| کد خبر: 204842 |

رقابت اقتصادی شرکت‌های بازرسی حمل‌ونقل به صلاح نیست

رقابت اقتصادی شرکت‌های بازرسی در حوزه حمل‌ونقل و پایین آوردن قیمت خدمات برای جذب پروژه‌ها منجر به افت کیفیت خدمات بازرسی می‌شود.

تین نیوز

رقابت اقتصادی شرکت‌های بازرسی در حوزه حمل‌ونقل و پایین آوردن قیمت خدمات برای جذب پروژه‌ها منجر به افت کیفیت خدمات بازرسی می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، نیما عظیمی، مدیر بازرسی شرکت خدمات بازرسی فنی IGS با اعلام این مطلب گفت: تقریبا همه شرکت‌های بازرسی در حوزه حمل‌ونقل فعال هستند، زیرا اولین و ساده‌ترین موضوعی که می‌شود در وندرلیست مناقصات بازرسی قرار داد موضوع بازرسی جرثقیل‌ها و تجهیزات باربرداری است.

درحال‌حاضر بیش از ۳۰ شرکت در حوزه بازرسی حمل‌ونقل فعالیت می‌کنند. متاسفانه وقتی رقابت قیمتی بین شرکت‌ها پیش می‌آید، به‌صورت ناخودآگاه از کیفیت خدمات کاسته می‌شود که این موضوع می‌تواند باعث به‌وجود آمدن مشکلاتی شود. وی افزود: مشکل دیگر عدم درک منافع بازرسی است. این عدم درک ممکن است هم از طرف اپراتورهای تجهیزات و هم از طرف مالک و بهره‌برداران آنها رخ دهد.

هنوز در بعضی صنایع مقاومت در برابر موضوع بازرسی وجود دارد و آنچنان به آن بها داده نمی‌شود. عظیمی درباره خدمات شرکت‌های بازرسی گفت: این شرکت‌ها در زمینه حمل‌ونقل دریایی و زمینی خدمات ارائه می‌دهند. در بحث هواپیمایی، تیم بازرسی و کنترل کیفیت فرودگاه‌ها و ترمینال‌های هواپیمایی این وظیفه را به عهده دارند.  وی افزود: در بخش حمل‌ونقل دریایی بحث بازرسی‌های کشتی، کالای قابل حمل و تمامی موارد توسط شرکت‌های بازرسی انجام می‌شود.

در بخش حمل‌ونقل خشکی در تمامی بنادر ایران بحث بازرسی ماشین‌آلات و تجهیزات بالابری و حمل‌ونقل توسط این شرکت‌ها انجام می‌شود. در بخش صنایع ریلی به تازگی وارد وندر لیست شرکت راه‌آهن شده‌ایم که قرار است خدمات بازرسی قطعات صنایع ریلی (لکوموتیو، واگن، ریل و...) شامل قطعات خریداری شده از خارج کشور، قطعات تولید داخل و بازرسی‌های ادواری صنایع ریلی را نیز انجام دهیم. عظیمی درباره مزایای بازرسی گفت: بازرسی به معنای کنترل کیفیت است و به نوعی  هزینه‌ها و خطرات را کاهش می‌دهد. استانداردهای ملی و بین‌المللی در این زمینه براساس این آیتم‌ها نگارش و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. بازرسی می‌تواند هزینه‌های آتی شامل تعمیر، نگهداری و هزینه‌های جایگزینی را کاهش داده و نیز تجهیزات را افزایش دهد. از نظر جانی کمترین بی‌توجهی به بازرسی می‌تواند خطراتی در پی داشته باشد.

وی درباره سطوح بازرسی گفت: بازرسی در چند سطح انجام می‌شود. یک نوع از آن توسط تولیدکننده انجام شده که به آن کنترل کیفیت (QC) گفته می‌شود. نوع دیگر بازرسی توسط کارفرما یا خریدار انجام می‌شود که به آن بازرسی از طرف کارفرما گفته می‌شود. شرکت‌های بازرسی به‌عنوان بازرسی شخص ثالث شناخته می‌شود. زیرا این موسسات وابسته به خریدار و فروشنده نیستند و بدون هیچ‌گونه وابستگی به طرفین، کار بازرسی را انجام و گزارش‌ها را ارائه می‌دهند. پیش از خرید یک محصول مانند واگن، امور بازرسی مربوط به آن انجام،  سپس وارد کشور می‌شود. همچنین طبق استانداردهای بین‌المللی و ملی، طی بازه‌ زمانی مشخص باید بازرسی ادواری روی آن انجام شود تا از صحت عملکرد قطعات و تجهیزات آن اطمینان حاصل شود.

عظیمی افزود: این بازرسی ادواری به دو صورت برون‌سپاری می‌شود. یا مجوزی در این زمینه از طرف نهادهای دولتی و بین‌المللی وجود دارد مانند اداره استاندارد ایران که مجوزی را به برخی شرکت‌ها برای بازرسی می‌دهد. یا اینکه یک وندرلیست در این زمینه وجود دارد که شرکت‌های بازرسی باید در این وندرلیست حضور پیدا کنند و در مناقصه‌های بازرسی شرکت و در صورت برنده شدن، خدمات ارائه دهند.

وی درباره استانداردهای مورد استفاده در بازرسی اظهار کرد: بازرسی براساس استانداردهای ملی و بین‌المللی تعریف شده صورت می‌گیرد. برخی از این استانداردها بین‌المللی است و بعضی از آنها با یکسری تغییرات و بعد از بومی‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بعضی دیگر هم به‌صورت داخلی تعریف می‌شوند. در هر محدوده کاری براساس تجهیزی که قرار است مورد بازرسی قرار گیرد، استاندارد خاصی وجود دارد و براساس آن عمل می‌شود. 

عظیمی افزود: در صنایع ریلی، بازرسی براساس استانداردهای ملی و بین‌المللی انجام می‌شود و برای صنایع دریایی بحث رده‌بندی ملاک عمل قرار می‌گیرد که درحال‌حاضر دو شرکت این مسوولیت را بر عهده دارند. در صنایع هوایی موضوعی به نام بازرسی شخص ثالث وجود ندارد و این موضوع توسط ایرلاین‌ها انجام می‌شود.  وی در ادامه گفت: در حمل‌ونقل جاده‌ای موضوعی به نام معاینه فنی برای اتوبوس‌ها و کامیون‌ها وجود دارد که همان کار بازرسی شخص ثالث است.

در بحث حمل‌ونقل جاده‌ای بهتر بود برای خودروهای باری در کنار بحث دولتی که متولی انجام معاینه فنی است یک شرکت شخص ثالث هم وجود داشته باشد که به‌صورت موازی موضوع بازرسی را انجام دهد. این موضوع درحال‌حاضر درباره مخزن گاز خودروهای گازسوز تحقق پیدا کرده و شرکت‌های بازرسی شخص ثالث این کار را انجام می‌دهند. 

عظیمی افزود: در بنادر، کالا با کشتی حمل و باید از کشتی به خشکی تخلیه شود. تمامی تجهیزاتی که کار تخلیه و بارگیری را انجام می‌دهند مورد بازرسی قرار می‌گیرند. برای کشتی در بنادر موضوع زمان اهمیت دارد. مهم‌ترین مساله بعد از ایمنی، ساعت آماده به کاری تجهیزات تخلیه و بارگیری است تا کشتی بعد از تخلیه برای حرکت به مقصد بعدی آماده شود. به همین علت موضوعی به نام سیستم مشاوره نگهداری و تعمیرات (نت)‌ تجهیزات پیش می‌آید که در همه انواع حمل‌ونقل وجود دارد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.