| کد خبر: 236306 |

اجرای همه قطعه‏‌های پروژه راه آهن بوشهر-شیراز فعال می‌شود

با ساز و کارهای ترسیم شده عملیات اجرایی همه قطعه‌‎های پروژه راه آهن بوشهر-شیراز فعال می‌شود.

تین نیوز

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و نماینده این کمیسیون در صندوق توسعه ملی و اصل ۹۰ گفت: با ساز و کارهای ترسیم شده عملیات اجرایی همه قطعه‌‎های پروژه راه آهن بوشهر-شیراز فعال می‌شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، محمدرضا دشتی اردکانی روز جمعه در جمع خبرنگاران در بوشهر افزود: قطعه یک و دو این پروژه از سمت شیراز فعال شده و برای قطعه‌‎های سه و چهار نیز مقرر شده از ظرفیت منابع اعتباری ماده ۵۶ استفاده شود.

وی بیان کرد: برای سایر قطعه‌‎های راه آهن بوشهر-شیراز نیز طرحی در دستور کار است تا پتروشیمی‌‎ها پروژه را فاینانس کنند.

دشتی اردکانی ادامه داد: از مجموع ۴۰ تا ۵۰ پتروشیمی و فازهای پالایشگاهی و توسعه ای پارس جنوبی در منطقه علسویه  چنانچه هر کدام به اندازه یکهزار میلیارد تومان فاینانس کنند در مدت چند سال از محل عوارض عبور از ریل این اصل و سود سرمایه‌‌گذاران به آنها بازگردانی شود.

وی افزود: در هفتمین سفر رئیس چمهوری و هیات دولت سیزدهم به استان فارس پیش بینی شده ۲۰۰ میلیون دلار از محل تهاتر نفت به پروژه راه آهن شیراز- بوشهر اختصاص پیدا کند.

دشتی اردکانی اظهار داشت: این خط ریلی بیش از اینکه کمکی به استان‌های فارس و بوشهر باشد کمک به کل کشور است زیرا ظرفیت‌‌های تولیدی بوشهر و عسلویه را وارد اقتصاد کشور کرده و رونق این عرصه را فراهم می‌‌کند.

وی افزود: بنابراین به پروژه راه‌‎آهن بوشهر-شیراز نگاه ملی وجود دارد و تلاش می‌شود تا با نگاهی فرا منطقه‌ای این پروژه با شتاب بیشتری دنبال شود.

دشتی اردکانی در بخش دیگری اظهار داشت: در شرایط کنونی سهم ارزش افزوده گاز استان‌‌های اصفهان و کرمان از استان‌های فارس و بوشهر بیشتر است زیرا ارزش افزوده در زنجیره نهایی از مصرف کننده گرفته می‎‌شود که این رویکرد ارزش افزوده گاز را به استان مصرف کننده می‌‎رساند، در صورتی که این ارزش افزوده باید به تولید کننده گاز اختصاص یابد.

وی عنوان کرد: در ارتباط با سه درصد نفت و گاز نیز به واسطه اینکه گاز  صادر نمی‌‌شود بایدمانند نفت معادل سازی شود تا سهم استان‌های تولیدکننده به نحو مطلوبی محقق شود.

اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی چهارشنبه شب با هدف سفر سه روزه و بازدید از پروژه‌های توسعه ای میدان گازی پارس جنوبی، بازدید از گلخانه‌های شهرستان دشتی، شرکت در شورای برنامه ریزی استان بوشهر، بازدید از بنادر و نیروگاه اتمی بوشهر وارد فرودگاه بین المللی خلیج فارس عسلویه شدند.

اعضای این کمیسیون صبح امروز از تاسیسات بندری بوشهر بازدید و در ادامه نیز بازدید از نیروگاه اتمی بوشهر را به عنوان برنامه پایانی سفر خود به بوشهر در دستور کار دارند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    خط اهن بوشهر فقط بخاطر دلایل سیاسی مثل ،رییسعلی دلواری و قیامش از چشم افتاد درحالیکه بوشهر از بنادر بزرگ ایران در خلیج فارس بود.

    مسیر این خط بدلیل عبور از مناطق عشایر قشقایی و همینطور قضیه تنگستان دشستان مسکوت شد ، الان بزرگترین بندر کشور ما و پرترافیک ترین ان بندر شهید رجایی بندرعباس هست در سال ۷۰ متصل شد! جالب دو بندر بزرگ بوشهر و بندرعباس ما از این ساخت خط اهن مدتها کنار گذاشته شده بودند. ۱۰۰ سال طول کشید تا دوباره اتصال ریلی انها مطرح و اغاز شود

    ساخت خط اهن بوشهر شیراز کریدور شمال جنوب ایران را تقویت میکند