| کد خبر: 177213 |

◄ ایران، به مسیر ترانزیت موتورسیکلت‌های ساخت چین تبدیل شده است

وقتی 30 بخشنامه در طول شش ماه صادر می‌شود که برخی مغایر با یکدیگر است، معنای واقعی تحریم‌های داخلی را درک می‌کنیم.

تین نیوز

وقتی 30 بخشنامه در طول شش ماه صادر می‌شود که برخی مغایر با یکدیگر است، معنای واقعی تحریم‌های داخلی را درک می‌کنیم.

ابوالفضل حجازی، عضو هیئت‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان موتورسیکلت بابیان این مطلب گفت: وقتی به‌دلیل سیاست‌های ارزی و نگاه سلیقه‌ای کارشناسان هزینه انبارداری از چین تا ایران در عرض شش ماه صد میلیون تومان می‌شود تحریم داخلی را بیشتر درک می‌کنیم.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایلنا، حجازی بابیان این‌که صنعتگران ما خسته شده‌اند و دیگر توان سروکله زدن با کارشناسان وزارت صنعت، معدن و تجارت را ندارند گفت: در چند سال اخیر تولید و بالطبع فروش ما سیر نزولی داشته است. به‌طوری‌که سال گذشته 30 درصد سال 95 تولید داشته‌ایم و امسال نیز نسبت به همین سال 10 درصد تولید کرده‌ایم که علت اصلی این کاهش تولید، سخت‌گیری‌ها و مقررات سازمان استاندارد بوده است آن‌هم درست درزمانی که تحریم‌ها باعث شده هزینه‌های ما افزایش پیدا کند. اگر بخواهیم به تفکیک بیان کنیم تحریم‌های اعمال‌شده از ابتدای امسال باعث افزایش 20 درصدی هزینه‌ها شده و 20 درصد هم به‌دلیل گران شدن ارز است.

او درخصوص آخرین وضعیت تولید موتورسیکلت و رعایت استاندارهای زیست‌محیطی در کشور گفت: بنابر مصوبه مجلس از ابتدای سال 96 تمام موتورهای تولیدشده انژکتوری هستند و از ابتدای سال 98 استاندارد یورو 4 الزامی می‌شود.

عضو هیئت‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان موتورسیکلت ادامه داد: با توجه به اینکه موتورسیکلت وسیله‌نقلیه عموماً اقشار متوسط و ضعیف است افزایش 40 درصدی هزینه‌ها رقم بالایی است.

حجازی اظهار داشت: موتورسیکلت مانند خودرو نیست که بازار دلالی داشته باشد و کالایی برای حفظ سرمایه باشد. موتوری که در سال 95 قیمت آن دو میلیون تومان بوده امروز شش میلیون شده است درحالی‌که هیچ کسب‌وکار قانونی در کشور این‌قدر سود نداشته است که بتواند قدرت خرید خود را حفظ کند.

او افزود: با توجه به کاهش فروش، کارخانه‌ها مجبور شدند تولید خود را پایین بیاورند که نتیجه آن افزایش هزینه‌ها است ما در سال 95، 45 کارخانه فعال در حوزه تولید موتورسیکلت داشتیم که امسال به 22 کارخانه رسیده که آنها هم با 15 درصد ظرفیت خودکار می‌کنند.

عضو خانه صنعت و معدن ایران افزود: تولیدکنندگان این صنف مجبور شدند سال گذشته 1500 نفر را تعدیل نیرو کنند این درحالی است که دو هزار نفر هم که در بخش‌های قطعه‌سازی مشغول بودند نیز بیکار شدند ما این موضوع را به‌صورت کتبی به وزیر وقت صنعت اطلاع دادیم اما ایشان هیچ توجهی به مکاتبات ما نداشتند.

حجازی ادامه داد: ما طرفدار استفاده از استانداردهای اروپا هستیم اما بایستی هزینه‌های آن را نیز پرداخت کنیم هنوز در چین موتورسیکلت‌ها انژکتوری نشدند اما ما اینجا تولیدکنندگان را مجبور به رعایت این استاندارد‌ها کرده‌ایم. بدون آنکه ریالی از سوی دولت به تولیدکنندگان کمک شود.

او با انتقاد از روند قانون‌گذاری و صدور بخشنامه در این حوزه گفت: اتفاقات چند سال اخیر باعث شده که به این نتیجه برسیم برخی از سازمان‌ها هدایت‌شده نظرات برخی از کارشناسان را که از جای دیگر خط می‌گیرند برخلاف مصالح کشور اجرا می‌کنند. ما پنج سال پیش توانستیم میزان ارزبری برای هر دستگاه موتورسیکلت را به صد دلار برسانیم یعنی یک کاهش ارزبری 70 درصدی داشته‌ایم اما امروز این رقم به 500 دلار رسیده است و احتمالاً تا دو سال دیگر به دو هزار دلار خواهد رسید زیرا یک‌سری افراد منافعشان و پورسانتی که می‌خواهند بگیرند درگرو واردات قطعات است.

حجازی ادامه داد: وقتی دولت کارخانه‌ها را موظف نمی‌کند که قطعه تولیدشده در کشور را استفاده کنند و وقتی تولیدکننده می‌خواهد ماشین‌آلات جدید را وارد کند به آن تسهیلات نمی‌دهند و یا این‌قدر کارها را سخت می‌کنند ما مجبور هستیم به سمت واردات برویم.

او در مورد تولید سال 97 موتورسیکلت گفت: از ابتدای امسال تاکنون 60 هزار موتورسیکلت تولیدشده که فقط 20 هزار به فروش رفته است این درحالی است که الآن هفته‌ای یک موتورسیکلت هم فروخته نمی‌شود.

عضو اتاق بازرگانی ایران افزود: امروز جامعه ما از مسئولین گله‌مند هستند چون چیزی را که مسئولان بلندمرتبه می‌گویند نه خودشان و نه فرزندانشان اجرا نمی‌کنند. امروز اگر اقتصاد مقاومتی را اجرا می‌کردند قیمت دلار پنج هزارتومان بود.

حجازی درخصوص صادرات گفت: ما در سال‌های 80 تا 85، صدهزار دستگاه موتورسیکلت به عراق و افغانستان باقیمت 700 دلار صادر کردیم اما امروز فقط مسیر ترانزیت صادرات موتورهای چینی هستیم. وقتی کارخانه چینی هزینه سود بانکی افزایش یک‌شبه قیمت ارز و بخشنامه‌های یک‌شبه را ندارد می‌توانند موتور را به قیمت 400 دلار صادر کنند. از آن‌طرف تاجر افغانی برای ترغیب واردات موتورسیکلت چینی فاینانس با سود چهار درصد می‌گیرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.