| کد خبر: 169694 |

◄ تضاد نظر کارشناسان صنعت خودرو و داده‌های اقتصادی

درحالی‌که منصور معظمی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران هفته پیش وعده داده بود که امسال تولید خودرو یک‌میلیون و ۷۵۰ هزار خودرو خواهد بود، آمارها نشان‌دهنده افت 20 درصدی تولید خودرو در خردادماه نسبت به اردیبهشت‌ماه است.

تین نیوز

درحالی‌که منصور معظمی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران هفته پیش وعده داده بود که امسال تولید خودرو یک‌میلیون و ۷۵۰ هزار خودرو خواهد بود، آمارها نشان‌دهنده افت 20 درصدی تولید خودرو در خردادماه نسبت به اردیبهشت‌ماه است.

به گزارش تین‌نیوز، رکورد تولید خودرو در سال ۹۰ با تیراژ یک‌میلیون و ۶۴۰ دستگاه است و در سال گذشته تعداد یک‌میلیون و ۵۳۴ هزار دستگاه که نزدیک‌ترین آمار به این رکورد بوده است.

خروج خودروسازان خارجی از ایران، تحریم صنعت خودرو، اجباری شدن استانداردهای 85گانه، افزایش قیمت ارز و بسته شدن بسیاری از قطعه‌سازان به‌دلیل مشکلات مالی باعث خواهد شد که تولید خودرو در سال جاری کاهش یابد. این درحالی است که برخی کارشناسان صنعت خودرو همچنان با امید زیاد از شکسته شدن تولید سالانه و افزایش 15 درصدی آمار تولید خودرو صحبت می‌کنند.

این درحالی است که به‌مرور ایجاد کمپین نخریدن خودرو صفر به جهت کاهش کیفیت و افزایش قیمت خودروهای داخلی مانند اتفاقی که در سال 94 اتفاق افتاد محتمل است.

با توجه به کاهش توان تولید قطعه‌سازان و وابسته‌تر شدن خودروسازان به واردات قطعات، افزایش قیمت ارز تأثیر زیادی بر قیمت تمام‌شده محصولات داخلی خواهد داشت که با توجه به بحران اقتصادی قشر متوسط جامعه، تعداد خریداران خودروهای صفر حتی بدون ایجاد کمپین‌های ضد خودروسازان، کاهش چشمگیری خواهد داشت.

از طرفی باوجود به تعویق افتادن اجرای فاز دوم اجباری شدن استانداردهای جدید خودرویی، برخی محصولات قدیمی اما پرتیراژ داخلی مانند پراید و پژو 405 از خط تولید کنار گذاشته خواهند شد و این مسئله موجب خواهد شد که تیراژ خودروهای داخلی کاهش چشمگیری پیدا کند و قیمت پایه خودروهای صفر هم حدود 50 درصد در بازار افزایش یابد.

همه این موضوعات باعث می‌شود که با توجه به سابقه صنعت خودرو ایران، امیدی به افزایش تولید خودرو وجود نداشته باشد و امکان کاهش کیفیت محصولات داخلی هم بازار خودرو را به‌شدت تهدید کند.

درحالی‌که مانند دوره‌های گذشته یک‌بار دیگر استاندارد در مقابل خودروسازان عقب‌نشینی کرد، اما به‌نظر نمی‌رسد اجرای استانداردهای خودرویی بیش از ابتدای دی یا در حالت بدبینانه آخر سال جاری به تعویق بی افتد.

پس می‌توان گفت تحریم، خروج خودروسازان خارجی، ورشکستگی قطعه‌سازان (دلیل اصلی این اتفاق بدحسابی خودروسازان است)، افزایش قیمت ارز، اجباری شدن استانداردهای خودرویی و کاهش توان خرید مردم همگی باعث کاهش تولید خودرو در ایران خواهند شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.