| کد خبر: 119922 |

◄ رابطه تصاعدی ساخت بزرگراه و افزایش ترافیک

تین‌نیوز| معاون حمل‌ونقل و ترافیک وزیر راه، مسکن و شهرسازی گسترش ساخت اتوبان و بزرگراه را عامل افزایش ترافیک و آلاینده‌ها درکلان‌شهرها دانست.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مهرداد تقی‌زاده با اشاره به این‌که توسعه زیرساخت‌های شهری و حمل‌ونقل عمومی را باید در یک بخش مورد بررسی قرار داد، اظهار داشت: هرچه ظرفیت ساخت و تعریض اتوبان، معبر و بزرگراه و خیابان را توسعه دهیم، تقاضای استفاده از خودرو شخصی روزافزون خواهد شد.
 
وی در ادامه سخنان خود در گفت‌وگو با این شبکه خبری، تصریح کرد: موضوع افزایش تقاضای سفر و توسعه بزرگراه و معابر تنها متخص ایران نیست و تجربه جهانی سال‌‌ها پیش از ایران گویای این امر مهم است و ضروری است مدیران شهری و مهندسان طراحی شهر، ابتداء زمان خوبی را صرف بررسی تجربیات جهانی شهرسازی کنند.

تقی‌زاده با بیان این مطلب که «طی مطالعاتی که در سطح جهانی در دو سال 2002 و 2003، انجام شد حدود 90 شهر مورد مقایسه در توسعه اتوبان و بزرگراه قرار گرفتند»، گفت: این مطالعات به این نتیجه رسید که در این شهرها پس از گذشت دو تا سه سال، بدون استثناء با توسعه ساخت معابر شهری اعم از اتوبان، بزرگراه و پل‌ها، تقاضای افزایش سفر با خودروهای شخصی رو به گسترش گذاشت.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این نکته که با توسعه 10 درصدی معابر شهری تقاضای سفر تا 30 درصد رشد خواهد داشت، گفت: در نتیجه با افزایش ظرفیت معابر به توسعه استفاده از خودرو شخصی و افزایش روز افزون ترافیک و آلاینده‌ها کمک زیادی خواهد شد.

به گفته وی، چنان‌چه سال‌ها پیش به این موضوع مهم  توجه شده بود امروز شاید ترافیک و آلایندگی در کلان‌شهرهای ایران به این حد گسترش پیدا نمی‌کرد و لذا توصیه می‌شود در کنار کاهش ساخت بزرگراه، اتوبان و پل‌ها توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در دستور کار قرار بگیرد تا مردم با اعتماد به آن، از خودرو شخصی در رفت‌وآمدهای خود بیشتر استفاده کنند.

تقی‌زاده استفاده از حمل‌ونقل عمومی را موجب کاهش ترافیک و میزان آلاینده‌ها دانست و گفت: مترو، اتوبوس و تاکسی سه ضلع مثلث حمل‌ونقل عمومی در کشور ما را تشکیل می‌هند که با کاهش زمان دستیابی به آنها، مردم رغبت بیشتری به استفاده از این مدهای حمل‌ونقلی از خود نشان می‌دهند.

معاون سابق حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران، اعتماد مردم به حمل‌ونقل عمومی را یک از راهکارهای دسترسی به شهر ایمن، تمیز و کم ترافیک عنوان کرد و افزود: در بسیاری از مواقع دیده شده که شهروندان در استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی با مشکل مواجه شده و یا دیرتر از مان معمول به مقاصد خود رسیده‌اند و به همین دلیل ترجیح داده‌اند تا، استفاده از خودرو شخصی را جایگزین وسیله‌نقلیه عمومی کرده و از مسائل این بخش رهائی پیدا کنند.

تقی‌زاده خاطر نشان کرد: در دو پایشی که میان شهر مشهد و تهران صورت داده شد، پس از توسعه بزرگراه و اتوبان و پل‌ها، در تهران 9 و در مشهد 5 درصد، علیرغم افزایش وسایل حمل‌ونقل عمومی، کاهش پیدا کرد که، تائیدی است بر مواردی که در بالا به آنها اشاره شد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.