| کد خبر: 204348 |

احداث ۵ پروژه بین استانی در حوزه راهسازی زنجان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان از احداث ۵ پروژه مهم در حوزه راهسازی این استان خبر داد و گفت: با تکمیل این پروژه ها تردد مسافران در محورهای زنجان – کردستان، زنجان – همدان و زنجان اردبیل بهبود می یابد.

تین نیوز

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان از احداث ۵ پروژه مهم در حوزه راهسازی این استان خبر داد و گفت: با تکمیل این پروژه ها تردد مسافران در محورهای زنجان – کردستان، زنجان – همدان و زنجان اردبیل بهبود می یابد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عبدالحسین علی اکبری، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان به بیان توضیحاتی درباره ۵ پروژه مهم و بین استانی؛ زنجان پرداخت. او با بیان اینکه یکی از پروژه های استان، ساخت محور زنجان- بیجار-کردستان است؛ در این باره توضیح داد: طول این پروژه در حوزه استحفاظی استان زنجان ۷۶ کیلومتر و به ۵ قطعه تقسیم شده است. قطعه یک این پروژه با ۸.۳۰۰کیلومتر ۱۰۰درصد پیشرفت فیزیکی، قطعه ۲ با ۲۸.۵ کیلومتر ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی و قطعه «ب۲» نیز با مسافت ۶ کیلومتر ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. قطعه ۳ با ۱۵.۵ کیلومتر مربع مسافت ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و کار مطالعات قطعه ۴ با طول ۲۴ کیلومتر انجام شده است.

او در پاسخ به این که احداث این محور چه کمکی به تسهیل تردد در این استان می کند، افزود: این پروژه بین استانی است و ارتباط استان زنجان را با کردستان برقرار می کند. ما در حال ساخت باند دوم هستیم تا مسیر ۴بانده شود. با اجرای این پروژه مسیر رفت و برگشت از هم جدا می شود و دو خط رفت و دو خط برگشت خواهیم داشت.

ساخت محور زنجان – دندی – تخت سلیمان

او پروژه دیگر این استان را ساخت محور زنجان – دندی – تخت سلیمان برشمرد و گفت: این پروژه زنجان را به آذربایجان غربی متصل می کند. ساخت این محور نیز در ۵ قطعه انجام می شود که ۶ کیلومتر از قطعه یک و ۵ کیلومتر از قطعه «ب۱» به بهره برداری رسیده است. قطعه دوم آن حدود ۲۰ کیلومتر دارد که در دست پیمانکار است و حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

او افزود: قطعه ۳ با حدود ۳۰ کیلومتر،  ۳۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد. قطعه ۴ نیز ۱۲.۵ کیلومتر است که به بهره برداری رسیده و قطعه ۵ نیز ۴۰ کیلومتر مساحت دارد که مطالعات آن در دست انجام است.

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان با اشاره به این که در این محور به خصوص در شهر «دندی» چندین کارخانه بزرگ سرب و روی قراردارد، گفت: احداث این محور کمک بزرگی به جا به جایی بار این کارخانه ها و نیز سرویس دهی کارخانجات سرب و روی و در نهایت اقتصاد زنجان می کند. علاوه بر این مسیر ارتباطی محور زنجان – آذربایجان غربی با راه اندازی کامل این پروژه ایمن می شود.

او با بیان این که در این محور، گردنه بسیار سخت زمستانی چایرلو را داریم، گفت: در این پروژه احداث واریانس (جدا شدگی محور) را داریم که با ساخت آن گردنه چایرلو حذف می شود و رانندگان می توانند در شیب متعادل تر و با آرامش بیشتری از این مسیر تردد کنند.

او در پاسخ به این که این پروژه چه زمانی به بهره برداری می رسد، تصریح کرد: زمان اتمام پروژه ها بستگی به نحوه اعتبار رسانی دارد به همین دلیل نمی توانیم برای آن ها زمان متصور شویم. این پروژه ها اعتباراتی دارد که سالانه تخصیص می یابد. با توجه به محدودیت مالی به لحاظ پیشرفت فیزیکی عقب هستیم و نمی توانیم برخی فعالیت ها را انجام دهیم. برای مثال در این دو پروژه که توضیح دادم، علی رغم این که کار مطالعات قطعات پایانی آن ها انجام شده اما هنوز به پیمانکار سپرده نشده است.

پروژه احداث محور سلطانیه – قیدار- کبودآهنگ

علی اکبری پروژه احداث محور سلطانیه – قیدار- کبودآهنگ را از دیگر پروژه های مهم این استان برشمرد و گفت: این پروژه بین استان های زنجان و همدان مشترک است و ۱۰۸ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی استان زنجان قرار داد. به گفته اسماعیلی این پروژه نیز مانند دو پروژه قبلی در قالب ۵ قطعه انجام می شود.

او در این باره توضیح داد: قطعه یک آن که از سه راه سلطانیه شروع می شود، ۵ کیلومتر کمربندی بوده که مطالعات آن انجام شده اما هنوز پیمان سپاری نشده است. قطعه دوم با ۳۲ کیلومتر حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اکنون نیز فعال است.

او با اشاره به این که قطعه ۳ کمربندی قیدار با ۱۸ کیلومتر مسافت ۹۰ درصدپیشرفت فیزیکی داشته است و فقط یک لایه آسفالت نهایی نیاز دارد،‌ گفت: قطعه چهارم با ۲۲ کیلومتر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که از این میزان ۱۰ کیلومتر آن آسفالت شده و قابل بهره برداری است. قطعه آخر نیز ۳۰ کیلومتر دارد که مطالعات آن انجام شده و آماده واگذاری به پیمانکار است.

بهبود ارتباط زنجان با همدان

علی اکبری با بیان این که این پروژه ارتباط استان زنجان با همدان را بهبود می بخشد، گفت: با تکمیل این پروژه، ترافیکی که اکنون در این مسیر وجود دارد، کاهش می یابد و مسیر حدود ۶۰ کیلومتر کوتاه می شود. رانندگان می توانند به شکل میانبر از زنجان به کبودرآهنگ و از آنجا به همدان بروند. در این صورت هم در سوخت و هم در زمان صرفه جویی می شود.

وی در پاسخ به این که در صورت تامین اعتبارات چقدر طول می کشد تا پروژه آماده بهره برداری شود، توضیح داد: در این محور میانگین پیشرفت فیزیکی حدود ۴۰ درصد است و هنوز ۳۵ کیلومتر به پیمانکار واگذار نشده است . ساخت هر کیلومتر راه تقریبا ۳ تا ۴ میلیارد تومان هزینه دارد و به شکل میانگین چیزی حدود ۱۵۰ میلیار تومان هزینه برای اتمام این پروژه نیاز داریم. یعنی اگر حداکثر سالی ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای این محور تخصیص داده شود ، در این صورت پروژه ۱۰ ساله تمام می شود.

احداث محور زنجان – درام - کلوم

«پروژه بعدی محور زنجان – درام - کلوم است که از پروژه های بین استانی محسوب می شود. این محور ارتباط شهر طارم زنجان را با استان اردبیل برقرار می کند و از آن جا به استان گیلان امتداد می یابد»، علی اکبری با بیان این مطلب گفت: طول این پروژه ۲۰ کیلومتر است که ۱۰ کیلومتر آن آسفالت شده و ۱۰ کیلومتر بعدی در حال ساخت است و۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دار. از این میزان ۴ کیلومتر آن آسفالت شده و حدود ۶.۵ کیلومتر باقی مانده است که در حال ساخت ابنیه آن هستیم.

او افزود: حدود ۴۰ کیلومتر از این پروژه در حوزه استحفاظی استان اردبیل قرار دارد و در صورت تکمیل، ترافیک شمالی استان اردبیل کاهش می یابد. همچنین مسافران به جای این که از زنجان وارد تهران شوند می توانند از طارم وارد آزاد راه تهران – رشت شده و بعد به تهران بیایند. این موضوع هم در مسافت و هم در زمان سفر تاثیر دارد. پروژه  مذکور برای تکمیل به ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که این امر بستگی به شرایط اقتصادی کشور دارد.

پروژه زنجان - بناب –منجیل

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان با بیان این که پروژه زنجان - بناب –منجیل از دیگر پروژه های استان زنجان به شمار می رود، در این باره توضیح داد: این پروژه نیز در ۵ قطعه انجام می شود. تاکنون ۸ کیلومتر از قطعه اول آسفالت و به بهره برداری رسیده است. حدود ۱۰ کیلومتر از قطعه« الف۲ » هنوز به پیمانکار واگذار نشده است، قطعه «ب۲»  نیز حدود ۱۵ کیلومتر  مسافت دارد که در حال ساخت  بوده و پیشرفت فیزیکی آن ۴۵ درصد است که عمدتا اصلاح ساختار است.

او با بیان این که این محور، گردنه طارم را تشکیل می دهد، تصریح کرد: قطعه ۳ به بهره برداری رسیده و قطعه ۴ با ۱۵ کیلومتر مسافت پیشرفت ۱۰۰ درصدی دارد. این پروژه مسیر میانبری برای ترافیک شمال غرب به سمت گیلان است. مسافران می توانند بدون این که وارد قزوین شده و از آنجا وارد رشت شوند، از کیلومتر ۱۵ زنجان به صورت میانبر به محور رودبار برسند. در واقع این پروژه مسیر را ۳۵ کیلومتر کوتاه می کند. در مجموع مسافران استان های غربی‌مانند اردبیل و کردستان می توانند برای رفتن به شمال کشور از این مسیر استفاده کنند.

علی اکبری با بیان این که این پروژه کوهستانی است، گفت: این پروژه ۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و اگر هر سال ۲۰ میلیارد تومان به آن تخصیص داده شود در عرض ۴ یا ۵ سال پروژه را کامل خواهیم کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد‌حسین‌شاهقلی 0 0

    سلام‌ببخشید‌جاده‌فاقد‌شانه‌خاکی‌جهت‌داره؟