| کد خبر: 221658 |

◄ مجموع اقدامات وزیر راه و شهرسازی در سفر به چابهار

همزمان با سفر وزیر راه و شهرسازی به سیستان و بلوچستان، عملیات اجرایی و افتتاح ۲۴ پروژه دریایی و بندری چابهار با ایجاد فرصت اشتغال برای بیش از هزار نیروی بومی، به تفکیک شامل ۱۳ پروژه دریایی و بندری با ۴ هزار و ۱۳۳ میلیارد ریال اعتبار افتتاح و عملیات اجرایی ۱۱ پروژه عمرانی نیز با ۱۵ هزار و ۹۶۴ میلیارد ریال نیز آغاز شد.

تین نیوز

همزمان با سفر وزیر راه و شهرسازی به سیستان و بلوچستان، عملیات اجرایی و افتتاح ۲۴ پروژه دریایی و بندری چابهار با ایجاد فرصت اشتغال برای بیش از هزار نیروی بومی، به تفکیک شامل ۱۳ پروژه دریایی و بندری با ۴ هزار و ۱۳۳ میلیارد ریال اعتبار افتتاح و عملیات اجرایی ۱۱ پروژه عمرانی نیز با ۱۵ هزار و ۹۶۴ میلیارد ریال نیز آغاز شد.

به گزارش تین نیوز، پروژه ترمینال کانتینری طرح توسعه بندر شهید بهشتی نیز با هزار و ۷۲۷ میلیارد ریال اعتبار، برق رسانی و آبرسانی به این بندر با هزار و ۴۲۵ میلیارد ریال و جمع آوری اسکله های نصب سریع و پل دسترسی بندر شهید بهشتی چابهار با ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار در این سفر به بهره برداری رسید.

از دیگر پروژه های قابل افتتاح در این سفر وزیر می توان به ساختمان اداری – خدماتی، انبار چندمنظوره کالا، ترمینال کانتینر یخچالی، ساختمان جدید تعمیرگاه تجهیزات استراتژیک و ۶ دستگاه باسکول و گیت های ورود و خروج طرح توسعه بندر شهید بهشتی، محوطه سازی و تکمیل دیوارکشی ساختمان های عملیاتی و نصب ۶ فروند بویه و علائم کمک ناوبری حوضچه و کانال دسترسی این بندر، تعمیرات اساسی ۲ فروند از شناورهای یدک کش، دیوار پیرامونی و ورودی بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری و قرارداد ساخت، حمل و تحویل یک فروند قایق یگان حفاظت اشاره داشت.

در همین زمینه وزیر راه و شهرسازی به منظور بازدید میدانی از پروژه ها و صدور دستور ویژه وارد استان سیستان و بلوچستان شد و در فرودگاه کنارک مورد استقبال رسمی قرار گرفت.

محمد اسلامی به اتفاق هیات همراه، صبح چهارشنبه ۱۴ آبان، وارد استان سیستان و بلوچستان شد و در فرودگاه کنارک از سوی مسئولان مورد استقبال رسمی قرار گرفت.

 

پروژه‌های فعال چابهار نشان‌دهنده توسعه اقتصادی کشور است

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آغاز ساخت سیلوی ۱۰۰ هزار تنی گندم در بندر چابهار گفت: چنین پروژه‌هایی نشان‌دهنده توسعه اقتصادی کشور است.

اسلامی در مراسم آغاز عملیات اجرایی ساخت سیلوی ۱۰۰هزارتنی غلات در بندر شهید بهشتی اظهار داشت: در این ایام افتتاح چنین پروژه هایی در سیستان و بلوچستان نشان دهنده توسعه اقتصادی کشور است.

وی افزود: در بندر چابهار امروز شاهد بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی پروژه های بندری بودیم که امروز با لطف خدا و تلاش مضاعف مدیر عامل سازمان بنادر و مدیران استان سیستان و بلوچستان محقق شده و حدود ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری  هزینه این پروژه  شده است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: اجرا و افتتاح چنین پروژه های بندری نشانه‌ زنده بودن اقتصاد کشور است و این اقدامات نشان می‌دهد که دولت به تعهدات خودوفای به عهد کرده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در راستای توسعه همه جانبه سواحل مکران شاهد پیشرفت اقتصاد کشور و منطقه هستیم و افتتاح این پروژه ها هم در این بخش ها تاثیر گذار بوده است.

اسلامی با بیان اینکه ظرفیت کل بنادر کشور هم اکنون به ۱۱ میلیون تن رسیده است،گفت: این پروژه ها در قالب تفاهمنامه با کشورهای همسایه ایجاد شده و با توجه به جذابیت این پروژه های تمامی اقدامات بندری همراه با کیفی سازی و ارازن سازی برای تجار فراهمشده است.

اسلامی گفت:   امروز بسیاری از نقاط کشور تمایل دارند به بندر چابهار متصل شوند. این بندر با تجهیزات کامل به بهره برداری رسیده وسهم بسیاری در ابقای کشور و شکوفایی اقتصادی منطقه دارد.

وی بیان کرد:  امروز در شرایط تحریم دشمنان سعی دارند با تحریم های ظالمانه به هدف‌های نا مطلوب خود برسند. آنها وسعی دارند باتحریم‌ها و اقداماتی که انجام می‌دهند مانع توسعه اقتصادی ایران شوند اما ما با اجرای این پروژه‌ها و استفاده از ظرفیت‌های داخلی  آرزوی دشمنان را کور می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی  اظهار کرد:  ایران دارای استعداد داخلی بی انتهایی است و ما با استفاده از ظرفیت های خود توانسته ایم تمامی نیازهای بندری خود را تامین کنیم.

وی افزود: به این شکل به سمتی پیش برویم که با ایجاد قابلیت توسعه صادرات برای تمامی تجهیزات بندر بی نیاز از خدمات خارجی باشیم. اجرای این اقدامات بسیار دشوار بوده ولی حلاوت آن برای ما بسیار شیرین و جذاب بوده و از سوی دیگر با توجه به جذابیت بنادر ایران استقبال برای سرمایه گذاری در این عرصه بسیار روز افزون شده است.

اسلامی افزود: در این زمینه قدردان زحمات سازمان بنادر هستیم و با توجه به جذابیتی که ایجاد کرده‌اند میزان سرمایه گذاری در اینبندر افزایش یافته و با ایجاد قابلیت در پسکرانه ها، خدمات کیفی بسیار زیادی  فراهم شده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: هر سیلوی ۱۰۰ هزار تنی غلات در بندر چابهار از کشتی تا نقطه انتهایی آن بدون دخالت دست بوده و به صورت اتوماتیک اقدام به تخلیه و بارگیری می‌کند و یکی از نکات مثبت و مهم آن این است که باعث ایجاد اشتغال هزار نفری در اینبخش شده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برای اولین بار است که در کشور توسعه فرابخشی صورت می گیرد و کل سواحل مکران را با استقاده ازظرفیت های داخلی ایجاد کرده این و طرح مصوب آن تصویب شده و دو قطب آن بندر جاسک و چابهار است که در آن تمامی پروژه هافعال است و پروژه های سرمایه گذاری در حال نصب تجهیزات و تاسیسات هستند.

اسلامی توضیح داد: با بیان اینکه چابهار یکی از قطب های بزرگ اقتصادی کشور است و صادرات کالا و خدمات به بندر چابهار فرصتهای بسیار زیادی را برای بخش های اطراف ایجاد می کند و امروز ما در این استان شاهد رشد چشمگیر توسعه هستیم.

وی با بیان اینکه در بندر چابهار مشارکت بین المللی وجود دارد گفت: سهم بار در این بند در مقایسه با سایر بنادر بسیار زیاد است و باتوجه به آنکه یک بندر اقیانوسی به کار می رود روزانه شاهد شکوفایی و گسترش این بندر هستیم.

وزیر راه و شهرسازی  با بیان اینکه باید با مشارکت شرکت های بین المللی کار کنیم افزود: با مناطقی که در این بخش ایجاد می شودشاهد اجرای تعهدات در این پروژه‌ها هستیم.

اسلامی با بیان اینکه ما درچند نقطه شهر چابهار در استان سیستان و بلوچستان شاهد افزایش حاشیه نشینی هستیم گفت: به دلیل آنکه خشکسالی سالانه گذشته در این مناطق افزایش یافت شاهد افزایش مهاجرت به این منطقه شدیم اما در سال ۹۸ با هماهنگی استاندار وبرنامه ریزی عملیاتی طرح‌هایی را مصوب و با همکاری بنیاد مسکن و شرکت باز آفرینی شهری در این شهرستان، زابل و زاهدان مستقرشده اند.

وی گفت: از بنیاد مسکن درخواست می کنیم همانند حضور چشمگیر در بلایای طبیعی در نوسازی این مناطق هم حضور پیدا کند. ما یک هزار هکتار زمین را تخصیص داده‌ایم و عملیات بهسازی و نوسازی و فرماندهی سکونتگاه‌ها با سرعت بیشتری در حال اجرا است.

وزیر راه و شهرسازی درباره هماهنگی با گمرک در روند ترخیص کالا گفت: در بنادر ایران کالاها نگهداری می‌شود و ترخیص کالاها بایدبا هماهنگی صاحبان کالاها و از طریق تشریفات قانونی پیگیری شود.

اسلامی بیان کرد: برای رسوب کالا در بنادر رئیس جمهور دستور تسریع در روند تخلیه کالاها را دادند  و در سفر اخیر معاون اول رئیس‌جمهور هم دستورات لازم برای ترخیص کالا و همچنین تسهیلگری برای روند ترخیص این کالاها صادر شده است.

وی یادآوری کرد: برخی از صاحبان کالا با مشکلات ارزی روبرو بودند  که باید بانک مرکزی منابع لازم برای تخصیص ارز  به این بخشها را تامین کند.

اسلامی افزود: در توسعه سواحل مکران بر اساس طرح ویژه مصوب که برای اولین بار در کشور مصوب شد، نگاه فرابخشی است و کل سواحل مکران را در قالب یک نگاه راهبردی و با توجه به ظرفیت سرزمین در نظر گرفته‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی  درخصوص اینکه اگر شرکت هندی در اپراتوری بندر چابهار حضور نمی‌یافت آیا با حضور شرکت‌های ایرانی اپراتوری این بندر فعال‌تر نمی‌شد، گفت: کار تجارت و بندر یک کار بین المللی است. اینجا بحث مشارکت بین المللی مطرح است که با این نگاه شرکت‌های بین المللی حضور می‌یابند و سهم بار و ترانزیت افزایش می‌یابد.

اسلامی ادامه داد: اگر می‌خواهیم بندر اقیانوسی ما گسترش یابد و در تجارت دریایی ماندگار باشد باید با شرکت‌های بین المللی کارکنیم.

او ادامه داد: قرارداد ما با هندی‌ها در حال اجرا است و تعهدات آنها مبنی بر ورود تجهیزات تا پایان سال محقق می‌شود و یک گام به جلومی‌رویم.

وزیر راه و شهرسازی درباره فرودگاه بین المللی چابهار گفت: ساخت این فرودگاه از الزامات توسعه سواحل مکران است و در طرح مصوب هم دیده شده است.

وی بیان کرد: فرودگاه بین المللی چابهار مشکلی داشت که در حال بررسی و رفع است. موضوع در حیطه اختیارات سازمان هواپیمایی کشوری و نهادهای قضایی و در حال پیگیری است.

وی ضمن قدردانی از قوه قضائیه و رئیس قوه قضائیه بابت همکاری در حوزه رفع حاشیه‌نشینی بیان کرد: در جای جای استان سیستان و بلوچستان کار اجرایی داریم. ۱۳۰۰ درصد بودجه استان افزایش یافته است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ۱۶۰۰ کیلومتر کریدور ساحلی در دست اجرا است که هزار کیلومتر آن افتتاح و ۶۰۰ کیلومتر آن دردست اجرا است.

وی  بیان کرد: در یک سال گذشته در سیستان و بلوچستان هزار کیلومتر  روکش آسفالت و بهسازی جاده‌ها را انجام داده‌ایم.

 

 

احداث جاده ترانزیت در مسیر سه راه کهیر تا گیت منطقه آزاد در چابهار

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سفر خود دستور احداث جاده ترانزیتی در مسیر سه راه کهیر تا گیت منطقه آزاد در چابهار را صادر کرد و مقرر شد که ساخت این مسیر از هفته آینده با مشارکت وزارت راه‌و‌شهرسازی و استانداری سیستان‌و‌بلوچستان از هفته آینده آغاز شود.

اسلامی در نشست مدیران شهرستان چابهار که در سالن فرمانداری این شهر برگزار شد، پس از دریافت گزارش از سوی معاونت های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور، شهرسازی و معماری، شرکت بازسازی شهرهای ایران و سازمان بنادر و کشتیرانی ایران و همچنین فرمانداری چابهار، نماینده چابهار و استاندار سیستان و بلوچستان؛ اقدام به صدور دستور مبنی بر احداث جاده ترانزیتی در مسیر سه راه کهیر تا گیت منطقه آزاد در چابهار کرد.

طبق توافق انجام شده، مقرر شد که هزینه ساخت این مسیر ۴۸ کیلومتری، نیمی از آن از سوی وزارت راه و شهرسازی و نیم دیگر آن از سوی استانداری سیستان و بلوچستان تامین شود.

وزیر راه و شهرسازی طی این دستور، با توجه به اینکه این مسیر ترانزیت از شهر چابهار عبور می کند، تاکید کرد که تمامی مسایل شهرسازی و معماری در این پروژه می بایست از سوی مشاور طرح و پیمانکار مجری رعایت شود. گفتنی است که طبق توافق انجام شده، امکان اضافه شدن ۵ کیلومتر دیگر به این مسیر وجود دارد.

 

 

آغاز آئین کلنگ زنی کمربندی شهید بهشتی چابهار

صبح پنجشنبه ١۵ آبان در ادامه سفر وزیر راه و شهرسازی به چابهار، آئین کلنگ زنی کمربندی شهید بهشتی چابهار از گیت شرقی تا سه راهی رمین برگزار شد.

این پروژه که در راستای ایفای مسئولیت های اجتماعی سازمان بنادر و دریانوردی اجرا می شود، ٢۶٠٠ متر طول داشته و با ۴٠٠هزارمترمکعب خاکریزی و بیش از یک میلیون ٢۵٠ هزار مترمکعب آسفالت ٢ تقاطع همسطح را در مسیر خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی بزرگراه و راه اصلی استان سیستان و بلوچستان به طول ۵۴ کیلومتر در مسیر بندر شهید بهشتی چابهار به سمت ایرانشهر و زاهدان را افتتاح کرد.

وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاحیه این بزرگراه، بر ضرورت توسعه صنعت و حمل و نقل در کشور در حوزه های دریایی، جاده ای، ریلی و هوایی تاکید کرد و خواستار عزم مسئولان و تمامی نهادها در تسریع و تکمیل پروژه های زیرساختی کشور شد.

گفتنی است که این مسیر با توجه به اهمیت کریدور جنوب به شمال شرق کشور از مبدا بندر شهید بهشتی به سمت ایرانشهر – زاهدان – بیرجند – مشهد به عنوان مسیر ترانزیت کالا به کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه و افغانستان و همچنین مشهد از جاده به بزرگراه با اعتباری به مبلغ یک هزار و ۵۹۷ میلیارد ریال ارتقاء یافته است.

گفتنی است که بازدید از پروژه پتروشیمی نگین مکران، بازدید از محل اجرای طرح ریل‌‌‌گذاری قطعه ۸، حضور در آئین شروع عملیات اجرایی طرح ریل‌‌گذاری راه‌آهن چابهار به زاهدان، اجرای طرح حاشیه‌نشینی مراد غربی و پروژه‌های سازمان بنادر و دریانوردی و شهر جدید تیس از برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی در سفر به چابهار بود.

همچنین در این سفر، اسلامی به اتفاق هیات همراه از پروژه کانتیری طرح توسعه بندر شهید بهشتی و محل اجرایی پروژه احداث سیلوی غلات ۱۰۰ هزار تنی بندر شهید بهشتی، محور پیشنهادی اتصال ریل به بندر شهید بهشتی، طرح ساماندهی حاشیه‌‌‌‌نشینی شهر چابهار کمپ تا رمین بازدید داشت.

همچنین اسلامی طی این سفر، از محور راه آهن چابهار-زاهدان قطعات ۱، ۲، ۳، ۴ بازدید خواهد داشت و سپس در مراسم افتتاح بزرگراه‌‌‌های جدیدالحداث ایرانشهر-خاش، زاهدان-بم و زاهدان-زابل حضور پیدا کرد.

بازدید از پایانه مرزی میلک، افتتاح جاده دسترسی به زون انرژی میل نادر، افتتاح طرح ساماندهی حاشیه‌‌‌نشینی شهر زابل و بازدید از قطعات بزرگراه زاهدان-زابل از دیگر برنامه‌‌های وزیر در این سفر دو روزه به استان سیستان و بلوچستان بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.