| کد خبر: 167130 |

◄ کیفیت ساخت خطوط ریلی بستگی به میزان تقاضا دارد

در کشور آلمان قبلا قطارهایی با سرعت 300کیلومتر بر ساعت می‌ساختند اما جدیدا خطوطی با سرعت‌های 250 کیلومتر بر ساعت هم می‌سازند. چراکه آنها به تجربه فهمیده‌اند که قبل از برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری برای ایجاد یک خط، تقاضای افزایش سرعت به‌وسیله شواهد زیستی آن منطقه باید وجود داشته باشد.

تین نیوز

در همه جای دنیا، پیش از پایه‌ریزی و ساخت راه‌آهن یک منطقه، درباره مشخصات فنی خطوط و ناوگان و اینکه حداکثر سرعت در هر مسیری چقدر باید باشد فکر می‌کنند. به این ترتیب که پایه‌ریزی خط در مناطق محروم‌تر که تردد کمتر یا جمعیت کمتری در آنها وجود دارد، متضمن سیر با سرعت کم‌تری خواهد بود و در مناطق پر جمعیت‌تر با صرف هزینه بیشتر، کیفیت خطوط نیز متفاوت خواهد بود.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مازیار یزدانی معاون زیربنایی راه‌آهن در این‌باره گفت: در کشور آلمان قبلاً قطارهایی با سرعت 300کیلومتر بر ساعت می‌ساختند اما جدیداً خطوطی با قابلیت سرعت‌های 250 کیلومتر بر ساعت هم  می‌سازند. چراکه آنها به تجربه فهمیده‌اند که قبل از برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری برای ایجاد یک خط، «تقاضای افزایش سرعت» به‌وسیله شواهد زیستی آن منطقه باید وجود داشته باشد.

یزدانی در ادامه درباره دلیل اصلی اتخاذ این سیاست گفت: هزینه نگه‌داری شبکه ریلی بسیار بالا است و اگر در یک مسیر تقاضا به اندازه کافی وجود نداشته باشد، همه سرمایه‌گذاری‌ها به هدر خواهد رفت. چراکه سرعت‌های بالاتر، هزینه نگه‌داری بالاتری هم دارند و افزایش قیمت بلیت را هم به دنبال خواهند داشت. بنابراین این همسان‌سازی‌ها تماما بسته به میزان عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد و به این شیوه در همه جای دنیا تصمیم می‌گیرند که چه مسیری را با چه سرعتی بسازند.

معاون زیربنایی راه‌آهن با بیان اینکه امکان ساخت خطوط ریلی در قسمت زیربنا و روبنا با هر سرعتی در داخل کشور وجود دارد، گفت: در این زمینه بخش «تقاضا» حرف اول را می‌زند، مساله‌ای که در گذشته به آن توجه نمی‌شد و بعضاً سرمایه‌گذاری‌های کلان را در بخشی راکد نگه‌می‌داشت.

مازیار یزدانی صحبت خود را با ذکر مثالی تصریح کرد و افزود: در  مسیرهایی مثل محور جنوب کشور یا مسیرهای فرعی‌تر، امکان پرداخت هزینه بلیت قطار پرسرعت برای مردم عادی وجود ندارد و هزینه ساخت خط و تامین واگن برای آن نوع از قطارها هم بسیار بالا است. بنابراین مسافران امکان پراخت هزینه بلیت تا سقف مثلاً یک میلیون تومان را در هر مسیری نخواهند داشت و تنها در مسیرهایی مثل تهران- مشهد یا تهران قم یا تهران-اصفهان چنین تقاضایی وجود دارد.

این مقام مسئول درباره تجربه کشورهای دیگر در این‌ زمینه نیز گفت: در کشورهای خارجی هم براساس مطالعات گسترده، مسیرهای مختلف بر اساس میزان تقاضا تنظیم و ساخته می‌شوند و در کنار همه این مطالعات، تامین مالی توسط دولت‌ها هم در جهت حمایت از صنعت ریلی در آن کشورها وجود دارد و این حمایت‌ها، مشوق بزرگی در توسعه و گسترش خطوط ریلی آنجا هستند.

یزدانی افزود: حتی در کشورهای آسیایی هم این اتفاق افتاده و به عنوان مثال کشور چین که بیش‌ترین استفاده از خطوط ریلی مسافری در آسیا را دارد، خطوط کم سرعت‌تر خود را برای استفاده شهروندانی که عجله کمتری دارند و یا حاضر به پرداخت هزینه بالاتر برای تهیه بلیت نیستند ایجاد کرده‌‌اند و خطوط پرسرعت‌تر را برای استفاده متقاضیان تجاری خود. تجربه‌هایی که باید از آنها در کشور ما هم استفاده شود چراکه برخی از مسیرهای ما هم ظریب اشغال بسیار پایینی دارند و به صرفه نیست که بخواهیم هزینه بالایی برای ساخت و ایجاد تجهیزات برای آنها بپردازیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.