| کد خبر: 219625 |

آغاز تجهیز کارگاه خط‌آهن شلمچه-بصره در خاک ایران

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه سرمایه‌گذار جدید خط‌آهن شلمچه-بصره کار تجهیز کارگاه در خاک ایران را آغاز کرد، گفت: عراق موانعی در تحویل زمین به شرکت ایرانی دارد که امیدواریم به زودی رفع شود.

تین نیوز

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه سرمایه‌گذار جدید خط‌آهن شلمچه-بصره کار تجهیز کارگاه در خاک ایران را آغاز کرد، گفت: عراق موانعی در تحویل زمین به شرکت ایرانی دارد که امیدواریم به زودی رفع شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، عباس خطیبی در باره آخرین جزئیات روند شروع به کار در پروژه خط‌آهن شلمچه ـ بصره و جذب سرمایه‌گذار جدید اظهار داشت: طبق مصوبه دولت، مذاکرات جدیدی در این باره انجام شد، بنیاد مستضعفان هم به عنوان سرمایه‌گذار اولیه پیگیری‌هایی انجام داد، اما شرایطی رقم خورد که استنباط وزارت راه و شهرسازی این بود که با پیشنهاد‌دهنده جدید سرمایه‌گذاری که قرار است به صورت 100 درصد تأمین منابع مالی را انجام دهد، بهتر می‌توان مذاکره کرد و کار را پیش برد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: پیشنهاد‌دهنده جدید برای سرمایه‌گذاری در خط‌آهن‌ شلمچه-بصره، بخش خصوصی است و حتی شرکتی در عراق به ثبت رسانده است و شواهد مبنی بر این است که از طریق این سرمایه‌گذار جدید زودتر بتوان اجرای‌ خط‌آهن مهم شلمچه-بصره را آغاز کرد.

وی ادامه داد: سرمایه گذار جدید خط‌آهن شلمچه-بصره معرفی و مصوبه هیأت دولت اصلاح شد و شرکت ارزش آفرینان فدک به عنوان سرمایه‌گذاری جدید معرفی شد.

* تجهیز کارگاه در قطعه ایران در خط‌آهن‌ شلمچه-بصره

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: ما این شرکت را به منطقه آزاد اروند معرفی کردیم که مقرر شد در بخش داخلی ایران، تجهیز کارگاه را آغاز کنند؛ همچنین مقرر شد اساسنامه شرکت را به ثبت برسانند که پیش نویس آن را برای ما فرستادند و در دست بررسی است.

* رایزنی سرمایه‌گذار برای تجهیز کارگاه در قطعه عراق در خط‌آهن شلمچه-بصره

وی افزود: همچنین مقرر شد سرمایه‌گذار جدید در خاک عراق هم‌ رایزنی‌ها و پیگیری‌هایی داشته باشد تا به موازات شروع کار در خاک ایران، در خاک عراق هم مقدمات برای شروع کار پروژه آغاز شود.

* محدودیت‌های طرف عراقی برای تحویل اراضی به شرکت ایرانی

خطیبی در پاسخ به این سوال که مین‌روبی اراضی برای احداث خط چگونه خواهد بود و آیا طرف عراقی همکاری بابت تحو‌یل سریع اراضی ‌به شرکت ایرانی را دارد؟ ‌توضیح داد: سال گذشته که با مسؤولان مربوطه به کشور عراق سفری داشتیم و مذاکراتی با طرف عراقی انجام شد، آنها این مسأله را مطرح می‌کردند که برای تحویل زمین محدودیت‌هایی دارند.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بیان کرد: امیدواریم با توجه به سفر اخیر نخست وزیر عراق به کشورمان و با توجه به بازدید مشاور نخست وزیر عراق از منطقه و محل اجرای خط‌آهن شلمچه-بصره، مقدمات کار پروژه، آغاز شود و به واسطه وجود این شرکت جدید، بتوانیم پیگیری‌های بهتری نسبت به گذشته برای تحویل زمین داشته باشیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر مسأله مین‌روبی اراضی، مسأله مشکلی نیست زیرا ما در خاک ایران هم زمانی که خط‌آهن خرمشهر ـ شلمچه را می‌ساختیم، مین‌روبی را انجام دادیم و کار پیچیده‌ای نیست، اما مهم این است که طرف عراقی بتواند زمین را به ما تحویل دهد که این مستلزم یک سری هماهنگی و اخذ مجوز در کشور عراق است.

*‌ همه 32 کیلومتر خط‌آهن و 800 متر پل بازشونده را ایران می‌سازد

خطیبی در پاسخ به این سوال که آیا همه 32 کیلومتر خط آهن شلمچه ـ بصره و 800 متر پل بازشونده روی رودخانه اروند، توسط ایران ساخته می‌شود؟ گفت: بله، ساخت کل خط‌آهن و پل بازشونده، توسط کشور ایران انجام می‌شود و طرف عراقی چیزی نمی‌سازد.

* جزئیات نحوه بازگشت سرمایه سرمایه‌گذار خط‌آهن شلمچه-بصره

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در پاسخ به این سوال که بازگشت سرمایه برای سرمایه‌گذار از چه محل خواهد بود، توضیح داد: بازگشت سرمایه از منافع طرح است، کار به صورت سرمایه‌گذاری انجام می‌شود و منافعی که طرح دارد شامل حق دسترسی بار و عبور مسافر، بازگشت سرمایه را تضمین می‌کند.

وی ادامه داد: از سویی دیگر این خط‌آهن ارتباط ترانزیتی بین دو کشور ایران و عراق را برقرار می‌کند و حجم عمده‌ای از صادرات و واردات دو کشور می‌تواند از طریق این خط‌آهن انجام شود و طبیعتا منافع حاصل از آن، به سرمایه‌گذار اختصاص می‌یابد.

* خط آهن استراتژیک شلمچه-بصره ایران را به مدیترانه متصل می‌کند

به گزارش فارس، خط‌آهن شلمچه-بصره به طول 32 کیلومتر شامل مسیر ریلی یک خطه ‌‌بین شلمچه تا بصره و یک پل بازشونده بر روی اروندرود ( پل ریلی بازشو به طول 800 متر‌) است.

اتصال راه‌آهن خرمشهر به شلمچه‌ که 17 کیلومتر طول دارد، در سال 1390 انجام شد در این راستا ضرورت داشت در اتصال راه‌اهن ایران به عراق در مرز شلمچه، ا‌دامه این خط ریلی از شلمچه تا ‌بصره عراق به طول 32 کیلومتر در خاک عراق ساخته شود.

در ادامه این مسیر ریلی در کشور عراق، خط ریلی از بصره تا کربلا هم فعال است و با تکمیل این 32 کیلومتر حلقه مفقوده، زائران ایرانی می‌‌توانند از طریق قطار به شلمچه و سپس بصره و کربلا بروند.

اتصال ریلی کشور ایران از طریق خرمشهر به عراق و کشورهای شرق مدیترانه بدون انقطاع برقرار می‌شود و تحولی بزرگ در زمینه ترانزیت و تبادل کالا و مسافر رخ خواهد داد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    پیگیری برای گرفتن زمین از طرف عراقی به صورت مستمر باید از طرف هم دولت صورت بگیرد - طرف عراقی به وضوح تمایل چندانی برای ایجاد این خط ندارد ، زیرا از طرف آمریکا و حتی ترکیه تحت فشار قرار می گیرد !! - البته تقبل کامل هزینه ساخت از طرف ایران ، گام بسیار خوبی بود که انشاالله با ساخت سریع راه آهن به نتیجه برسد

  • ali rezaei 0 0

    به جای ساخت مسیر درود-همدان-قزوین تا خط تهران قزوین خلوت شود و گرداندن لقمه دور گردن، محور ساوه-قزوین ساخته شود، هم مسیر کوتاه می شود و هم هزینه ساخت کمتر. خط قدیم قم-ساوه هست، از سلفچگان هم می توان تا ساوه خط جدید کشید. از قم (محمدیه) تا ورامین هم خط جدید می توان کشید تا قطارهای باری بندر امام-شمال و قطارهای مسافری مشهد-غرب کشور، مجبور به عبور از تهران نباشند.