| کد خبر: 203997 |

تعامل با دانشگاه‌ها شرط ارتقای صنعت و افزایش تولید داخلی

پروفسور محمود گلابچی با انتقاد از تلف شدن انرژی، توان و امکانات در بخش صنعت و دانشگاه ها گفت: نبود ارتباط بین صنعت و دانشگاه باعث شده که موضوعات تحقیق در دانشگاه ها و پایان نامه ها، به موضوعاتی انتزاعی و دور از نیازهای جامعه تبدیل شود.

تین نیوز

پروفسور محمود گلابچی با انتقاد از تلف شدن انرژی، توان و امکانات در بخش صنعت و دانشگاه ها گفت: نبود ارتباط بین صنعت و دانشگاه باعث شده که موضوعات تحقیق در دانشگاه ها و پایان نامه ها، به موضوعاتی انتزاعی و دور از نیازهای جامعه تبدیل شود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از صما، چهره ماندگار معماری و راه و ساختمان ایران با اشاره به فاصله بین دانشگاه ها و صنعت گفت: نبودن ارتباط بین صنعت و دانشگاه باعث شده است که موضوعات تحقیق در دانشگاه ها و پایان نامه ها، به موضوعاتی انتزاعی و دور از نیازهای جامعه تبدیل شود و در عین حال، وقت استاد و دانشجو صرف موضوعاتی شود که هیچ بهره و کاربرد عملی ندارد.

محمود گلابچی با بیان این مطلب افزود: از طرف دیگر در پی این مسئله، مشکلات دستگاه های اجرایی ما همچنان لاینحل باقی می ماند. یعنی در آنجایی که علم، دانش و پژوهش باید به کمک تولید و صنعت بیاید، این اتفاق نمی افتد. بنابراین ما در هر دو بخش دچار زیان و خسارت هستیم.

وی در ادامه افزود: یعنی هم در دانشگاه ها که موضوعات تحقیق و پژوهش پایان نامه ها، مسائل واقعی جامعه را دربر نمی گیرد که این امر به معنی تلف شدن انرژی و توان و امکانات ما است. همچنین در بخش صنعت مشکلات همچنان باقی می ماند و شرایط آن فراهم نمی شود تا به اهداف موردنظر خود یعنی تولید بهتر، صنعت برتر و عمل کردن به اقتصاد مقاومتی نائل شویم.

گلابچی درخصوص راهکارهای پیشنهادی برای حل این معضل گفت: ما باید تلاش کنیم که دانشگاه های ما نه در قالب شعار، بلکه به صورت واقعی آمادگی داشته باشند که در این زمینه مسئولیت بپذیرند و نیازها و مشکلات صنعت را در زمان بندی های مورد نیاز بخش صنعت و براساس خواسته های آنها از طریق انجام تحقیقات مفید و موثر برآورده سازند و از این طریق بتوانند به بخش صنعت کشور کمک کنند.

وی تاکید کرد: متقابلا بخش صنعت کشور نیز باید به دانشگاه ها اعتماد و اطمینان پیدا کند و حاضر باشد که حل مشکلات و مسائل خود را به دانشگاه ها بسپارند و در عین حال هزینه های پژوهشی دانشگاه ها را هم تامین کنند. به این ترتیب می توانند از راه حل هایی که در این مسیر به دست می آید، برای ارتقای صنعت، افزایش تولید و بهتر شدن فرآیندهای صنعتی خود استفاده کند.

راهکار ایجاد تعامل بین دانشگاه ها و بخش صنعت

استاد نمونه دانشگاه های کشور در عین حال درخصوص راهکار ایجاد ارتباط و تعامل بیشتر بین دانشگاه ها و بخش صنعت تاکید کرد: برای این منظور دو مجموعه از اقدامات باید صورت بگیرد. اولا دانشگاه ها شرایطی را فراهم کنند که واقعا بتوانند به نیازهای جامعه با همان کیفیتی که دستگاه های اجرایی نیاز دارند، پاسخ دهند و در همان زمان بندی و با همان مسئولیت پذیری برای حل مشکلات جامعه اقدام کنند.

گلابچی با بیان اینکه چنین اقدامی در بسیاری از دانشگاه های بزرگ دنیا انجام می شود، گفت: به طور مثال دانشگاه MIT در سال جاری بیش از 5 میلیارد دلار هزینه های تحقیقاتی از خارج دانشگاه برای حل مشکلات واقعی جامعه دریافت کرده است و این روند حتما باید در دانشگاه های کشور ما نیز در پیش گرفته شود.

به گفته این مدرس دانشگاه، بخش دوم اقدامات مربوط به دستگاه های اجرایی است که باید مشکلات و مسائل خود را در قالب خواسته هایی به دانشگاه ها اعلام کنند و این باور را داشته باشند که دانشگاه ها درصورتی که تحقیق و پژوهش به معنای واقعی انجام دهند، می توانند برای مشکلات آنها راه حل های موثری را ارائه دهند.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما این دو موضوع را که مانند دو بال پرواز برای ایجاد ارتباط واقعی بین دانشگاه و صنعت است، فراهم کنیم؛ حتما به این هدف نائل می شویم

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.