| کد خبر: 218816 |

کاهش 40درصدی حجم تحارت دریایی در جهان، متاثر از کرونا؛

◄ کرونا و تاثیر آن بر روند کار موسسات رده‌بندی دریایی

ساماندهی جامع شناورها و انضباط بخشی به تردد آنها در دریا، شناسایی و جلوگیری از تردد شناورهای بدون هویت در کلیه مناطق دریایی شمال و جنوب کشور و شناسایی سیستمی و جلوگیری از حمل ونقل کالای قاچاق در دریا از مهمترین وظایف موسسات رده بندی در صنعت دریایی کشور است که شیوع کرونا مانع از انجام به موقع چنین اهدافی شده و لطمه جبران ناپذیری بر اقتصاد این شرکت ها وارد آورده است.

تین نیوز

ساماندهی جامع شناورها و انضباط بخشی به تردد آنها در دریا، شناسایی و جلوگیری از تردد شناورهای بدون هویت در کلیه مناطق دریایی شمال و جنوب کشور و شناسایی سیستمی و جلوگیری از حمل ونقل کالای قاچاق در دریا از مهمترین وظایف موسسات رده بندی در صنعت دریایی کشور است که شیوع کرونا مانع از انجام به موقع چنین اهدافی شده و لطمه جبران ناپذیری بر اقتصاد این شرکت ها وارد آورده است.

به گزارش تین نیوز، مدیرعامل مؤسسه رده‌بندی ایرانیان ضمن بیان نکات فوق، عنوان کرد: بازرسان مؤسسات رده‌بندی در همه دوره شیوع کرونا و همین حالا با محدودیت‌های سوار و پیاده شدن بر روی کشتی‌ها، تردد در کارخانجات کشتی‌سازی و… مواجه شدند و کسب و کار مؤسسات رده‌بندی تحت‌تأثیر شرایط کرونایی قرار گرفت.

حسن‌رضا صفری ادامه داد: زمانی که قرار است در موسسات رده‌بندی به هر دلیلی به جامعه دریایی کمک کنیم و گواهی‌نامه‌ها را با تعامل بیشتری و با بازرسی از راه دور و با کمک کارکنان و صاحبان کشتی‌ها صادر کنیم، در چنین شرایطی به نوعی صاحبان کشتی‌ها و صنایع، به ویژه در بخش کشتی‌سازی، قراردادهایشان معلق شده و ساخت و تعمیرات دست‌خوش تغییر می‌شود. آن‌ها انتظار دارند که در دوران تعلیق و رکود، وجهی دریافت نشود. به همین علت در شرایط سخت کنونی، درآمد مؤسسات برای صدور گواهی‌نامه‌ها کاهش پیدا کرده است.

صفری ادامه داد: بنابراین، مؤسسات رده‌بندی با وجود شیوع کرونا دچار تبعات و تاثیرات زیادی شده اند. تحت این شرایط، اولین اقدام همه مؤسسات رده‌بندی، به‌روزرسانی دستورالعمل‌ها بود تا بازرسان برای تردد در کشتی‌ها و صنایع کشتی‌سازی با ایمنی بیشتری حضور داشته باشند.

صفری تصریح کرد: در چنین شرایطی امکان حضور کارکنان و بازرسان در مراکز و دفاتر بازرسی عملیات را از دست دادیم و به دورکاری با رعایت الزامات خاص روی آوردیم. یکی از این اقدامات بازرسی از طریق تلفن همراه و تایید صلاحیت کشتی به این روش بود.

 

بیشتر بخوانید:

موسسات رده‌بندی برای ارتقای ایمنی حمل‌ونقل

 

مشکل صنعت کشتی‌سازی نبود پول است یا فناوری؟

 

مدیرعامل موسسه رده‌بندی ایرانیان تصریح کرد: ممیزی دفاتر شرکت‌ها نیز از راه دور صورت گرفت و تایید موقت صادر شد. اما تعطیلی نسبی کارخانجات ساخت و تعمیر شناور‌ها باعث شد قرارداد‌های مؤسسه ما در خصوص کشتی‌های نوساز به صورت تعلیق درآید. باید گفت که عدم انعقاد قرارداد‌های جدید از لحظه شروع ویروس کرونا تا امروز، تبعات خود را در آینده نشان خواهد داد.

وی ادامه داد: عدم اعزام شناور‌ها به داک و تقاضای تمدید مهلت گواهی‌نامه‌ها به کاهش ایمنی شناور‌ها و هم به کاهش درآمد‌های مؤسسه رده‌بندی ایرانیان منجر شده است. بنابراین در این حوزه پیشنهاد‌هایی داریم مانند اینکه برای ایمنی بیشتر در اولین فرصتی که این شناور‌ها بتوانند در داک‌های بعدی قرار گیرند، آن‌ها را به عنوان داک ویژه مورد بررسی و البته تعمیرات دوره‌ای قرار دهیم. براین اساس شاید بتوان ایمنی شناور‌ها را دوباره برگردانیم. این در حالی است که کل صنعت دریایی بر اثر کرونا تا 40 درصدکاهش حجم تجارت را تجربه کرده است و این اتفاق نیز از تاثیرات منفی کرونا بر حوزه دریایی محسوب می شود.

صفری خاطرنشان کرد: موسسه رده‌بندی ایرانیان اقداماتی را که در این اوضاع در حال انجام آن است صدور گواهی‌نامه‌های دیجیتالی، امضاء الکترونیکی گواهی‌نامه‌ها بازرسی به وسیله تلفن‌همراه است. در واقع در این دوران سخت به این نتیجه رسیدیم که مؤسسات رده‌بندی به اتوماسیون اختصاصی احتیاج دارند. چرا که اتوماسیون‌های معمولی در این شرایط جوابگوی ما نیست.

مدیرعامل موسسه رده‌بندی ایرانیان به عنوان اقدام پیش رو تاکید کرد: لازم است که تدوین تعیین نقشه فنّاوری‌های صنایع دریایی در دوران کرونا و پسا کرونا را در دستور کار داشته باشیم و اگر این کار را نکنیم از دنیا عقب خواهیم ماند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.