| کد خبر: 139535 |

موتور ملی با فناوری اتریش

نخستین موتور ملی کم‌مصرف سه‌سیلندر در کشور تولید شد؛ پروژه‌ای که به گفته وزیر صنعت، اگر در همکاری با شرکت اتریشی انجام نمی‌شد، هشت سال زمان می‌برد تا اجرائی شود. مراسم رونمایی از خانواده موتور ملی سه‌سیلندر پرقدرت و کم‌مصرف یورو٦ سایپا، دیروز با حضور معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، وزیر صنعت و مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا برگزار شد. به نظر می‌رسد این مسیر، مسیر تولید خودروهای برقی در کشور را نیز هموار خواهد کرد.

تین نیوز

نخستین موتور ملی کم‌مصرف سه‌سیلندر در کشور تولید شد؛ پروژه‌ای که به گفته وزیر صنعت، اگر در همکاری با شرکت اتریشی انجام نمی‌شد، هشت سال زمان می‌برد تا اجرائی شود. مراسم رونمایی از خانواده موتور ملی سه‌سیلندر پرقدرت و کم‌مصرف یورو٦ سایپا، دیروز با حضور معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، وزیر صنعت و مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا برگزار شد. به نظر می‌رسد این مسیر، مسیر تولید خودروهای برقی در کشور را نیز هموار خواهد کرد. 

 نعمت‌زاده: برجام همه کاری در صنعت ایران کرد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم رونمایی از خانواده موتور ملی سه سیلندر با تأکید بر اینکه از رئیس‌جمهور تشکر می‌کنم که با صبر و حوصله روند مذاکرات برجام را دنبال کرد، گفت: برجام همه کاری در صنعت ایران کرد، به‌گونه‌ای که موتور ملی سه سیلندر که امروز رونمایی شد، یکی از محصولات برجام است. 

محمدرضا نعمت‌زاده افزود: امروز به لطف برجام هیچ مانعی برای همکاری در زمینه انتقال تکنولوژی با شرکت‌های معتبر خارجی در زمینه فناوری، صنعت و تجارت نداریم. به گفته نعمت‌زاده، با اجرائی‌شدن برجام امروز هیچ مانعی برای ارتباط فناوری، صنعتی و تجاری با سایر کشورها نداریم، هرچند گلوگاه‌هایی در بخش‌های بانکی به دلیل ایران‌هراسی‌های آمریکا و جریمه‌کردن برخی بانک‌ها وجود دارد که آن‌هم به‌تدریج در حال حل‌شدن است. او افزود: علاوه‌برآن در بخش صنعت و همکاری‌های علمی با شرکت‌های خارجی نیز هیچ محدودیتی نداریم. بنابراین باید از این فرصت استفاده کرده و در صنایع کشور به بحث نوآوری و تحقیق و توسعه بیشتر توجه شود. در صنعت باید از تجارب شرکت‌های خارجی استفاده کرد، زیرا امروزه تحولات در صنایع در سطح جهان بسیار سریع و دانش‌محور است. وزیر صنعت، معدن و تجارت، خاطرنشان کرد: از خودروسازان که حدود ۱۵ درصد بخش صنعت کشور را به خود اختصاص داده‌اند می‌خواهیم که نسبت به انتقال دانش و فناوری روز اقدام کنند. وی با اشاره به پروژه موتور ملی سه سیلندر کم‌مصرف، خاطرنشان کرد: دو سال پیش در سفر به اتریش برای برقراری نخستین کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور پس از ١٠ سال، قرارداد این پروژه امضا شد و امروز شاهد به‌ثمرنشستن آن هستیم. نعمت‌زاده بیان کرد: کشور اتریش همواره دوست و یاور ایران در بخش‌های علمی و فناوری بوده و نقشه راه ترسیم‌شده بخش صنعت با این کشور می‌تواند الگویی برای سایر کشورها برای توسعه همکاری‌ها با ایران باشد. نوآوری شاه‌کلید توسعه در جهان امروز است و خودروسازی به‌عنوان صنعتی پیشران در کشور باید به آن اهتمام کافی داشته باشد. این عضو کابینه دولت یازدهم با تأکید بر لزوم سرعت‌بخشیدن به انجام امور و استفاده از تجارت سایر کشورها، با اشاره به پروژه موتور سه سیلندر ملی، تصریح کرد: اگر این موتور بدون مشارکت و استفاده از تجربه شرکت AVL اتریش ساخته می‌شد، به هفت تا هشت سال زمان نیاز داشت و علاوه بر صرف هزینه‌های زیاد، از گردونه رقابت بازمی‌ماندیم؛ اما با همکاری انجام‌شده در دو سال به نتیجه رسید. وی همچنین خواستار انعقاد قرارداد با قطعه‌سازان داخلی برای تأمین قطعات مورد نیاز این موتور ملی از سوی سایپا شد تا برای تأمین قطعات مورد نیاز به خارج متوسل نشویم. نعمت‌زاده با بیان اینکه قطعات موتور ملی سه سیلندر باید هرچه‌زودتر داخلی‌سازی شوند، تصریح کرد: قطعه‌سازان باید نسبت به دستیابی به دانش فنی تولید این قطعات در داخل اقدام کنند.  به گفته نعمت‌زاده، تأمین ٥٥ درصدی قطعات مورد نیاز از سوی شرکت‌های داخلی در این قرارداد عنوان شده است. برخی قطعه‌سازان ایرانی از سوی شرکت‌های بزرگ خارجی ارزیابی شده و موفق به کسب استانداردهای مدنظر آنها شده‌اند که باید از قابلیت‌های آنها استفاده کرد.  وزیر صنعت، معدن و تجارت در خاتمه خواستار عرضه سریع‌تر سوخت‌های با استاندارد یورو٥ و یورو٦ شد تا از قابلیت‌های کامل این خودرو ملی استفاده شود. 

 ستاری: همکاری با خودروسازان برای تولید خودروهای برقی

همچنین معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در مراسم رونمایی از موتور ملی سه سیلندر یورو٦ با ابراز شگفتی از اتمام این پروژه گفت: قرارداد ساخت و طراحی این موتور قبل از برجام بسته شد و من خودم به‌شخصه فکر نمی‌کردم امروز و در این مدت شاهد رونمایی از آن باشیم.  سورنا ستاری با بیان اینکه در بحث خودروهای برقی همکاری خوبی با شرکت سایپا داریم، ادامه داد: فضای امروز خودروسازی با ١٠ سال پیش تفاوت دارد. امروزه مراکز پژوهشی خودروسازها با صرف بودجه زیاد به دنبال تکنولوژی جدید هستند و در بخش‌های مختلف از جمله طراحی و انرژی شاهد تغییرات زیادی بودیم.  وی ادامه داد: تا چندسال پیش ما گمان می‌کردیم درنهایت سه درصد از بازار خودرو جهان در اختیار خودروهای برقی باشد، اما مجموعه‌ای خارج از برندهای مطرح خودروسازی آمد و خودرو جدیدی ارائه کرد. از طرف دیگر هزینه‌ای که امروز گوگل برای خودروهای هوشمند می‌کند، به اندازه هزینه پژوهش تمام خودروسازهای دنیا است. این نشان می‌دهد که این صنعت در حال تغییر است و ما نیز باید با این تغییرات همگام باشیم.  وی با اشاره به همکاری این معاونت با شرکت سایپا گفت: ما تعامل خوبی با این خودروسازی داریم و به دنبال گسترش آن هستیم و در بحث خودروهای برقی همکاری خوبی با یکدیگر داریم. ستاری با اشاره به نقش وزیر صنعت در به‌ثمررسیدن این پروژه گفت: من باید از آقای نعمت‌زاده که به‌حق به ایشان لقب پدر صنعت ایران را داده‌اند، تشکر کنم که با پیگیری‌های مجدانه‌ای که داشتند، توانستیم در سه سال پروژه‌ای که کمتر کسی اجرائی‌شدن آن را باور داشت، به اتمام برسانیم. 

 ابتکار: یورو ٤ خودروها با ٧ سال تأخیر اجرا شد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم رونمایی از اولین موتور کم‌مصرف کشور گفت: قرار بود سال ٨٦ خودروهای داخلی یورو٤ شوند، اما متأسفانه این اتفاق تا سال ٩٣ به تأخیر افتاد. معصومه ابتکار در مراسم رونمایی از اولین موتور کم‌مصرف کشور گفت: قرار بود سال ٨٦ خودروهای داخلی یورو٤ شوند اما متأسفانه این اتفاق تا سال ٩٣ به تأخیر افتاد. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این مراسم گفت: درحال‌حاضر به غیر از خودروهای یورو۴ هیچ خودرویی اجازه شماره‌گذاری ندارد. از سال ۱۳۹۸ نیز استاندارد یورو۵ برای تمامی خودروها اجباری خواهد شد. معصومه ابتکار اظهار کرد: درحال‌حاضر حدود شش‌میلیون‌و ۸۰۰‌ هزار دستگاه خودرو و موتورسیکلت در خیابان‌ها تردد می‌کنند که اگر از استاندارد لازم برخوردار نباشند، سهم عمده‌ای در آلایندگی شهرها خواهند داشت. وی با بیان اینکه استانداردهای معاینه‌ فنی خودروها نیز از امروز سخت‌گیرانه‌تر شده است، گفت: همه این اقدامات برای ارتقای کیفیت شهرها صورت می‌گیرد، زیرا هر یک از ما روزانه معادل ۱۶ کیلو از این هوا را استنشاق می‌کنیم. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در این زمینه وزارت نفت باید وظایف خود را انجام دهد. ارتقای کیفیت سوخت گام بلندی بود که وزارت نفت در دولت یازدهم برداشت و ما طبق بازرسی‌هایی که از مراکز عرضه بنزین انجام می‌دهیم، کیفیت بنزین را به طور مستمر پایش می‌کنیم. وی ادامه داد: در این زمینه باید عرضه بنزین و سوخت یورو۵ براساس برنامه زمان‌بندی‌شده دولت اتفاق بیفتد، ضمن آنکه متأسفانه به دلیل یارانه‌های تخصیص‌یافته الگوی مصرف سوخت در کشور ما بسیار بیشتر از کشورهای دیگر است که باید اصلاح شود. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: رئیس‌جمهور، دولت یازدهم را دولت محیط زیست نامید و در دولت تدبیر و امید مسئله‌ محیط زیست اولویت اصلی بوده است.  ابتکار با بیان اینکه باید همگام با فناوری‌های روز جهان حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: در مسائلی که به محیط زیست و کیفیت زندگی ما ارتباط دارد، باید گام‌های مؤثری برداریم. یکی از مؤلفه‌های مهم در شهرها محیط زیست، آلودگی هوا و پسماندهاست و صنایع خودروسازی در این زمینه نقش مهمی دارند.  رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دولت یازدهم برنامه‌ها و مصوبات زیادی در جهت صیانت از محیط زیست در صنعت خودروسازی داشته است، تصریح کرد: برهمین‌مبنا ارتقای استاندارد آلایندگی خودروهای تولیدی به یورو۴ برنامه‌ریزی و اجرا شد. 

  تولید انبوه تیبای برقی به‌زودی آغاز می‌شود

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا همچنین با اشاره به انجام آزمایش‌های تیبای برقی در خارج از کشور، تصریح کرد: به‌طور قطع آزمایش این خودرو کاری سخت است که طرف خارجی باید به گروه سایپا پاسخ دهد و به محض دریافت پاسخ درباره آن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. وی در پاسخ به ایرنا درباره تأمین زیرساخت‌های خودروهای برقی، یادآوری کرد: کشور از نظر تأمین زیرساخت خودروهای برقی با مشکل مواجه است، اما در تهران مذاکره‌های خوبی با شهرداری دراین‌باره انجام شده است. جمالی تأکید کرد: وقتی از عرضه این خودرو مطمئن شدیم، آن‌گاه از دولت و زیرمجموعه‌های مرتبط خواهیم خواست به طراحی و تأمین زیرساخت‌های لازم بپردازند. وی همچنین با اشاره به موتور سه‌سیلندر ملی، یادآوری کرد: این موتور برای مگاپلتفرم مشترکی که برای خودروهای SP١٠٠ و SP٠ طراحی شده، تعریف شده است. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تصریح کرد: موتور NSC شرکت «تیوان ابتکار» با ٥٥ درصد ساخت داخل قرار است با همین پلتفرم در نظر گرفته‌شده طراحی شود که امروز نخستین نمونه آن رونمایی شد. 

دغدغه خروج پراید از چرخه تولید، جیب خانواده‌هاست

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز در این مراسم گفت: گروه سایپا علاقه‌مند به خارج‌کردن پراید از چرخه تولید است و تلاش کردیم محصولات جایگزین آن را تعریف کنیم، اما دغدغه اصلی وابستگی اقتصادی خانواده‌ها به آن است.  مهدی جمالی در پایان مراسم رونمایی از موتور سه‌سیلندر کم‌مصرف یورو٦ ملی در جمع خبرنگاران افزود: دغدغه فعلی این گروه با توجه به مطالعات بازار، وابستگی اقتصادی و درآمدی بسیاری از خانواده‌های کم‌درآمد و کم‌بضاعت کشور به این خودرو است و در حقیقت بخشی از اشتغال کشور با استفاده از این خودرو تأمین می‌شود.  جمالی افزود: از بخش فروش گروه سایپا درخواست کرده‌ایم تا برنامه‌ای طراحی کنند تا پیش از خروج پراید از سبد تولید، به این اقشار آسیبی وارد نشود و این را وظیفه اجتماعی خود می‌دانیم.  وی اظهار کرد: کم‌مصرف‌بودن، پایین‌بودن قیمت و هزینه‌های تعمیراتی و خدمات پس از فروش گسترده، ازجمله ویژگی‌هایی است که محبوبیت این خودرو را نزد خانواده‌ها دوچندان کرده است. معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در حاشیه این مراسم، گفت: کارهای حقوقی شرکتی که باید در قرارداد رنو به‌عنوان شریک تجاری منتقل شود، در حال انجام و تقریبا همه مطالب مربوطه نهایی شده است. محسن صالحی‌نیا در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت قرارداد با شرکت رنو، افزود: تاکنون قول‌های مختلف و متفاوتی از سوی مسئولان برای تحقق این قرارداد داده شده و امیدواریم به‌زودی شکل بگیرد.

 

منبع: روزنامه شرق

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.