| کد خبر: 186219 |

جاده و انسان، تعاملی برای کاهش تصادف ها

سفرهای نوروزی خاطره انگیز و آمیخته با بوی بهار، برای برخی هموطنان با تصادف های جاده ای همراه است، بخش قابل توجهی از علت این سوانح عامل انسانی، بخشی مشکلات زیرساختی جاده ها و بخشی نیز فقدان فرهنگ سفر همراه با برنامه ریزی مناسب است.

تین نیوز

    سفرهای نوروزی خاطره انگیز و آمیخته با بوی بهار، برای برخی هموطنان با تصادف های جاده ای همراه است، بخش قابل توجهی از علت این سوانح عامل انسانی، بخشی مشکلات زیرساختی جاده ها و بخشی نیز فقدان فرهنگ سفر همراه با برنامه ریزی مناسب است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، طرح ترافیک نوروزی در استان سمنان همزمان با سراسر کشور از 25 اسفند 97 آغاز شد و تا 17 فروردین 98 ادامه داشت و برآیند آن به گفته فرمانده انتظامی سمنان کاهش 47 درصدی سوانح رانندگی در جاده های استان به نسبت مدت مشابه نوروز 97 بوده است.

سوانح رانندگی تعطیلات نوروز 98 در جاده های سمنان 371 مجروح و 17 فوتی برجا گذاشت، کاهش و ریشه کنی این چالش اجتماعی نیازمند رفع مشکلات زیرساختی و فرهنگ سازی است.

نوروز 98 بیش از 11 میلیون وسیله نقلیه از حدود هشت هزار و 612 کیلومتر بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی استان سمنان عبور کرد که با وجود فرهنگ سازی های گسترده برای کاهش تلفات جاده ای و فرهنگ سازی گسترده، همچنان مرگ و میر در جاده های سمنان قابل توجه است.

بیش از 620 کیلومتر از بزرگراه 900 کیلومتری تهران- مشهد در استان سمنان قرار دارد و عبور سالانه بیش از 20 میلیون زائر حرم رضوی از جاده های این خطه، ترافیک و سوانح رانندگی در جاده های این استان را قابل توجه کرده است.

براساس آمار پزشکی قانونی استان سمنان، نوروز امسال 120 نفر در جاده های شهرستان سمنان، 150 نفر در جاده های شاهرود، 72 در جاده های دامغان و 29 نفر در جاده های گرمسار به دلیل سوانح رانندگی مجروح شدند.

به گفته سردار روح الامین قاسمی، فرمانده انتظامی استان سمنان، علت بیش از 65 درصد سوانح رانندگی در جاده های استان در نوروز امسال توجه نکردن راننده وسیله نقلیه به جلو و واژگونی خودرو بوده است.

صاحبنظران طولانی بودن مسیر، نبود جاذبه های طبیعی و کویری بودن جاده های سمنان را دلایل اساسی خستگی، خواب آلودگی و در نتیجه واژگونی خودرو در محورهای ارتباطی این استان مطرح می کنند.

** فرهنگ سازی رکن اصلی کاهش تلفات جاده ای

مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان گفت: فرهنگ سازی رکن اصلی کاهش تلفات جاده ای در محورهای ارتباطی استان است که تاکنون برای اجرای این طرح به معنی واقعی اقدام مثبنی صورت نگرفته است.

مهدی نوروزی افزود: جاده های سمنان کویری و یکنواخت است و با رفع مشکلات زیرساختی و رعایت نکات ایمنی باید برای کاهش تلفات جاده ای در استان چاره ای اندیشید.

وی با بیان اینکه تصادف های رانندگی در جاده های استان در تعطیلات نوروزی امسال 371 مجروح و 17 فوتی برجاگذاشت ، گفت: در نوروز امسال یک نفر به دلیل سوانح رانندگی در جاده های شهرستان سمنان جان باخت که این رقم برای نوروز سال گذشته هشت جان باخته بود.

مدیرکل پزشکی قانونی سمنان با بیان اینکه هشت نفر در نوروز 98 در جاده های شاهرود جان باختند، گفت: این رقم در این شهرستان برای تعطیلی های نوروزی سال گذشته 13 فوتی بود.

نوروزی افزود: نوروز 98 در جاده های شهرستان های دامغان و گرمسار به ترتیب پنج و سه نفر به دلیل سوانح رانندگی جان باختند.

** جاده های کویری سمنان نیازمند توجه ویژه

رئیس پلیس راه استان سمنان گفت: جاده های کویری استان نیازمند توجه ویژه و عزم ملی است و با وجود تردد میلیونی زائران، محورهای سمنان همچنان مشکلات زیرساختی فراوانی دارد.

سرهنگ تقی کبیری افزود: مشکلات زیرساختی در حوزه راه تنها به تعریض جاده ها ختم نمی شود، با راه اندازی جاذبه های طبیعی و مصنوعی می توان گردشگران و مسافران عبوری را در جاده ها برای توقف و استراحتی کوتاه ترغیب کرد.

وی اضافه کرد: سوانح منجر به فوت و جرح در نوروز امسال در جاده های استان کاهش چشمگیری داشت، اما به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی حتی یک کشته هم در جاده های کشور زیاد است.

کبیری ادامه داد: افزایش تصادف در جاده های استان سمنان در نوروز امسال نشان می دهد که مسافران به علائم راهنمایی و رانندگی در جاده های استان توجه کافی نداشتند.

وی تصریح کرد: هشدارهای ترافیکی باید به معنی واقعی از سوی رانندگان وسایل نقلیه اجرایی شود و پلیس به تنهایی قادر به کاهش سوانح جاده ای نیست.

رئیس پلیس راه استان سمنان گفت: حمایت ویژه دولت برای افزایش تعداد اقامتگاه های بین راهی می تواند در کاهش سوانح رانندگی در جاده های استان بسیار موثر باشد.

** کاهش سوانح جاده ای سمنان نیازمند برنامه ریزی

فرمانده انتظامی استان سمنان گفت: کاهش سوانح رانندگی در جاده های استان نیازمند عزم ملی و مشارکت همگانی است.

قاسمی افزود: امسال 17 مورد تصادف منجر به فوت در جاده های استان سمنان رخ داد که 20 نفر در آنها جان باختند، این تعداد در نوروز سال گذشته 38 نفر بود.

وی با بیان اینکه تصادف های جاده ای نوروز امسال 73 درصد افزایش یافت، ادامه داد: نوروز امسال به دلیل قانون جدید مبنی بر تعیین کروکی برای همه تصادف ها، آمار تصادف ها افزایش یافت.

فرمانده انتظامی استان سمنان گفت: پیش از این فقط برای تصادف های خسارتی بیش از 70 میلیون ریال کروکی صادر و ثبت می شد .

وی با بیان این که تصادف فوتی و جرحی جاده های استان سمنان در نوروز 98 کاهش یافت، اظهار داشت: تصادف های جرحی در نوروز امسال 10 درصد کاهش یافت، این میزان کاهش تصادف های فوتی و جرحی نشان از عملکرد مطلوب و مشارکت مردم است.

** هلال احمر در خدمت زائران حرم رضوی (ع) است

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سمنان گفت: کارکنان این جمعیت با تمام تلاش در خدمت زائران حرم رضوی (ع) است.

حسن شکراللهی افزود: امدادرسانی هلال احمر در نوروز 98 به هموطنان با وجود شرایط جوی نامناسب با امکانات و وضع موجود بسیار مطلوب و ارزشمند بوده است.

وی اضافه کرد: 14 پایگاه ثابت و 6 پایگاه سیار در نوروز 98 به هموطنان خدمات رسانی کرد و حضور نیروهای امدادی این جمعیت در کمترین زمان ممکن در صحنه قابل قدردانی است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سمنان ادامه داد: کاهش سوانح رانندگی در جاده های استان نیازمند وفاق ملی است و با این راهبرد می توان سوانح رانندگی در استان را به حداقل رساند.

شکراللهی اضافه کرد: تردد میلیونی در جاده های استان تامین زیرساخت ها را می طلبد که با الگو برداری از استانهای موفق کشور در این بخش دستگاه های اجرایی سمنان باید به کمک مسئولان بیایند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سمنان گفت: تعداد اقامتگاه های بین راهی برای استراحت و توقف مسافران عبور کافی نیست و دولت باید برای رفع این چالش اقدام موثر کند.

** جاده های سمنان اقامتگاه بین راهی کم دارد

مدیر حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: جاده های سمنان اقامتگاه بین راهی کم دارد و با برنامه ریزی اصولی و هدفمند می توان برای رفع این چالش حادثه ساز اقدام کرد.

محمد اطهری افزود: نوروز 98 با وجود وقوع بلایای طبیعی، خدمات رسانی به خودروهای عبوری در جاده های استان متوقف نشد و با برنامه ریزی اصولی این رویه از سوی اورژانس سمنان ادامه می یابد.

وی تصریح کرد: باید به سمت ریشه کنی تلفات جاده ای در استان قدم برداشت و برای تحقق این رویکرد باید مشکلات این بخش ریشه یابی شود.

مدیر حوادث و فوریت های پرشکی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: صدها جاذبه طبیعی و تاریخی برای ترغیب مسافران عبوری به منظور استراحت کوتاه در استان وجود دارد اما به معنای واقعی برای مرمت و بازسازی این واحدها تلاش نمی شود.

به گزارش ایرنا، گستره جاده های استان سمنان به اندازه جاده های 6 استان کشور است، این استان با 97 هزار و 491 کیلومتر مربع به لحاظ وسعت رتبه ششم کشوری را دارد و در هر 60 دقیقه حدود 300 تا 400 وسیله نقلیه از محورهای ارتباطی استان عبور می کند، در زمان اوج سفرها در هر 60 دقیقه به طور متوسط بیش از یکهزار و 200 خودرو از محورهای استان سمنان عبور می کند که با این حجم قابل توجه تردد، واژگونی خودرو یکی از رویدادهای تلخ در محورهای سمنان است.

در اوج سفرها در محورهای کشور میزان واژگونی خودروها بیش از 35 درصد است اما در محورهای سمنان این رقم به طور متوسط به 65 درصد می رسد و این امر نقش اساسی در مرگ و میر ناشی از حوادث جاده ای دارد و واژگونی در رتبه پرشمارترین سانحه در محورهای مواصلاتی استان سمنان است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.