| کد خبر: 5697 |

در گفتگو با تین نیوز عنوان شد:

◄ رونمایی از سامانه ملی ارتباط هوشمند خودرویی / کاهش ۸۰ درصدی تصادفات و ۳۰ درصدی آلایندگی خودرو

تین نیوز | رئیس مدیریت دانش پژوه سامانه ارتباط هوشمند خودرویی با بیان اینکه این سامانه در پایان اردیبهشت رونمایی خواهد شد، گفت: استفاده از این سامانه موجب کاهش 80 درصدی تصادفات به دلیل هشدار خودروها به یکدیگر و همچنین کاهش 30 درصدی آلایندگی خودرو به دلیل رهیابی از طریق بلوتوث می شود.

بهنام رفیعی مهر در گفتگو با خبرنگار تین نیوز، با اشاره پروژه ملی سامانه ارتباط هوشمند خودرویی محصول جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: این پروژه ملی از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران توسط واحد پژوهش و فناوری اطلاعات جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف طبق قرارداد از تاریخ 26 آذر سال 90 آغاز و زمان تحویل آن نیز 30 اردیبهشت سال جاری است.

وی افزود: هدف از انجام این پروژه بومی سازی فناوری DSRC ( ارتباط خودرویی موج کوتاه) به منظور شبکه کردن خودروها با زیرساخت حمل و نقل و خودرو های دیگر بوده است.

رفیعی مهر با بیان اینکه سیستم رایانه ای این سامانه به صورت embeded می‌باشد یادآور شد: خودروها به دو صورت خودکار و دستی از طریق موج کوتاه 5.8 و 5.9 گیگاهرتز می توانند از طریق بلوتوث به یکدیگر هشدار دهند، همچنین این سامانه قابلیت وای‌فای نیز دارد و در طرح توسعه، این سامانه با تلفن های همراه نیز هماهنگ خواهد شد.

مدیر دانش پروژه سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی بیان داشت: طبق مطالعات جهانی و کارکرد این سامانه، با استفاده از سامانه ارتباط هوشمند خودرویی، شاهد کاهش 80 درصدی تصادفات و 30 درصدی آلایندگی خودروها به دلیل هشدار ها و پیام رسانی خودرو ها به یکدیگر از طریق بلوتوث و یا ارتباط با فرستنده های موجود در مسیر برای رهیابی و اطلاع رسانی ترافیکی خواهیم بود.

رفیعی مهر در ادامه بیان داشت: سازمان کنترل ترافیک تهران، سازمان های امدادی و اورژانس، نیروی انتظامی از جمله ذی نفعان این سامانه خواهند بود و شرکت های بیمه نیز از این سامانه در مورد سرقت خودروهای گران قیمت از طریق ردیابی و همچنین از لحاظ مسافت و رفتار راننده در تصادفات و پرداخت خسارت بی نصیب نخواهند ماند.

گفتنی است آزادراه تهران-قزوین و قزوین-رشت به این سامانه مجهز شده است و خودروهایی که به تجهیزات DSRCمجهز باشند قابلیت استفاده از این سامانه را خواهند داشت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.