| کد خبر: 221145 |

چرا رانندگی هنوز جزو مشاغل سخت محسوب نشده است؟

◄ پاسخ به چند ابهام در مورد سختی کار رانندگان ناوگان عمومی

اکنون اما گره این کار از حوزه مجلس و دولت خارج شده و این مشکل باید در شورای نگهبان و توسط حقوقدانان آن شورا حل شود که در این رابطه نیز کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان رایزنی‌هایی با شورای نگهبان انجام داده است تا در این مورد استثنا قائل شوند.

تین نیوز

مدت‌هاست رانندگان بخش ناوگان عمومی به خصوص بخش مسافری برای قرار گرفتن این شغل در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور تلاش می‌کنند اما چرا هنوز این مطالبه محقق نشده است؟

به گزارش تین نیوز، موانع زیادی برای تحقق این هدف وجود داشته که یکی از اقدامات تشکل‌های صنفی نیز طی 2 سال گذشته، برطرف کردن این موانع بوده است.

پیگیری‌های خبرنگار ما نشان می‌دهد، در حال حاضر با تلاش تشکل‌های صنفی، همراهی دستگاه‌های دولتی در این زمینه فراهم و در مورد کارفرما نداشتن رانندگان نیز، سند حمل (صورت وضعیت و بارنامه) کارفرما محسوب شده است.

در مورد کم کردن ساعت رانندگی طبق شرایط قانون کار سخت و زیان‌آور هم کمیسیون اجتماعی استثنا قائل شده تا این موضوع به تصویب کمیسیون اجتماعی مجلس برسد. پس از رفع این موانع این درخواست آماده ارسال به صحن علنی مجلس بوده که متاسفانه با ایراد قانونی منع سختی کار برای بانوان شاغل، برگشت داده شده است.

آن‌چنان که برخی فعالان صنفی عنوان کرده‌اند اکنون اما گره این کار از حوزه مجلس و دولت خارج شده و این مشکل باید در شورای نگهبان و توسط حقوقدانان آن شورا حل شود که در این رابطه نیز کانون سراسری انجمن‌های صنفی رانندگان رایزنی‌هایی با شورای نگهبان انجام داده است تا در این مورد استثنا قائل شوند.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، یکی از موضوعاتی که عموماً رانندگان زن مطرح می‌کنند این است که چرا پرستاری جزو مشاغل سخت محسوب شده در حالی‌که در این شغل نیز زنان مشغول فعالیت هستند اما در مورد رانندگی، فعالیت زنان در این حرفه به عنوان یک مانع برای سخت و زیان‌آور محسوب شدن این حرفه محسوب شده است؟ در پاسخ به این ابهام، پیگیری‌های خبرنگار ما نشان می‌دهد در مورد پرستاران فقط آن دسته از پرستاران زن که پرستار بالینی و در شیفت‌های شب فعال هستند در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور قرار می‌گیرند و نه همه آنان.

موضوع دیگری که لازم است رانندگان به آن توجه کنند این است که حتی اگر رانندگی شغلی سخت و زیان‌آور محسوب شود برای انجام این کار سازمان تامین اجتماعی ۴ درصد از کل بیمه را بدون یارانه دولتی دریافت می‌کند تا هر روز را یک نیم روز محاسبه کند و این چهار درصد با نرخ  ۸۰۰ هزار تومانی فعلی بیمه،   ۳۲ هزار تومان در ماه و درطول ۲۰سال با نرخ فعلی بیمه مبلغ هفت میلیون و 800 هزار تومان خواهد شد که هر ساله نیز افزایش خواهد یافت و حتی خدمت سربازی اگر قبل از بیمه باشد شامل سختی کار نمی‌شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علیرضا 0 0

    سلام
    8 سال بیمه بودیم که باربریها بالا کشیدن
    اول که ما بیمه شدیم قرار بود
    حدودابرجی 4هزارتومان حق بیمه باشد مازاد آن بردباری 4/.درصد از کل کرایه پرداخت شود اضافه آن را بر مبنای روز حساب شود مثلا برج 30 روزه را بگویند شما این برج 8هزارتومان دادید میشود 60 روز که همه اینها را باطل کردن
    و پولهای ما را هم خوردن بنده شخصا بارنامه های آن زمان راهم دارم

  • راننده 0 0

    باسلام چه کسی باید جواب سنوات ازدست رفته سالهای 72تا80راننده کامیونها بدهد 2 یا3یا4سال بجای8سال این عدالت است چراوزیر راه ووزیر کار نمایند ه گان مجلس راهکاری انجام نمی دهند حداقل به نرخ روز چند سالی که بابریها نریخته اند ازخود راننده دریافت کنند تا هشت سال کامل شود چرا همان زمان مثل الان حق بیمه از خود راگرفته نمی شد چه کسی مقصر است همه می دانند که رانند ه مقصر نیست چرا رسیده گی نمی شود سختی کار که به سرانجام می رسد فقط وعده وقول تو خالی فاید ه ای برای این قشر زحمت کش که شبانه روز تنها درجاده ها سرما وگرما هستند دارد باتشکر از شما

  • بهروز 1 0

    اینگار سندیکاهای باربری و اتحادیه‌های رانندگان ، جرات و جسارت برای پیگیری شغل رانندگان را در ادارات بالادستی رو ندارند و یا از عهده‌ی ایشان خارج است..وگرنه بر هیج کسی پوشیده نیست که رانندگان بیابانی و خارج از شهری ، هم از جانشان زده‌اند و هم از محفل گرم خانواده تا بتوانند چرخ سنگین حمل و نقل رو به درستی بچزخانند..حق این افراد ، کار کردن در سنین بالا و عدم استفاده از بیمه‌ی بازنشستگی پسش از موعد و یا از کارافتادگی و یا حتی عدم استفاده از بیمه‌ی بیکاری نیست

  • محمد 0 0

    نهایت بی عدالتی برای راننده گان تعریف گردیده مشکل بیمه و سختی کار گرانیه لوازم بی کیفیت کار شکنی خدمات بانکی برای راننده گان ببنید خرابی‌ جاده های حادثه خیز غیر فعال بودن اتحادیه های کار آمد عقب افتادگی اطلاعات و سیستم های جاده ابی انگار دویست سال از دنیا عقب مانده ایم راننده گان اصلأ بچشمم نمی‌آیند که همه و همه بعلت سر کار بودن افرادی نا لایق و دزدی می‌باشد که بطور وحشتناک در بدنه دولت جای گرفته است