| کد خبر: 130184 |

روزِ راه‌آهن تهران-همدان و گزارش ریلِ ایران

◄ آقای رئیس‌جمهور ما #توانستیم

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی در کانال تلگرامی خود گزارشی از وضعیت صنعت حمل‌ونقل ریلی و راه‌آهن همدان ارائه داد.

 

به گزارش خبرنگار تین نیوز، عباس آخوندی در این گزارش نوشته است:

 

دیروز ۱۸ اردیبهشت در حضور رئیس محترم جمهور و حضور امام جمعه محترم همدان و استاندار و شهردار و تعدادی از نمایندگان محترم و سایر مقامات استان مراسم رسیدن خط آهن به همدان را داشتیم. من سخنم را با این جمله شروع کردم که «ما توانستیم آقای رئیس‌جمهور.»

 

برای اینکه این خط عملیاتی شود نیاز به تحویل و تحول آن بین شرکت ساخت و شرکت راه‌آهن است. این اقدام از همین امروز آغاز می‌شود. راه‌آهن بر اساس دستورالعمل‌هایی که دارد قطعه به قطعه خط جدید را بررسی می‌کند و برای بهره‌برداری عملیاتی، آماده می‌کند و اگر با نواقصی روبرو شود با شرکت ساخت برای رفع نقص ارتباط برقرار می‌کند. این کار حدود دو ماه به‌طول می‌انجامد و پس از آن برنامه عملیاتی سیر و حرکت قطارها را خواهیم داشت.

 

لازم است چند نکته قابل تأمل هم از توسعه ریلی بگویم. جهت‌گیری توسعه شبکه راه‌آهن به غرب کشور و رسیدن به کوهپایه‌های زاگرس یک سیاست به غایت درست است. من از ابتدای ورودم به وزارتخانه نگاهم به کریدورهای حمل‌ونقلی نگاه توسعه‌ای بود. قدری در این باره توضیح می‌دهم و می‌گویم چرا از اتفاقِ امروز تا به این حد خوشحالم.

 

ما در وزارتخانه، ایران را به ده کریدور تقسیم کردیم که این کریدورهای با کریدورهای نوع دوم به هم وصل می‌شوند و همین طور شکسته می‌شوند و یک شبکه پیوسته حمل‌ونقل ایران را شکل می‌دهند. یکی از این کریدورها، کریدور زاگرس است که از مرز بازرگان شروع می‌شود و تا بندر امام در خوزستان ختم می‌شود و ما به آن کریدور شماره 10 می‌گوییم. ضعیف‌ترین حلقه کریدور شماره 10 بین میاندوآب و کرمانشاه است و تمام کردستان را شامل می‌شود. از این‌رواست که برایم توسعه حمل‌ونقل در استان کردستان یک اولویت مطلق است.

 

توسعه شبکه‌های ارتباطی فقط به معنای توسعه حمل‌ونقلی نیستند، آن‌ها موجب ایجاد یکپارچگی ملی و گسترش و توسعه مبادلات در تمام حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی می‌شوند. راه‌آهنی که امروز به همدان رسید، 267 کیلومتر از یک محور 411 کیلومتری بود که به سنندج ختم می‌شود. در همین سفر بحث ریل‌گذاری به سوی سنندج را نیز شروع کردیم. حدود 150 کیلومتر توسعه خط آهن را در پیش داریم. طراحی قبلی این محور مبتنی بر سه قطعه تا بهار، قروه، دهگلان و سنندج است. ولی منظور از سنندج در طراحی پیشین گردنه صلوات‌آباد بود که من نپذیرفتم و دستور دادم قطعه چهارمی تعریف کنند به نام قطعه صلوات‌آباد-سنندج تا بر مبنای سیاست شهرسازی ریل‌پایه، ریل به مرکز شهر و به نزدیک‌ترین نقطه اتصال با سکونت‌گاه مردم برقرار شود. یک عکس یادگاری هم با کارگران عزیز گرفتم که برای من خاطره‌انگیز خواهد ماند.

 

درباره محل استقرار ایستگاه‌ها، ما همین مشکل را درباره ایستگاه همدان داریم که مستقلاً توضیح دادم. در سفر پیشین به همدان دستور اتصال ریل همدان به ملایر را دادم. با این کار ما از دو طریق از تهران به کرمانشاه وصل خواهیم شد. یکی از اراک به سمت ملایر، فیروزان و کرمانشاه و دیگری از سمت همدان به ملایر و بقیه مسیر. خوشبختانه مسیر کرمانشاه به اسلام‌آباد را نیز فعال ساخته‌ام و با سرعت خوبی در حال اجرا است. درباره راه‌آهن کرمانشاه مستقلاً سخن خواهم گفت.

 

 توسعه شبکه ارتباطی تا بدین جا ختم نمی‌شود. بلکه از طریق اسلام‌آباد به خسروی و از آنجا به شبکه ریلی عراق وصل می‌شویم که خواهیم توانست هم تجارت بین ایران و عراق را فعال سازیم و هم به مسافران عتبات عالیات خدمت دهیم. از طریق نقده و سنندج نیز می‌توانیم به کردستان عراق و در شمال به بندر لاذقیه در سوریه و به دریای مدیترانه متصل شویم. این توسعه، ارتباط بین ایران و همسایگان را هرچه بیشتر گسترش دهیم و صلح و امنیت بین ملت‌های مسلمانِ همسایه تعمیق بخشیم.

 

از نظر من، توسعه به مفهوم توسعه ارتباطات بین انسان‌ها است، لذا، امروز روز خوبی برای من بود.

 

در خاتمه وظیفه دارم از پیمانکار دلسوز و صاحب صلاحیت این خط و تمام مهندسان و کارگران آن و تمام مقامات محلی و هم‌چنین همکاران خوب خودم در اجرای این خط سپاس بگویم. آنان غیرت کردند. روزی تا بیش از 1700 متر ریل‌گذاری نمودند و رکورد شکستند. حتی روز عید نوروز سرکار حاضر شدند. دست‌مریزاد. من دست تمام آنان را می‌بوسم.

 

عباس آخوندی

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.