| کد خبر: 17130 |

◄ تسلیت، عذرخواهی یا استعفا؟

تین نیوز | با سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری در تهران و کشته شدن 39 تن از هموطنان مان، اکنون همه نگاه‌ها به واکنش مدیران صنعت حمل و نقل هوایی است؛ آیا عذرخواهی یا استعفایی در کار خواهد بود؟!

به گزارش تین نیوز، اگرچه به گفته بسیاری از کارشناسان، عملکرد وزارت راه و شهرسازی از زمان حضور آخوندی در راس این وزارتخانه، تغییرات مثبت و مهمی را در برخی زمینه‌ها تجربه کرده اما مروری بر سوانح حمل و نقلی در یک سال اخیر نشان می‌دهد که بی‌تردید، آخوندی یکی از بدشانس ترین وزرای راه و شهرسازی است، چراکه در یک سال مدیریت، چندین سانحه با تلفات انسانی را پشت سرگذاشته است.

در شهریور ماه گذشته و در حالی که هنوز یک ماه هم از وزارت آخوندی نگذشته بود، سانحه تصادف مرگبار در اتوبان قم ـ تهران و آتش سوزی اسکانیا رخ داد که در آن، 44 تن از هموطنان‌مان کشته و تعداد زیادی نیز مجروح و دچار سوختگی شدند.

در حمل و نقل هوایی نیز که ارتقای وضعیت آن از ابتدا یکی از محورهای اصلی برنامه آخوندی برای وزارت بود، سالی نسبتا پرحادثه را پشت سرگذاشتیم. اگر ماجرای فرود اضطراری هواپیمای آسمان در فرودگاه مهرآباد را که در آن به لطف مهارت خلبان، یک سانحه تلخ به یک فرود معجزه آسا تبدیل شد، نادیده بگیریم، سقوط هواپیمای بازرسی سازمان هواپیمایی در آب های خلیج فارس و کشته شدن تعدادی از خلبانان و کارشناسان خبره هوایی کشورمان را نمی توان نادیده گرفت.

در سانحه سقوط هواپیمای فالکن سازمان هواپیمایی، دو تن از خلبانان سازمان هواپیمایی، یک کارشناس فنی سازمان و یک مسئول امنیت پرواز، کشته شدند؛ سانحه ای که در آن یک فروند هواپیمای باقی مانده چک تجهیزات فرودگاهی کشورمان از دست رفت.

درباره این سانحه مسئولان تنها به صدور پیام های تسلیت اکتفا کردند و اگرچه کمیته ای مسئول پیگیری ماجرا شد، دلایل سقوط هواپیما هرگز به طور رسمی اعلام نشد، از سوی دیگر هنوز و با گذشت چند ماه از این سانحه، هواپیمای جایگزین این هواپیما هنوز تعیین تکلیف نشده است، در حالی که هواپیمای چک تجهیزات فرودگاهی از ملزومات سیستم هوانوردی یک کشور است.

بخش ریلی نیز که یکی از ایمن ترین بخش های حمل و نقلی در سراسر جهان است، حادثه ای خبرساز را در یک سال گذشته تجربه کرد که تلفات انسانی قابل توجهی نیز در برداشت؛ سانحه برخورد دو قطار مسافری و باری در مسیر تهران ـ مشهد در ایستگاه امروان دامغان در خردادماه امسال، یکی از سوانح ریلی یک سال گذشته است که منجر به کشته شدن یک تن و مصدومیت 31 تن دیگر شد.

نکته مهم در این سانحه اما استعفای مدیرکل راه آهن شرق کشور است؛ استعفایی که به خاطر کم سابقه بودن این گونه حرکت ها در ایران، خبرساز شد.

از این حوادث که بگذریم، آخوندی، بعد از سانحه هواپیمای ایران 140، در مسیر تهران- طبس، ضمن عرض تسلیت، دستور داد تا کمیسیون بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری به محل سانحه اعزام شود و به بررسی علت آن بپردازد. از سوی دیگر بنا به اعلام وزارت راه، نهاد مرجع تعیین علت سانحه، كمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی كشوری است. رییس سازمان هواپیمایی نیز کشته شدن جمعی از هموطنانمان در این سانحه را تسلیت گفته و از بررسی علت سانحه خبر داده است.

تنها توجه به همین نکته که اجازه پرواز تهران ـ طبس که 19 مرداد در تهران دچار سانحه شد، از سوی سازمان هواپیمایی صادر شده، کافی است تا اکنون، همه نگاه ها به سازمان هواپیمایی کشوری باشد تا ببینیم این سازمان این بار، به جز تسلیت و بررسی معمول، چه حرکت تاثیرگذار و مهم دیگری در راستای تلطیف افکار عمومی انجام خواهد داد؟ آیا در این سازمان نیز همچون راه آهن، شاهد عذرخواهی یا استعفایی خواهیم بود که حداقل واکنش مسئولیت پذیری مسئولان حمل و نقل هوایی و مسئولیت پذیری فردی مدیران کشورمان را نشان دهد یا همچنان به صدور پیام های تسلیت اکتفا خواهد شد؟

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • درس اول 0 0

    با سلام - ۱ - فروداضطراری آسمان در زاهدان صحیح است. ۲ - تیمی مستقل متشکل از افراد فهیم و دلسوز فارغ از مسائل جاری و سیاسی به بررسی روان شناسانه موضوع بپردازند و برای آینده راه کار ارائه نمایند. ۳ - سال ها جنگ و تحریم و مشکلات اقتصادی و عملکرد های غیر کارشناسانه و تحمیل مدیران غیر متخصص بر سازمان های تخصصی و عدم انگیزه شغلی کارکنان و کسانی که آچار کار را به دست دارند و وابستگی پیشرفت بر مبنای وابستگی به افراد و نه شایستگی و تلاش سازمانی و صدها دلیل دیگر که کمترین آن ها تحریم و فرسودگی دستگاه ها و ابزار و منابع مالی است و مهمترین آن یآس و دلسردی از اینکه روزی کار ها بر مدار صحیح قرار خواهد گرفت این نتایج را طبعاً و الزاماً بوجود می آورد که شاید خوش شانسی و یا عنایت الهی وضع را از این هم بدتر نکرده است. ۴ - چاره کار در استعفا یا برکناری نیست. اول قبول کنیم که خطا کرده ایم و نمی خواهیم به آن ادامه دهیم و به فکر چاره باشیم. بعد از آن تنبیه غیر محتمل را انتظار داشته باشیم.

  • جارچی 0 0

    موضوع مهم کشته شدن بیش از ۱۱۰۰ نفر از هموطنان عزیزمان در تعطیلات چند روز ه عید فطر را در جاد ه ها جا انداختید. روحشان شاد جارچی

  • پاسخی به درس اول 0 0

    بله چاره کار استعفا و برکناری نیست! علاوه بر آن نکته مهمی وجود دارد و آن تغییرات پی در پی مدیریتی در کشور است که باعثعدم نهادینه و انباشته شدن تجربیات در دستگاه ها می شود. متاسفانه مشکلات بیشتر از جانب بزرگان کشور است! مثل نمایندگانی که اصرار بر اجرای پروژه های هزینه بر دارند و باعثایجاد مانع برای انجام هزینه های ضروری می شوند! ساخت ده ها فرودگاه زیان ده و عدم اقتصادی و یا حتی فرودگاه های نزدیک به هم(مثل فرودگاه قم و …) فقط برای اینکه نماینده پز بدهد کار مهمی کرده(از جیب ملت برای پز نمایندگان) و … مشکلات عدیده ای ست که باید سطح توقع را از استعفا و برکنارب بالاتر برد!

  • محبوبی 0 0

    بنظر‏ ‏من‏ ‏چاره‏ ‏کار‏ ‏فرهنگ‏ ‏اسیتضاح‏ ‏و‏ ‏استیفا‏ ‏است‏ ‏. ‏ ‏چقدر‏ ‏مردم‏‏ ‏هزینه ‏بی‏ ‏تدبیری‏ ‏مدیرا‏ ن‏را‏ ‏پرداخت‏ ‏کنند‏ ‏. ‏ ‏‏ ‏در‏ ‏ایران‏ ‏متاسفانه‏ ‏ان‏ ‏نفری‏ ‏که‏ در‏ ‏جاده‏ ‏ها‏ ‏تلف‏ ‏میشود‏ ‏مقصر‏ ‏است‏ ‏. ‏ ‏

  • کارشناس 0 0

    بهتر است علت اصلی این سانحه را در دفتر نظارت بر طراحی و ساخت وسایل پرنده - سازمان هواپیمایی کشوری جستجو نمایید. مدیریت بسیار ضعیف در این واحد باعثاین سانحه گردیده است. گواهینامه های آبکی که توسط این دفتر در اختیار هسا قرار می گیرد عامل اصلی این سوانح می باشد.

  • ح. ح 0 0

    با نظر این آقای کارشناس موافقم. بهتر است مدیریت این دفتر(دفتر نظارت بر طراحی و ساخت - سازمان هواپیمایی کشوری) را تحت آزمایشات روانی و آزمایشات علمی و تجربی و هم اعتیاد قرار دهند. چون اگر تحت این سه آزمایش قرار گیرد سیستم به راحتی پی به علت وقوع این سانحه خواهد برد.