| کد خبر: 243119 |

◄ تکلیف پرونده ارزان فروشی بنزین چه شد؟

با وجود اینکه طرح بحث ارزان فروشی بنزین از سمت کمیسیون انرژی و معاون وزیر نفت بازتاب زیادی به همراه داشت،ولی مشخص نشد مدارک این پرونده به مراجع قضایی فرستاده شده یا عقب نشینی صورت گرفته است.

تین نیوز

با وجود اینکه طرح بحث ارزان فروشی بنزین از سمت کمیسیون انرژی و معاون وزیر نفت بازتاب زیادی به همراه داشت،ولی مشخص نشد مدارک این پرونده به مراجع قضایی فرستاده شده یا عقب نشینی صورت گرفته است.

 به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، در هفته‌های گذشته و در جریان طرح تحقیق و تفحص از شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی از سمت مجلس شورای اسلامی، ادعایی مبنی بر فروش بنزین ۵۰۰ تومانی در یک برحه از سال ۹۹ مطرح شد.

در ابتدا مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه در سال ۹۹ برخی محموله‌های بنزین با نرخ ۵۰۰ تومان در هر لیتر صادر شده است، افزود: درست است که قیمت نفت خام بالا پایین داشته و تحریم‌ها هم اثر گذار بوده است، اما اینکه قیمت فرآورده نفتی از قیمت نفت خام کمتر بشود معقول نیست.

پس از آن جلیل سالاری معاون وزیر نفت ضمن تأیید این موضوع با انتقاد از ممنوعیت ساخت مخازن ذخیره سازی فراورده‌های نفتی گفت: نتیجه این شد که در دولت قبل و دوران کرونا، بنزین به لیتری ۵۰۰ تومان صادر شد و کمترین مزیت نصیب کشور شد.

طرح این ادعا با واکنش گسترده رسانه‌های داخلی و خارجی همراه شد. برخی این اقدام را درست چند ماه پس از افزایش قیمت بنزین در آبان ۹۸، نمایانگر حراج منافع ملی دانستند. در ادامه برخی واکنش‌ها در رسانه‌های داخلی و خارجی آورده شده است، البته این اظهارات در فضای مجازی هم واکنش‌های تندی از طیف‌های مختلف سیاسی به همراه داشت.

تکلیف پرونده ارزان فروشی بنزین چه شد؟

تکلیف پرونده ارزان فروشی بنزین چه شد؟

تکلیف پرونده ارزان فروشی بنزین چه شد؟

بورس انرژی: صادرات بنزین ۵۰۰ تومانی حقیقت ندارد

پس از مدتی علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی ایران با بیان اینکه صادرات بنزین ایران چه از مرزهای خاکی و چه از طریق دریایی از طریق بورس انرژی انجام می‌شد، گفت: قیمت معامله بنزین در بورس انرژی ایران با قیمت‌های منتشره در نشریه پلتس برای بنزین فوب خلیج فارس ارتباط نزدیکی داشته و با توجه به شرایط خاص منطقه و تحولات سیاسی و اقتصادی کشورهای همسایه، گاهی شاهد معامله بنزین در بورس انرژی ایران با قیمت‌هایی بیش از قیمت‌های فوب هم بودیم.

مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران تصریح کرد: فروش دریایی و فروش زمینی هر کدام شرایط خاص خود و قیمت‌های متغیری در زمان‌های مختلف داشته اند اما به طور میانگین نرخ فروش خشکی بنزین ایران در سال ۹۹ بالغ بر ۳۰۵ دلار بر تن بوده است. و معاملات در رینگ بین المللی بورس انرژی به صورت ارزی انجام و با مصوبه هیأت مدیره محترم بورس، با نرخ سنای اسکناس تسعیر می‌شود.

مدیرعامل بورس انرژی افزود: کم‌ترین قیمتی که بنزین صادراتی ایران معامله شده ۱۹ سنت دلار بر لیتر بوده که برای مقاصد زمینی با احجام هزار تنی و سه هزار تنی انجام شده است که حجم‌های بسیار پایینی شمار می‌روند ضمن انکه این معامله در مقطعی انجام شد که قیمت نفت در حدود ۴۰ دلار بوده است.

بنابراین به طور صریح مدیرعامل بورس انرژی صادرات بنزین ۵۰۰ تومانی را رد کرد.

عقب نشینی آقای مدیرعامل

البته در روزهای گذشته و در نشست خبری حاشیه نمایشگاه نفت جلیل سالاری در یک عقب نشینی آشکار اسمی از بنزین ۵۰۰ تومانی نبرد.

وی بر کلیت لزوم ذخیره سازی استراتژیک فراورده‌های نفتی تأکید کرد و گفت: به طور کلی نفتا نسبت به بنزین بشکه‌ای ۲۰ الی ۲۵ دلار اختلاف قیمت دارد ولی اگر به صورت‌های مالی سال ۹۹ مراجعه کنیم، می‌بینم که نفتا به طور میانگین ۶,۳۰۰ تومان و بنزین ۴,۰۸۹ تومان فروخته شد.

عقب نشینی جلیل سالاری در شرایطی رقم خورد که اظهارات قبلی وی هزینه‌های زیادی برای کشور ایجاد کرده بود. با این حال مشخص نیست آیا وی مدارک و مستندات خود را به مراجع قضائی ارائه داده است یا خیر.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.