| کد خبر: 130944 |

◄ فازبندی؛ اقدامی برای تسریع در روند اجرای پروژه‌ها

تین نیوز

یک کارشناس حوزه ریلی معتقد است با توجه به این که پروژه‌های ریلی به دلایل مختلف بسیار زمان‌بر شده است چاره‌ای جز به بهره‌برداری رساندن برخی از آنها قبل از تکمیل کامل آنها نیست.



عباس قربانعلی‌بیک به خبرنگار تین‌نیوز گفت: وقتی متوسط زمان برنامه‌ای اجرای پروژه‌های ریلی پنج سال است ولی اجرای این پروژه‌ها به 15 تا 20 سال رسیده است یک مسئول چاره‌ای جز وارد مدار کردن آن حتی به صورت ناقص ندارد تا پس از آغاز بهره‌برداری به تدریج نسبت به تکمیل آن اقدام شود.


وی گرچه این اقدام را مطلوب ندانست اما در عین حال تاکید کرد که زمان‌بر شدن پروژه‌ها موجب بی تفاوتی مردم و مسئولین به آنها و در نهایت فرسودگی زودرس و از بین رفتن کارایی آنها می‌شود.


این کارشناس افزود: وجود پروژه‌های زیاد و منابع اعتباری کم موجب می‌شود شاهد افتتاح ناقص برخی پروژه‌ها باشیم که با محدودیت منابع به نظر منطقی می‌رسد.



وی خاطرنشان کرد: بر این اساس و با توجه به وضعیت پروژه‌های ریلی کشورمان پیشنهاد می‌شود پروژه‌ها فازبندی شود، لازم نیست تمام پروژه در یک مرحله انجام شود.



قربانعلی‌بیک گفت: همچنین لازم است فازهای اصلی به نحوی تعریف شوند که اثربخشی آنها افزایش و هزینه‌ها کاهش یافته و فازهای بعدی به تدریج انجام شود.


پس از انتشار این خبر در پایگاه خبری – تحلیلی صنعت حمل‌ونقل، تین‌نیوز؛ یکی از کاربران پیامی ارسال کرد که در ادامه می‌خوانید.

 

این کاربر در پیام خود عنوان کرده است: من هم موافق فازبندی پروژه‌ها هستم. مثلا در مورد قطار سریع‌السیر تهران اصفهان در فاز اول فرودگاه امام و در فاز دوم قم و حرم مطهر و در فاز سوم شهر اصفهان افتتاح شود. این‌گونه هم مردم از آن استفاده می‌کنند و هم فشار مردم برای تکمیل فازهای بعدی بیشتر می‌شود.

 

وی آورده است: همچنین اگر قطعه یک آزادراه تهران شمال افتتاح و فاز بندی شود مطمئنا سایر قطعه‌ها نیز افتتاح می‌شوند ولی اگر منتظر تکمیل همه قطعات باشیم باید چند ده سال صبر کنیم وضرب‌المثل خوبی گذشتگان ما و بزرگان در این مورد دارند که سنگ بزرگ نشانه نزدن است. چه خوب است ما این سنگ ها را کوچک کنیم تا راحت کنار بزنیم وگرنه زورمان به سنگ بزرگ نمی‌رسد.

 

وی با بیان این‌که نمونه آزادراه تهران تبریز را داریم که قطعه تهران تا قزوین آن مدت‌ها طول کشید و قطعه زنجان و تبریز شبلی نیز تا سال ۸۵ طول کشید، افزوده است: اگر منتظر افتتاح کامل باشیم عمر نوح می‌خواهد ولی با فاز بندی به‌مرور از پروژه  بهره‌مند می‌شویم.

 

این کاربر تاکید کره است:  انتقاد مردم هم از افتتاح‌های نمایشی و صوری هست نه افتتاح واقعی و اجرایی. مثلا  راه‌آهن شیراز طرح نمایشی آن‌هم به‌خاطر انتخابات  بود. همچنین ۱۰ سال است کلنگ‌زنی برقی شدن تهران مشهد انجام شده و مردم منتظر اجرایی شدن طرح هستند و نه کلنگ‌ زنی‌های متعدد.

 

وی در ادامه آورده است: همچنین مردم رشت، همدان، کرمانشاه، بستان‌آباد، ارومیه انتظار دارند واقعا بتوانند سوار قطار بشوند نه این‌که فقط به‌خاطر انتخابات و جمع‌آوری رای بگویند راه‌آهن افتتاح شده ولی عملا قابل استفاده نباشد مثل راه‌آهن شیراز.

 

این کاربر تحرک دولت برای افتتاح طرح‌ها قابل تقدیر دانسته و افزوده است: در عینحال مردم انتظار دارند دولت طرح‌ها را پس از اجرای کامل افتتاح کند نه به صورت نمایشی.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.