر عهده سازمان بنادر و دریانوردی است، ادامه داد: با تکمیل جزیره نگین شاهد رسیدن ظرفیت کانتینری بندر بوشهر به بیش از ۶۰۰ هزار TEU خواهیم بود و بدین ترتیب بندر بوشهر دومین بندر کانتینری کشور پس از بندر شهید رجایی خواهد بود البته استان بوشهر بیشترین رشد کانتینری در بین بنادر کشور را داشته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه پیمانکار بخش خصوصی بندر نگین با روند مناسبی در حال احداث این بندر است، گفت: ‌پروژه بندر نگین بوشهر هم‌اکنون بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش‌بینی می‌شود این پروژه تا پایان سال جاری آماده بهره‌برداری باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه‌ بندر بوشهر برای تردد کشتی‌های تناژ بالا لایروبی می‌شود، اظهار کرد: در بنادر شمال استان بوشهر، سرمایه‌گذاری مناسبی از سوی سازمان بنادر انجام‌شده است، اما کافی نیست؛  از محدودیت‌های این بنادر، وابستگی به خورهای طبیعی است که رسوب‌گذاری در آن‌ها زیاد و مساحت محدود است البته توسعه‌ دیگر بنادر استان بوشهر نظیر بندر دیلم، گناوه، دیر و محمد عامری نیز باهدف رونق اقتصادی ‌در حال انجام است.

پروژه‌های بندر نگین شامل ایجاد پایانه کانتینری به ارزش ۲هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال، پایانه مواد فله مایع به ارزش ۵۰۰ میلیارد ریال، پایانه چندمنظوره به ارزش ۲۰۰۰ میلیارد ریال و درمجموع ۵ هزار و ۳۰۰میلیارد ریال سرمایه‌گذاری است.

تأمین برق در مجتمع بندری نگین بوشهر یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌‌هاست؛  ایجاد تأسیسات زیربنایی شامل برق‌رسانی، پل و جاده دسترسی، لایروبی کانال برای دسترسی به عمق مناسب و احداث دروازه و ورودی بندر نگین ازجمله وظایف سازمان بنادر و دریانوردی در بخش زیربنایی این پروژه بود.

‌محدوده جیره نگین ۴۷۰ هکتار است که پروژه‌های پیش‌بینی‌شده در مساحتی حدود ۲۰۰ هکتار اجرا می‌شود و بقیه نیز اراضی پشتیبانی است که مطابق با توسعه بنادر نسل سوم، صنایعی با کاربرد مختلف در آن قرار می‌گیرد و درواقع پس‌کرانه بندر بوشهر‌ در شعاع بزرگی افزایش می‌یابد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.