| کد خبر: 249059 |

احداث راه 52 روستای خراسان جنوبی با اعتباری بالغ بر 195 میلیارد تومان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی از اجرای احداث راه 52 روستای استان با اعتبار 195 میلیارد و 400 میلیون تومان خبر داد.

تین نیوز

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی از اجرای احداث راه 52 روستای استان با اعتبار 195 میلیارد و 400 میلیون تومان خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خراسان جنوبی، اسدالله جلال زاده، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر راه 52 روستای استان با اعتبار 195 میلیارد و 400 میلیون تومان در دست اجراست که از این تعداد، راه 16 روستای استان به طول 45 کیلومتر و با اعتبار 135 میلیارد تومان تا دهه فجر به بهره برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه اعتبار احداث راه های روستایی تنها از محل اعتبارات استانی انجام می شود، افزود: با توجه به اینکه این اعتبارات ردیف ملی ندارد، اختصاص اعتبارات بیشتر در شورای برنامه ریزی شهرستان ها می تواند در این زمینه گره گشا باشد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی با بیان اینکه براساس برنامه ششم توسعه باید روستاهای بالای 20 خانوار استان از نعمت راه آسفالته برخوردار شوند، بیان کرد: در صورت تخصیص اعتبارات مورد نیاز با هدفگذاری انجام گرفته تا پایان سال ۱۴۰۵ تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از نعمت راه آسفالت برخوردار می شوند.

جلال زاده عنوان کرد: در سفر استانی دولت سیزدهم به خراسان جنوبی ۶۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای احداث راه های روستایی تصویب شد که از این مقدار ۴۰۰۰ میلیارد ریال توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و ۲۰۰۰ میلیارد ریال قیر توسط وزارت راه و شهرسازی تا سال ۱۴۰۳ مصوب شده است.

وی افزود: تاکنون از اعتبارات مصوبات سفر در موضوع احداث و توسعه راه های روستایی ، مبلغ ۹۰۰ میلیارد ریال به این اداره کل ابلاغ شده یعنی ۱۵ درصد اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور به حوزه راه های استان تزریق شده است.

جلال زاده ادامه داد: از محل این اعتبارات ساخت و تکمیل 42 محور روستایی استان به طول 395 کیلومتر در دستور کار قرار گرفت.

وی تکمیل پروژه های نیمه تمام از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی را اولویت این اداره کل عنوان کرد و افزود: از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور و سایر منابع راه 22 روستای استان به طول 66 کیلومتر با اعتبار 2000 میلیارد ریال احداث شده است.

وی با اشاره به وجود 918 روستای بالای 20 خانوار در خراسان جنوبی ، گفت: از این تعداد 846 روستا از نعمت راه آسفالته برخودارهستند و 73 روستای فاقد راه آسفالته هستند که این تعداد راه 48 روستا در دست اجراست.

وی خاطرنشان کرد: طول کل راه های خراسان جنوبی 17 هزار و 500 کیلومتر است که از این مقدار 11 هزار و 500 کیلومتر راه روستایی است یعنی 65درصد طول کل راه های استان را راه های روستایی تشکیل می دهد.

جلال زاده با اشاره به اینکه طول راه های روستایی آسفالت استان 5952 کیلومتر با میانگین شاخص طولی 51.76 درصد است ، بیان کرد:  میانگین شاخص طولی آسفالته کشور ۵۵ درصد است که از نظر طولی از میانگین شاخص کشوری عقب هستیم.

جلال زاده تصریح کرد: در صورت آسفالت کل ۴50 کیلومتر راه روستایی خاکی استان، شاخص طولی به ۵۵ درصد یعنی به شاخص میانگین کشوری می رسیم.

وی ایجاد راه دسترسی مناسب به روستاها را موجب توسعه بیش از پیش دانست و گفت: راه های روستایی به عنوان قسمتی از توسعه روستایی، یکی از فعالیت ها اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای را تشکیل می دهد که شامل؛ حفظ و نگهداری راه های روستایی اعم از ترمیم و لکه گیری آسفالت، خط کشی راه های آسفالت، نصب علائم، شانه سازی و پاک سازی حریم راه های روستایی است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی مهمترین مشکل در زمینه احداث و تسریع در روند اجرای راه های روستایی خراسان جنوبی را کمبود اعتبار دانست و تصریح کرد: در زمینه احداث راه های روستایی ردیف اعتباری ملی نداریم و اعتبارات استانی هم محدود است، فرمانداران بیشترین همراهی را در زمینه اختصاص اعتبار برای احداث راه های روستایی دارند با این حال سرانه اعتبارات شهرستانی بسیار پایین است.

جلال زاده با بیان اینکه احداث هر کیلومتر راه روستایی به عرض ۶ متر حدود چهار میلیارد تومان هزینه دارد، عنوان کرد: هزینه ساخت راه بسیار بالاست و با اعتبارات محدود استانی نمی توان تحول جدی در این بخش ایجاد کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی در خصوص اختصاص قیر سهمیه ای برای راه های روستایی خراسان جنوبی هم گفت: در صورتی که با اعتبارات استانی زیرسازی طرح ها به اتمام و به مرحله آسفالت برسد، می توان از این سهمیه قیر استفاده کرد.

جلال زاده بیان کرد: در سال جاری تاکنون برای احداث راه های روستایی 600 میلیارد ریال قیر دریافت کردیم و در مراحل بعدی هم امکان جذب قیر سهمیه ای را داریم.

وی با اشاره به اعتبارات محدود و بالا بودن هزینه های اجرای راه های روستایی، مدنظر قراردادن مطالبات پیمانکاران را نیز امری ضروری دانست که باید در سال های آتی پرداخت شود.

جلال زاده عنوان کرد: برای دور دوم سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی هم 76 هزار میلیارد ریال پروژه و طرح ارائه داده ایم که اگر این اعتبارات اختصاص یابد تمام روستاهای بالای 20 خانوار استان از نعمت راه آسفالته برخوردار خواهند شد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.