| کد خبر: 56309 |

خودمالکی کامیون‌ها، معضل بخش حمل و نقل جاده‌ای کشور

تین نیوز | رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران با اشاره به اینکه طی چند دهه اخیر ساختار حمل و نقل جاده‌ای تغییر کرد و شرکت‌های حمل و نقل کم کم حذف و کامیون‌ها خودمالک شدند، گفت: این مساله معضلی برای بخش حمل و نقل جاده‌ای محسوب شده و موجب کند شدن حرکت چرخ حمل و نقل کشور و در نتیجه چرخ اقتصاد کشور می‌شود.
 
جواد سمساری لر افزود: خود مالک سرمایه خود را مصروف خرید کامیون می‌کند و به دلیل احساس مالکیت، به اندازه‌ رفع نیاز کار می‌کند.
 
وی ادامه داد: اگر کامیون متعلق به شرکت باشد علاوه بر اینکه هر 5 سال براساس قوانین بین‌الملل و کشور، برای رهایی از هزینه‌های سرسام آور تعمیر، نسبت به نوسازی ناوگان اقدام می‌کند، به صورت متناوب و منظم نیز به سرویس دهی مشغول خواهد پرداخت.
 
این کارشناس بخش حمل و نقل با بیان اینکه یک راننده خودمالک، سرمایه خود را برای خرید کامیون اختصاص می‌دهد، گفت: در این شرایط کل کارهای مربوط به تعمیر، نگهداری، بارگیری، تسویه حساب و سایر کارهای اداری نیز به عهده خود راننده و مالک است اما در شرکت حمل و نقل هر مبحث به عهده مسئولان متخصص همان بخش است و راننده نیز وظیفه تخصصی خود را انجام می‌دهد.
 
سمساری لر تاکید کرد: کامیون خودمالک به ‌صورت خودمحور نیز تصمیم می گیرد و نیاز اقتصاد کشور را در اولویت قرار نمی‌دهد و تضمینی برای ارائه سرویس تمام وقت و منظم به اقتصاد نمی‌دهد.
 
رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران، ساماندهی این وضعیت و تغییر ساختار خودمالکی به شرکت حمل و نقل را از مسئولیت‌های دولت دانست و اظهار کرد: این کار با شعار و دعوت زبانی انجام نمی‌شود. بلکه باید همت کنند تا با حذف تعرفه واردات و کاهش هزینه‌ها، زمینه واردات و تجهیز ناوگان مهیا شود.
 
وی ادامه داد: فعلا معدود شرکت‌هایی که با تعداد کمی کامیون در حمل و نقل بین المللی فعال هستند، کامیون‌ها را به نام افراد سند می‌زنند چون اگر سند به نام شرکت باشد برای مستهلک کردن آن باید مالیات‌های عجیب و غریبی پرداخت کنند در صورتی که برای کامیون خودمالک در این مبحث سخت‌گیری نمی‌شود.
 
وی تصریح کرد: 65 تا 70 درصد کامیون‌های ایران بیش از 55 تا 60 لیتر در 100 کیلومتر سوخت مصرف می‌کنند، در حالیکه مصرف سوخت کامیون‌های جدید 23 تا 30 لیتر در هر 100 کیلومتر است و متاسفانه جدای از مبحث ایجاد آلودگی هوا، به هزینه مابه التفاوت این مصرف سوخت نیز توجه نمی‌شود.
 
سمساری لر تاکید کرد: بخش عمده‌ای از این مابه التفاوت را دولت باید پرداخت کند پس بهتر است برای نوسازی، تجهیز و ساماندهی ناوگان حمل و نقل احساس مسئولیت کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حمل ونقل چى قدیمى 0 0

    این متن جناب سمسا ریلر را هم میتوان به عنوان دلایل استیضاح وزیر اضافه کرد …

  • حمل و نقل چی امروزی 0 0

    در دهه ۸۰ خورشیدی توزیع کامیون های نو از طریق معرفی رانندگان متقاضی کامیونها توسط شرکتهای حمل و نقل بین المللی مربوطه به انجمن شرکتهای حمل و نقل بین المللی صورت میگرفت. سیاست واگذاری کامیون به افراد و یا رانندگان بجای شرکتهای حمل و نقل ثمره اش تصمیم گیری رانندگان برای حمل یا عدم حمل کالا و تعیین نرخ حمل آن ضمن برخورداری از سوخت سوبسید دار میباشد. مادامیکه اینگونه سیاستها در بخش حمل و نقل جاریست واردات بدون تعرفه کامیون نیز نه تنها قدرت تصمیم گیری رانندگان در تعیین شرایط تحمیلی خود به شرکتها را کاهش نخواهد داد بلکه تولید و تجارت کشور نیز از ادامه این رویه و سیاست نا صواب کماکان متضرر خواهد بود.

  • فاطمی 0 0

    سلام فکر نمیکنم درست باشه در این بین راننده سرمایه گزار رو به عنوان یکی از مشکلات به حساب بیاریم. اگر دقت کنیم به زندگی این قشر می بینیم سرمیه و عمر خود را گزاشته اند و در نهایت چیزی بدست نیاورده اند. هزینه اولیه بالا هزینه تعمیرات و نگهداری بالا زحمت شغلی بسیار. نه خانه ای و نه خانواده ای در انتها هم از سوی پلیس راه کشور با بی احترامی بایستی تست اعتیاد بدهد. همان راننده ای که برایش ارزشی قائل نیستیم در زمان خرید کامیون مبلغ بالایی به عنوان عوارض و مالیات ورود خودرو به کشور کمک میکند هر بار که لوازم یدکی خریداری میکند باز هم به درآمد کشور کمک میکند عمر و جان خود را هم هزینه میکند. کدام احترام و ارزش را برای او قائل شده اید؟ بنده این موضوع را پیگیری کرده ام و آسیب شناسی مناسبی انجام داده ام به تعدادی از نمایندگان مجلس پیام فرستاده ام و درخواست کمک برای قشری کرده ام که در حال نابود شدن هستند. به مجلس هم آمده ام و گرفتاری ها و فلاکت های این قشر را مطرح کرده ام. اما در نهایت جوابی که به من داده اند این است که به کمیسیون صنایع مربوط است، قانون است وباید اجرا شود حالا شما فریاد بزن که نظام انقلاب اسلامی برای انسان قیام کرده و ما همان انسان با این قوانین از بین میبریم اما کو کمک کو گوشی شنوا بهتر است یک سری به این ادما بزنیم و بگوییم برادران ما چه شده که شما به این روز افتاده اید؟