| کد خبر: 164465 |

◄ 2 ردیف بودجه‌ای که جذابیت واردات خودرو را کم می‌کند

یکی از موارد جدیدی که بر موانع واردات خودرو به کشور افزوده شد، افزایش 10 درصد ارزش گمرکی به عوارض واردات خودرو است که اخیراً با دستور وزیر صنعت،معدن و تجارت ابلاغ شده است.

تین نیوز

در حالی که مدیرکل صنایع خودروئی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزایش 10 درصد ارزش گمرکی به عوارض واردات خودرو که از سوی وزیر صنعت اعلام شده را مانعی در برابر واردات خودرو به کشور نمی‌داند؛ بسیاری از کارشناسان این ابلاغ را مانع دیگری سر راه واردات خودرو  به کشور دانسته‌اند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، امیرحسین قناتی با اشاره به این‌که دستور جدید وزیر صنعت، معدن و تجارت برای واردات خودرو مانعی ایجاد نمی‌کند، اظهار کرد: قوانین به منظور تسهیل در امر واردات به کشور و برای جلوگیری از بروز برخی مشکلات ابلاغ می‌شوند و ابلاغ جدید نیز مانعی در برابر واردات خودرو نباید تلقی شود.

در همین راستا رئیس انجمن وارد کنندگان خودرو به کشور، یادآور شد: یکی از موارد جدیدی که بر موانع واردات خودرو به کشور افزوده شد، افزایش 10 درصد ارزش گمرکی به عوارض واردات خودرو است که اخیراً با دستور وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده است.

فرهاد احتشام‌زاده در ادامه سخنان خود با اشاره به این‌که ردیف مجزایی در قانون بودجه سال 97 آمده که باعث اضافه شدن هزینه‌های جاری واردات به میزان 10 درصد می‌شود، گفت: امسال شاهد این هستیم که دو ردیف بودجه بر واردات خودرو در قالب لایحه بودجه به این بخش اضافه شده است.

وی با بیان این‌که «یکی 10 درصدی است که در بالا به آن اشاره شد» افزود: واریز سود خالص مربوط به واردات خودرو در سال‌‍‌های 95 و 96 به حساب دولت نیز یکی دیگر از مواردی است که مانعی بزرگ در برابر واردات خودرو به کشور ایجاد خواهد کرد.

احتشام‌زاده با تاکید بر این‌که مورد بالا به تنهائی کفایت می‌کند که بسیاری از فعالان این عرصه از واردات خودرو به کشور چشم‌پوشی کنند، یادآور شد: افزایش تعرفه به هر شکلی از جذابیت واردات خودرو به کشور خواهد کاست.

وی با اشاره به این‌که در هیچ یک از حوزه‌های دیگر قانونی وجود ندارد که 60 درصد از سود خالص را به دولت اختصاص دهد، افزود: در شرایطی که واردات خودرو از طریق دولتی صورت می‌گیرد و حاشیه سود بسیار پائینی را به همراه دارد، دریافت سود 60 درصدی، قطعا انگیزه ادامه کار از فعالان این بخش را سلب خواهد کرد.

افزایش 10 درصد ارزش گمرکی به عوارض واردات خودرو که از سوی وزیر صنعت اعلام شده، موضوعی بود که احتشام‌زاده بار دیگر به آن اشاره کرد و گفت: این اقدام باعث افزایش قیمت تمام‌شده واردات خودرو به کشور خواهد شد که با توجه به سختگیری‌هایی که گمرک صورت می‌دهد و در عمل استفاده از ضمانت گمرکی نیز ممکن نیست، طبیعتاً بعد از این با کاهش ارائه خودروهای وارداتی به کشور مواجه خواهیم شد.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، خاطرنشان کرد: با این تفاسیر همه عوامل دست به دست هم خواهند داد تا عرضه این کالا در بازار با کاهش همراه شود وبازار سیاهی را در آینده خودروهای وارداتی شاهد باشیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.